TR EN

TIBBİ TERMİNOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SMP105 TIBBİ TERMİNOLOJİ 1 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ESER AĞAR-Öğr.Gör. İKBAL DEMİRALP
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; Hareket Sistemi, Solunum Sistemi, Gastrointestinal Sistem, Merkezi Sinir Sistemi, Dolaşım Sistemi, Ürogenital Sistem ve diğer organlarla ilgili Tıbbi ve Radyolojik Terimlerin ayırt edilmesi, doğru biçimde telaffuz edilmesi, yazılması ve kullanabilmesi için gerekli bilgi, becerileri ve yeterlikleri kazandırmaktır.
İçerik: Bu derste Tıbbi Terminolojiye Giriş; İnsanın Yapısına İlişkin Temel Tanım ve Terimler, Tıbbi Terimleri okuma kuralları, Kaynaştırma harfleri, Tıbbi terimleri meydana getiren öğeler; ön ek, son ek, kök yapıları, kaynaştırma harfleri, Tıbbi Kısaltmalar, Kan ve Kan Yapıcı Organlar, Lenf ve İmmün Sisteme İlişkin Terimler, Kardiyovasküler Sisteme İlişkin Terimler, Solunum Sistemine İlişkin Terimler, Sindirim sistemine İlişkin Terimler, Göze İlişkin Terimler, Üriner Sisteme İlişkin Terimler, Genital Sisteme İlişkin Terimler, Kulağa İlişkin Terimler Eponimler, Sinonimler, Sinir Sistemi ve Psikiyatrik Hastalıklar, İç Salgı ve Metabolizma Bozuklukları ve Hareket Sistemine ilişkin terimler üzerinde durulur.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İnsan Anatomisine İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel)
Hareket Ve Sinir, Solunum, Sindirim Sistemi, Kardiovasküler Sistem İle Kan Ve Kan Yapıcı Organlara, Psikiyatrik Hastalıklara İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar ve kullanır (Bilişsel).
Üriner, Genital Ve Endokrin Sisteme, Göz, Kulak-Burun-Boğaz Ve Deriye İlişkin Tıbbi Terimleri tanımlar. (Bilişsel).

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı Görsel kaynaklar Araştırma- Tıbbi Terminolojiye Giriş,Dersin Tanıtılması Anlatım,Soru-Cevap
2 Araştırma-Literatür taraması Harf telaffuzları Anlatım,Video,Soru-Cevap
3 Yazılı-Görsel kaynaklar Kökler (Genel Bilgi) Anlatım,Soru-Cevap Bir önceki haftanın değerlendirilmesi
4 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Kökler (Sistem Bilgisi) Anlatım,Soru-Cevap
5 Literatür taraması Ön ekler Anlatım,Soru-Cevap,Video
6 Araştırma-Yazılı görsel kaynaklar Son ekler/Tanısal Terimler Anlatım,Soru-Cevap,Video
7 Araştırma- Yazılı görsel kaynaklar Hareket Sistemi Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
8 - ARA SINAV -
9 Araştırma-Ödev Solunum Sistemi Terimleri/Kan Terimleri Anlatım,Soru-Cevap
10 Literatür taraması Kardiyovasküler Sistemi Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
11 Yazılı-Görsel kaynaklar Sindirim Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap
12 Yazılı-Görsel kaynaklar-Araştırma Sinir Sistemi Terimleri ve Psikiyatri Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
13 Literatür taraması- Ödev Üriner Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
14 Araştırma Genital Sistem Terimleri/Endokrin Sistem Terimleri Anlatım,Soru-Cevap,Video
15 Yazılı- Görsel kaynaklar-Literatür taraması Duyu Organları Terimleri Anlatım,Soru-Cevap Önceki haftaların değerlendirilmesi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Rıfat MUTUŞ, Funda PEHLEVAN, Tıbbi Terminoloji, Eylül 2019, 1. Baskı, Ankara Nobel Tıp Kitabevi
Uzm.Sebahat Ekinci,Doç.Dr.H.Gül Hatipoğlu Yüksekokullar Tıbbi Terminoloji Ders Kitabı-9.Baskı Hatiboğlu Yayınları
Von den Driesch, A. A guide to the Measurement of Animal Bones from Archeological Sites.Peabody Museum Bulletin 1. Harvard University. Massachausetts.1976
Prof. Dr. İsmet Dökmeci, Dr. Handan Dökmeci, Tıp Terimleri Sözlüğü, 2012, 2. baskı, Hipokrat Kitabevi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Theoretical ability to use knowledge in the practice area
5
2
Area terminology to use it effectively
5
3
Areas to comply with legal regulations concerning basic vocational
5
4
Issues related to the field of information and communication technologies to use.
5
5
Social, scientific, cultural and professional ethical values ​​to express
0
6
Act in accordance with the quality management and processes to participate in this process
0
7
Ability to communicate in a foreign language at a basic level
3
8
Depending on the varying techniques to apply evolving technologies, new tools and equipment to use
5
9
Updating field-related knowledge, skills and abilities with the awareness of lifelong learning.
0
10
Basic knowledge and skills related to the field to use, interpret and evaluate data to analyze and identify potential problems
0
11
Ability to work with other health disciplines
5
12
To prepare the operating room for surgical procedures
0
13
Patient taken to the operating room and the post-operative transplant can help
0
14
During the surgical procedure the physician deems appropriate to be included in the surgical team
0
15
Postoperative surgical instruments and materials to make it ready for use again
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
For each patient in the operating room already knows the problem, take action and keeps a high level of protection.
0
2
Surgeons and other medical staff uses the same language.
5
3
Patient rights are fully commented.
5
4
Computer use is very good and patient with all the relevant data entry makes it easy.
5
5
Patients will keep secret all information.
5
6
All the drugs in the operating room, supplies, etc. ignore the documented daily and monthly output is input.
0
7
The tool was written in a foreign language, use of drugs and supplies describes the properties.
3
8
Get new operating room instruments and devices familiar to all.
5
9
Patients pass on information and relatives topics would dominate level.
5
10
To be born here to help transfer patients and prevents negativity.
0
11
Service nurse makes the patient with information about the exchange itself.
0
12
Postoperatively, by evaluating is restocked for the next surgery all the time, very well.
0
13
Patient transfers appear on the dangers of notice, take precautions.
0
14
Uses surgical instruments and suture throw.
0
15
Makes the lubrication of surgical instruments.
0
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Keeps a high level of motivation.
0
2
Offers creative ideas.
0
3
Listens patiently to find out.
0
4
Information defend with confidence.
0
5
Better understand and organize information.
5
6
Several options are better evaluate and select the most suitable among them.
0
7
The ability to recall information that is stored in a difficult situation improves.
0
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Reduce emotional stress.
0
2
Concentration improvement.
0
3
Reduces the error rate.
0
4
Less energy and effort provides better performance.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate and can control himself well.
0
2
Can cope effectively with differences.
0
3
Located within the team or be in harmony with the objectives of the business.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identify learning needs and directs the learning.
0
2
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
0
3
Develop a positive attitude towards lifelong learning.
0
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Communicate effectively.
0
2
Learn about professional issues of the era and the information is available.
0
3
Team to carry out the work in interdisciplinary studies.
5
4
Uses Initiative.
0
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
External appearance, attitude, demeanor and behavior in society leads by example.
0
2
Democracy, human rights, social, scientific and professional ethics act accordingly.
0
3
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations and legislation act accordingly.
0
4
Environmental protection and occupational safety issues are conscious enough.
0
5
Act in accordance with the quality management process and solids.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 1 12
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 30 0 50
Genel Toplam 50
Toplam İş Yükü / 25.5 2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0