Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
AHP103 | AMELİYATHANE TEKNOLOJİSİ | 1 | 3 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Ameliyathaneyi ve Ameliyathanede kullanılan tüm alet, cihaz ve materyalleri tanımak, uygun koşullarda hazırlığını, kullanımını sağlamak ve sonrasında sorun, bakım ihtiyaçlarını karşılamak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Ameliyathane, fiziki ve teknolojik yapısı, Ameliyathane havalandırma, iklimlendirme prensipleri, Ameliyathane aydınlatması ve lambaları, soğuk ışık kaynakları, Ameliyat Masası Teknolojisi, Ameliyat Pozisyonları ve Uygulama Prensipleri, Anestezi ve çeşitleri, anestezi cihazları, Koter ve çeşitleri, Süturlar ve İğneler, Ameliyatta kullanılan Aletlerin Sınıflandırılması, Ameliyat sırasında kullanılan medikal gazlar ve kalibrasyon, Hasta monitorizasyonu, Hasta Güvenliği, yanlış alan cerrahisi, yabancı cisim unutulması, KBB ve Ortopedide kullanılan özel setler, Ameliyat enstrumanlarının özellikleri, bakım ve temizliği konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ameliyathanedeki fiziki koşulları tanır. |
Sterilizasyon ve dezenfeksiyonun temel kural ve işleyişini bilir. |
Hastanın ameliyathane girişinden çıkışına kadar olan tüm evrelerini yakından takip eder. |
Ameliyatta bulunması gereken her türlü cerrahi alet, cihaz, ekip ve diğer tüm gereksinimleri bilir. |
Ameliyatın olumlu şekilde seyredip sonlandırılması için gerekli olan disiplinlerarası işbirliğini kesintisiz sürdürür. |
İlgili tüm kayıtları eksiksiz ve kesintisiz yapar. |
Bilgisayar ortamında tüm verileri protokoller çerçevesinde belirtir. |
Depodaki eksik malzemeleri istek yapar. |
Ameliyathanede hasta güvenliği önlemlerini alır. |
Ameliyathanede çevre güvenliğini önlemlerini alır. |
Cerrahi aletlerin ameliyat sonu temizlik,bakım ve korunma yöntemlerini uygular. |
Ameliyathanelerin iki ameliyat arasında, gün sonunda ve haftalık temizlik ve sterilizasyonunu uygular. |
Ameliyat programlarını ve ekip listelerini bir gün önceden belirleyip ilan eder. |
Hasta yakınları ile bilgi iletişimini sağlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Araştırma | Cerrahi nedir, tarihçesi, cerrahi çeşitleri | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
2 | Araştırma | Ameliyathane fiziki ve teknolojik yapısı | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
3 | Araştırma | Ameliyathane havalandırma, iklimlendirme prensipleri | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
4 | Araştırma | Ameliyathane aydınlatması ve lambaları, soğuk ışık kaynakları | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
5 | Araştırma | Anestezi ve çeşitleri, anestezi cihazları | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma, Uygulama |
6 | Araştırma | Koter ve çeşitleri | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
7 | Araştırma | Ameliyathanede kullanılan diğer cihazlar | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Araştırma | Hasta Güvenliği, yanlış alan cerrahisi, yabancı cisim unutulması | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma, Görsel Uygulama |
10 | Araştırma | Ameliyatta kullanılan Aletlerin Sınıflandırılması | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma, Görsel Uygulama |
11 | Araştırma | Sütur Materyalleri ve çeşitleri | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
12 | Araştırma | Sütur İğneleri | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
13 | Araştırma | Ameliyat enstrumanlarının özellikleri, setler, bakım ve temizliği | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma |
14 | Araştırma | Ameliyathane Masası Teknolojisi | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma, Görsel Uygulama |
15 | Araştırma | Ameliyat hasta pozisyonları | Sözlü Anlatım, Tartışma, Örnekler Sunma, Görsel Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
1.Erdil F.,Özhan Elbaş N.(2001)Cerrahi hastalıklar Hemşireliği,Tasarım Ofset,Ankara |
UÇAK H.(2009)Ameliyathanede Yönetim ve Organizasyon,Ameliyathane Talimat ve Protokolleri,Ayrınt ı Basımevi,Ankara. |
Colin D.Johnson , john Cumming(1998)Temel Cerrahi Teknikler. |
Öztekin D.S.(2009)Sağlık Çalışanlarının Güvenliği,Medikal Yayıncılık,İstanbul |
Yanardağ C.H., Olgun Ş. (2023). Ameliyathane Teknikerliği. Ankara Nobel Tıp Kitapevleri. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Theoretical ability to use knowledge in the practice area
|
4 | |||||
2 |
Area terminology to use it effectively
|
4 | |||||
3 |
Areas to comply with legal regulations concerning basic vocational
|
4 | |||||
4 |
Issues related to the field of information and communication technologies to use.
