Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TRD102 | TÜRK DİLİ II | 2 | 2 | 2 | 2 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Turkish |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | Uzaktan Eğitim |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL HAKLI |
Dersin Veren Hoca/Hocalar |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilerin Türk dilinin özelliklerini öğrenmesi, derse yönelik örnekler aracılığıyla eksiklerini gidermesi, dilin kurallarını pekiştirmesi, yazılı ve sözlü metinlerle söz varlığını geliştirmesi, yazım (imlâ) kurallarına uyması, noktalama işaretlerini yerli yerinde kullanma becerisi kazanması ve anadillerini etkili halde kullanmaya ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Cümle çeşitleri, anlatım bozuklukları, paragraf anlatım biçimleri, yazılı anlatım türleri, sözlü anlatım türleri, yazım kuralları ve noktalama işaretleri |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Türk Dili üzerine araştırma yapmış araştırmacıların görüşlerinden hareketle yazılı ve sözlü anlatım türlerini listeler. |
Örnek metinler üzerinde cümle çeşitlerini kavramaya yönelik uygulamalar yapar. |
Alan içi ve alan dışı bilgi kaynaklarını akademik metin yazarken kullanır. |
Örnek metinler üzerinde anlatım bozukluklarını türlerine göre tasnif eder. |
Yazım kuralları ve noktalama işaretlerini dikkate alarak örnek metinleri değerlendirir. |
Bilimsel, eleştirel, yaratıcı ve yapıcı düşünme cephelerinden bakarak, akademik bir perspektifle örnek metinleri değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama | Cümle Çeşitleri | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama | Kelime Grupları | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama | Komposizyon | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama | Anlatım Biçimleri | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama | Konuşma ve Konuşma Çeşitleri | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama | Anlatım Bozuklukları | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür tarama | Anlatım Bozuklukları | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Anlatım Bozuklukları | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama | Diksiyon ve Diksiyon Kuralları | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama | Mektup ve Türleri | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama | Öğretici Türler | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama | Olay Çevresinde Gelişen Türler | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür tarama | Tiyatro | Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür tarama | Şiir Türleri | Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Aksan D. (1977-86). Her Yönüyle Dil, 1, 2, 3. Ankara: TDK Yayınları. |
Aksoy Ö. A. (1990). Dil Yanlışları. Ankara: Emel Matbaacılık. |
Ergin M. (1993). Üniversiteler İçin Türk Dili. İstanbul: Bayrak Basım Yayın Dağıtım. |
Banguoğlu T. (2000). Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları. |
Levent A. S. (1973). Dil Üstüne. Ankara: TDK Yayınları. |
Turan F. (2014). Stages of Evolution: Studies in Turkish Language and Literature. Istanbul: The Isis Press. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Theoretical ability to use knowledge in the practice area
|
||||||
2 |
Area terminology to use it effectively
|
||||||
3 |
Areas to comply with legal regulations concerning basic vocational
|
||||||
4 |
Issues related to the field of information and communication technologies to use, professional information in written, verbal / non-verbal communication to transfer through
|
||||||
5 |
Social, scientific, cultural and professional ethical values to express
|
||||||
6 |
Act in accordance with the quality management and processes to participate in this process
|
||||||
7 |
Ability to communicate in a foreign language at a basic level
|
||||||
8 |
Depending on the varying techniques to apply evolving technologies, new tools and equipment to use
|
||||||
9 |
Areas related knowledge, skills and competences for lifelong learning to develop personal and professional self-awareness, update
|
||||||
10 |
Basic knowledge and skills related to the field to use, interpret and evaluate data to analyze and identify potential problems
|
||||||
11 |
Ability to work with other health disciplines
|
||||||
12 |
To prepare the operating room for surgical procedures
|
||||||
13 |
Patient taken to the operating room and the post-operative transplant can help
|
||||||
14 |
During the surgical procedure the physician deems appropriate to be included in the surgical team
|
||||||
15 |
Postoperative surgical instruments and materials to make it ready for use again
|
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
For each patient in the operating room already knows the problem, take action and keeps a high level of protection.
|
||||||
2 |
Surgeons and other medical staff uses the same language.
|
||||||
3 |
Patient rights are fully commented.
|
||||||
4 |
Computer use is very good and patient with all the relevant data entry makes it easy.
|
||||||
5 |
Patients will keep secret all information.
|
||||||
6 |
All the drugs in the operating room, supplies, etc. ignore the documented daily and monthly output is input.
|
||||||
7 |
The tool was written in a foreign language, use of drugs and supplies describes the properties.
|
||||||
8 |
Get new operating room instruments and devices familiar to all.
|
||||||
9 |
Patients pass on information and relatives topics would dominate level.
|
||||||
10 |
To be born here to help transfer patients and prevents negativity.
|
||||||
11 |
Service nurse makes the patient with information about the exchange itself.
|
||||||
12 |
Postoperatively, by evaluating is restocked for the next surgery all the time, very well.
|
||||||
13 |
Patient transfers appear on the dangers of notice, take precautions.
|
||||||
14 |
Uses surgical instruments and suture throw.
|
||||||
15 |
Makes the lubrication of surgical instruments.
|
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Keeps a high level of motivation.
|
||||||
2 |
Offers creative ideas.
|
||||||
3 |
Listens patiently to find out.
|
||||||
4 |
Information defend with confidence.
|
||||||
5 |
Better understand and organize information.
|
||||||
6 |
Several options are better evaluate and select the most suitable among them.
|
||||||
7 |
The ability to recall information that is stored in a difficult situation improves.
|
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Reduce emotional stress.
|
||||||
2 |
Concentration improvement.
|
||||||
3 |
Reduces the error rate.
|
||||||
4 |
Less energy and effort provides better performance.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate and can control himself well.
|
||||||
2 |
Can cope effectively with differences.
|
||||||
3 |
Located within the team or be in harmony with the objectives of the business.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify learning needs and directs the learning.
|
||||||
2 |
The acquired advanced knowledge and skills to critically evaluate.
|
||||||
3 |
Develop a positive attitude towards lifelong learning.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate effectively.
|
||||||
2 |
Learn about professional issues of the era and the information is available.
|
||||||
3 |
Team to carry out the work in interdisciplinary studies.
|
||||||
4 |
Uses Initiative.
|
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
External appearance, attitude, demeanor and behavior in society leads by example.
|
||||||
2 |
Democracy, human rights, social, scientific and professional ethics act accordingly.
|
||||||
3 |
As an individual duties, rights and responsibilities related laws, regulations and legislation act accordingly.
|
||||||
4 |
Environmental protection and occupational safety issues are conscious enough.
|
||||||
5 |
Act in accordance with the quality management process and solids.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 1 | 13 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 33 | 0 | 50 |
Genel Toplam | 50 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |