TR EN

ÇOCUK DİŞ HEKİMLİĞİ I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DHF334 ÇOCUK DİŞ HEKİMLİĞİ I 6 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHİR GÜNDAY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ELİF ECE KALAOĞLU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere, çocuk diş hekimliği ile ilgili temel bilgileri öğreterek, öğrencilerin çocuk hastalarda karşılaşılan dental hastalıklar ve tedavi yöntemleri hakkında bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
İçerik: Bu dersin içeriği, süt dişlerinin özellikleri, çocuk diş hekimliğinde kullanılan dental materyaller, süt dişlerinde restoratif ve endodontik tedaviler konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Çocuk diş hekimliği ile ilişkili kavramları açıklar.
Çocuk diş hekimliği uygulamalarını analiz eder.
Diş gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Diş çürüğünü ve özelliklerini tanımlar.
Çocuklarda restoratif ve endodontik tedaviler tanımlar, çocuk hastada hangi tedaviyi uygulayacağını seçer.
Çocuk diş hekimliğinde kullanılan materyalleri isimlendirir. Malzemeleri kullanım alanına göre sınıflandırır.
Hastaların fiziksel muayenesi, tıbbi durumların semptom ve işaretlerinin tanımlanıp değerlendirilmesi, uygun teşhis ve laboratuvar çalışmalarının seçilip analiz edilmesi, koruyucu hekimlik yöntemleri ve ilgili tedavi yöntemleri gibi klinik konularda bilgi sahibidir, etik yaklaşım sergiler.
Diş çürüğü teşhisini ve ayrımını yapar.
Diş gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Süt dişlerinde kavite prensiplerini tanımlar.
Süt ve sürekli dişlerin özelliklerini tanımlar.
Çocuk hasta davranışlarını ve muayenesini öğrenir
Süt dişi pulpa hastalıkları ve tedavi uygulamalarını bilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Litaratür okuma Çocuk diş hekimliğinin tanımı ve ders içeriği Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Litaratür okuma Diş gelişimi ve sürme teorileri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Litaratür okuma Süt ve sürekli dişlerinin özellikleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Litaratür okuma Anamnez ve muayene Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Litaratür okuma Diş çürüğü/çürük riski/ Çürük tespit yöntemleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Litaratür okuma Erken çocukluk çağı çürükleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Litaratür okuma Çocuk hastada davranış yönlendirmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Litaratür okuma Çocuk diş hekimliğinde kullanılan materyaller ve malzemeler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Litaratür okuma Sistemik ve lokal fluor uygulamaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Litaratür okuma Fissür örtücüler ve koruyucu rezin restorasyonlar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Litaratür okuma Süt dişlerinde restoratif tedaviler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Litaratür okuma Süt dişlerinde endodontik tedaviler I Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Litaratür okuma Süt dişlerinde endodontik tedaviler II Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Litaratür okuma Genel ders tekrarı vaka tartışması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

McDonald, R.E. Avery, D.R. Dean, J.A. (2004). Dentistry for the Child and Adolescent. Eighth Edition, Mosby Co.
Pinkham, J. R. Casamassimo, P. S. McTique, D. J. Fields, H. W. Nowak, A. J. (2009). Çocuk Diş Hekimliği. Ankara: Atlas Kitapçılık

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen kuramsal bilgileri kullanabilir.
4
2
Diş hekimliği alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen kuramsal bilgileri kullanabilir.
4
3
Temel tıbbi bilimler konusunda kuramsal bilgiyi yorumlayabilir.
4
4
Temel tıbbi bilimler konusunda kuramsal bilgiyi yorumlayabilir.
3
5
Ağız ve çevre dokulara ait hastalıklar hakkında tanı koyma ve tedavi planlaması yapma için gerekli olan bilgiyi kullanabilir.
5
6
Ağız ve çevre dokulara ait hastalıklar hakkında tanı koyma ve tedavi planlaması yapma için gerekli olan bilgiyi kullanabilir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kazanmış olduğu temel tıp bilimleri bilgilerini klinik hastanın sistemik durumu ile ilişkilendirebilir.
4
2
Kazanmış olduğu temel tıp bilimleri bilgilerini klinik hastanın sistemik durumu ile ilişkilendirebilir.
1
3
Uygun araç gereçler ile ulaşarak güncel ve güvenilir bilgiye ulaşarak bu bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısı ile yorumlar.
4
4
Uygun araç gereçler ile ulaşarak güncel ve güvenilir bilgiye ulaşarak bu bilgileri eleştirel ve analitik bakış açısı ile yorumlar.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği alanına özgü, edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır ve geliştirir.
4
2
Diş hekimliği alanına özgü, edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır ve geliştirir.
3
3
Temel ve klinik bilimlerde edindiği bilgiyi diş hekimliği uygulamalarında karşılaşılan normal ve patolojik durumlara göre yorumlayabilir.
4
4
Temel ve klinik bilimlerde edindiği bilgiyi diş hekimliği uygulamalarında karşılaşılan normal ve patolojik durumlara göre yorumlayabilir.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri kullanır, disiplinler arası bilgileri sentezleyerek değerlendirir ve sorunlara çözüm üretir.
4
2
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgileri kullanır, disiplinler arası bilgileri sentezleyerek değerlendirir ve sorunlara çözüm üretir.
3
3
Diş hekimliği alanı ilgili teknolojileri ve bilgisayar programlarını kullanır ve bunları mesleki uygulamalara adapte eder.
4
4
Diş hekimliği alanı ilgili teknolojileri ve bilgisayar programlarını kullanır ve bunları mesleki uygulamalara adapte eder.
4
5
Tıbbi ve dental anamnez, klinik ve tanıya yönelik uygun radyografileri kullanarak radyografik muayene işlemlerini uygular; tanı, tedavi ve takip planı oluşturur.
5
6
Tıbbi ve dental anamnez, klinik ve tanıya yönelik uygun radyografileri kullanarak radyografik muayene işlemlerini uygular; tanı, tedavi ve takip planı oluşturur.
4
7
Bireye, aileye ve topluma yönelik ağız sağlığı koruma ve tedavi konularında temel bakım hizmetlerini organize eder ve hastaları bu konuda eğiterek gerektiğinde bu konularla ilgili projelerde görev alır.
5
8
Bireye, aileye ve topluma yönelik ağız sağlığı koruma ve tedavi konularında temel bakım hizmetlerini organize eder ve hastaları bu konuda eğiterek gerektiğinde bu konularla ilgili projelerde görev alır.
4
9
Klinik uygulamalar esnasında fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kontaminasyondan korunarak çapraz enfeksiyon oluşmasını engellenmesi ile ilgili uygulamalar yapabilir.
5
10
Klinik uygulamalar esnasında fiziksel, kimyasal ve mikrobiyolojik kontaminasyondan korunarak çapraz enfeksiyon oluşmasını engellenmesi ile ilgili uygulamalar yapabilir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sahip olduğu temel yöneticilik, liderlik ve bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alma becerilerini geliştirir.
5
2
Sahip olduğu temel yöneticilik, liderlik ve bireysel ve ekip çalışmalarında sorumluluk alma becerilerini geliştirir.
3
3
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgi birikimi ile bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve uygular.
4
4
Diş hekimliği alanında sahip olduğu bilgi birikimi ile bir çalışmayı bağımsız olarak planlar ve uygular.
3
5
Kendi bilgi ve becerilerinin sınırları doğrultusunda gerektiğinde sağlık alanında disiplinler arası iş birliği ve ekip çalışmalarında yer alır.
4
6
Kendi bilgi ve becerilerinin sınırları doğrultusunda gerektiğinde sağlık alanında disiplinler arası iş birliği ve ekip çalışmalarında yer alır.
3
7
Diş hekimliği alanı ile ilgili acil girişimleri yapma ve hastanın ihtiyaç duyduğu tedavileri yerine getirme hususlarında bireysel ve ekip üyesi olarak yer alır ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözer.
4
8
Diş hekimliği alanı ile ilgili acil girişimleri yapma ve hastanın ihtiyaç duyduğu tedavileri yerine getirme hususlarında bireysel ve ekip üyesi olarak yer alır ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözer.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu öğrenme ilkesini uygular. Diş hekimliği alanı ile ilgili sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler ve kaynakları etkin kullanır.
4
2
Yaşam boyu öğrenme ilkesini uygular. Diş hekimliği alanı ile ilgili sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda öğrenme gereksinimlerini ve öğrenme kaynaklarını belirler ve kaynakları etkin kullanır.
1
3
Kanıta dayalı uygulamaları takip ederek mesleki uygulamalardaki değişimleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
4
4
Kanıta dayalı uygulamaları takip ederek mesleki uygulamalardaki değişimleri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için diş hekimliği sağlık politikasının geliştirilmesini destekler; ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını aktarır.
4
2
Diş hekimliği uygulamalarının daha ileri düzeye ulaşması için diş hekimliği sağlık politikasının geliştirilmesini destekler; ulusal ve uluslararası çalışmalara katılır, kendi gözlem, tecrübe ve araştırmalarını aktarır.
3
3
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B1 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirir.
1
4
Bir yabancı dili en az Avrupa dili portföyü B1 genel düzeyde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim becerilerini geliştirir.
3
5
Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta, hastaların yakınları, hastaların tedavisinde rol alan diğer sağlık personeli ve meslektaşları ile yaş, cinsiyet, sosyal ve kültürel fark gözetmeksizin etkili iletişim kurma becerilerini geliştirir ve toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta için en uygun tedaviyi planlar ve bu tedavilerle ilgili topladığı verileri kullanır.
3
6
Diş hekimliği uygulamaları sırasında hasta, hastaların yakınları, hastaların tedavisinde rol alan diğer sağlık personeli ve meslektaşları ile yaş, cinsiyet, sosyal ve kültürel fark gözetmeksizin etkili iletişim kurma becerilerini geliştirir ve toplumsal, bilimsel ve etik değerler çerçevesinde hasta için en uygun tedaviyi planlar ve bu tedavilerle ilgili topladığı verileri kullanır.
4
7
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
2
8
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Muayenehane yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, iş güvenliği, kalite yönetimi ve süreçleri konusunda sahip olduğu bilgileri yorumlar ve bu konularla ilgili gerekli düzenlemeleri yapar.
1
2
Muayenehane yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri, çevre koruma, iş güvenliği, kalite yönetimi ve süreçleri konusunda sahip olduğu bilgileri yorumlar ve bu konularla ilgili gerekli düzenlemeleri yapar.
4
3
Diş Hekimliği alanı ile ilgili çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve klinik uygulamaları yapacak yeterli deneyime sahiptir.
5
4
Diş Hekimliği alanı ile ilgili çözüm önerileri getirir, sorumluluk alarak sorunları çözer, elde edilen sonuçları değerlendirir ve klinik uygulamaları yapacak yeterli deneyime sahiptir.
1
5
Birey ve halk sağlığının korunmasında koruyucu sağlık hizmetlerine değer verir.
5
6
Birey ve halk sağlığının korunmasında koruyucu sağlık hizmetlerine değer verir.
4
7
Hastalığın önlenmesi, erken tanısı, aşırı ve gereksiz tedavinin önlenmesi konusunda sahip olduğu bilgileri birbiri ile ilişkilendirebilir.
5
8
Hastalığın önlenmesi, erken tanısı, aşırı ve gereksiz tedavinin önlenmesi konusunda sahip olduğu bilgileri birbiri ile ilişkilendirebilir.
4
9
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun tavır ve tutumlarıyla topluma örnek davranışlar geliştirir.
4
10
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun tavır ve tutumlarıyla topluma örnek davranışlar geliştirir.
3
11
Özel bakım gerektiren veya sistemik hastalığı olan hastaların tedavilerini uygun şartlar altında organize eder.
3
12
Özel bakım gerektiren veya sistemik hastalığı olan hastaların tedavilerini uygun şartlar altında organize eder.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 15 2 30
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 14 1 14
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 66 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0