|
4 | |||||
5 |
Social, scientific, cultural and professional ethical values to express
|
1 | |||||
6 |
Act in accordance with the quality management and processes to participate in this process
|
2 | |||||
7 |
Ability to communicate in a foreign language at a basic level
|
0 | |||||
8 |
Depending on the varying techniques to apply evolving technologies, new tools and equipment to use
|
4 | |||||
9 |
Updating field-related knowledge, skills and abilities with the awareness of lifelong learning.
|
4 | |||||
10 |
Basic knowledge and skills related to the field to use, interpret and evaluate data to analyze and identify potential problems
|
4 | |||||
11 |
Ability to work with other health disciplines
|
1 | |||||
12 |
To prepare the operating room for surgical procedures
|
3 | |||||
13 |
Patient taken to the operating room and the post-operative transplant can help
|
3 | |||||
14 |
During the surgical procedure the physician deems appropriate to be included in the surgical team
|
4 | |||||
15 |
Postoperative surgical instruments and materials to make it ready for use again
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
For each patient in the operating room already knows the problem, take action and keeps a high level of protection.
|
4 | |||||
2 |
Surgeons and other medical staff uses the same language.
|
4 | |||||
3 |
Patient rights are fully commented.
|
0 | |||||
4 |
Computer use is very good and patient with all the relevant data entry makes it easy.
|
3 | |||||
5 |
Patients will keep secret all information.
|
0 | |||||
6 |
All the drugs in the operating room, supplies, etc. ignore the documented daily and monthly output is input.
|
1 | |||||
7 |
The tool was written in a foreign language, use of drugs and supplies describes the properties.
|
0 | |||||
8 |
Get new operating room instruments and devices familiar to all.
|
4 | |||||
9 |
Patients pass on information and relatives topics would dominate level.
|
2 | |||||
10 |
To be born here to help transfer patients and prevents negativity.
|
3 | |||||
11 |
Service nurse makes the patient with information about the exchange itself.
|
1 | |||||
12 |
Postoperatively, by evaluating is restocked for the next surgery all the time, very well.
|
3 | |||||
13 |
Patient transfers appear on the dangers of notice, take precautions.
|
3 | |||||
14 |
Uses surgical instruments and suture throw.
|
2 | |||||
15 |
Makes the lubrication of surgical instruments.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Keeps a high level of motivation.
|
1 | |||||
2 |
Offers creative ideas.
|
2 | |||||
3 |
Listens patiently to find out.
|
1 | |||||
4 |
Information defend with confidence.
|
1 | |||||
5 |
Better understand and organize information.
|
3 | |||||
6 |
Several options are better evaluate and select the most suitable among them.
|
4 | |||||
7 |
The ability to recall information that is stored in a difficult situation improves.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Reduce emotional stress.
|
1 | |||||
2 |
Concentration improvement.
|
1 | |||||
3 |
Reduces the error rate.
|
4 | |||||
4 |
Less energy and effort provides better performance.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate and can control himself well.
|
4 | |||||
2 |
Can cope effectively with differences.
|
3 | |||||
3 |
Located within the team or be in harmony with the objectives of the business.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify learning needs and directs the learning.
|
3 | |||||
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
3 | |||||
3 |
Develop a positive attitude towards lifelong learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate effectively.
|
1 | |||||
2 |
Learn about professional issues of the era and the information is available.
|
1 | |||||
3 |
Team to carry out the work in interdisciplinary studies.
|
1 | |||||
4 |
Uses Initiative.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
External appearance, attitude, demeanor and behavior in society leads by example.
|
2 | |||||
2 |
Democracy, human rights, social, scientific and professional ethics act accordingly.
|
1 | |||||
3 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations and legislation act accordingly.
|
3 | |||||
4 |
Environmental protection and occupational safety issues are conscious enough.
|
2 | |||||
5 |
Act in accordance with the quality management process and solids.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 1 | 14 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 3 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 63 | 0 | 129 |
Genel Toplam | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |