Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SBU505 |
UYGULAMADA ULUSLARARASI HUKUK |
1 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. EMİNE AKÇADAĞ ALAGÖZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Uygulamada Uluslararası Hukuk dersi uluslararası hukuka genel bir giriş yapmayı ve bazı uygulama örnekleri üzerinden temel niteliklerin aktarılmasını amaçlar. Ders, uluslararası ilişkiler öğrencilerini dünya devletleri arasındaki ilişkilerin sürdürülmesi bakımından uluslararası alanda bulunan prensip, norm ve kuralların oluşması ve uygulanması konusunda bilgilendirmeyi hedeflemektedir. Aynı zamanda, uluslararası hukuk kurallarının kaynakları, bağlanacak hukuki kişileri belirlemek ve bu normların uygulanması açısından meydana gelebilecek muhtemel sonuçlar ve yaptırım yollarını anlamak bu dersin amaçları arasında yer almaktadır. |
İçerik: |
Ders uluslararası hukukun niteliği ve tanımı ile başlar. Uluslararası hukukun iç hukuktan ve AB hukukundan farkı ve iç hukukla ilişkilerini tartışır ve uluslararası hukukun kaynaklarını (andlaşmalar, örf ve adet, hukukun genel ilkeleri, içtihat ve doktrin) aktarır. Bunlara ilaveten uluslararası hukukun kişileri (devletler, devlet niteliği kazanmamış insan toplulukları, uluslararası örgütler ve özel kişiler), uluslararası örgütler,uyuşmazlıkların çözümü, diplomatik ilişkiler usul ve yöntemleri, insan haklarının korunmasına ilişkin kurumsal yapı ve devletlerin sorumluluğu konuları ele alınır. Bu kapsamda ders Avrupa İnsan Hakları sözleşmesinin, AİHM kararlarının ve Uluslararası adalet divanı kararlarının iç hukuka etkisi gibi uluslararası ilişkilerin güncel konularında uygulamalı tartışmalar yapılacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Uluslararası hukukun temel ilkelerini ve uluslararası toplumu tanımlayabilir |
Uluslararası hukuk düzeninin mantık, mahiyet ve temellerini kavrar |
Uluslararası hukuk kavramları olan, devlet, ülke, yetki, milletlerarası andlaşmalar ve milletlerarası hukuktan doğan hak ve mükellefiyetlere hakim olur |
Uluslararası alanda tanınma, haklar ve ödevler ile ilişkili temel terminolojiyi tanımlayabilir |
Uluslararası hukukun asli ve türemiş kişileri olan devletler ve uluslararası örgütlerin hukuksal statüleri, birbirleriyle olan ilişkileri ve bu ilişkilerin yürütülmesinde izlenen yol, yöntem ve süreçleri öğrenir ve ifade eder |
Uluslararası hukukun milletler arasındaki ilişkileri düzenlemedeki rolünü analiz edebilir ve sentezleyebilir |
Uluslararası kamu hukuku düzeninin tesisi, korunması, devletlerin uluslararası hak, yetki ve sorumlulukları konusunda geniş ve sağlam bilgi ile donanır |
Uluslararası ilişkilerde güncel konular çerçevesinde Uluslararası hukukun farklı uygulamalarını kavrar |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Giriş ve dersin tanıtımı |
- |
2 |
- |
Uluslararası hukukun tanımı ve gelişmi |
- |
3 |
- |
Uluslararası Hukukun kaynakları |
- |
4 |
- |
Uluslararası andlaşmalar (andlaşmaların yapılması, bağlayıcılık kazanması, hüküm doğurması ve taraf devletlerin sorumluluğu |
- |
5 |
- |
Uluslararası hukukun kişileri (devlet, tanınma, yetki ilkesi ve egemenlik kavramı) |
- |
6 |
- |
Uluslararası hukukta devletin yetkisi ve sorumluluğu |
- |
7 |
- |
Uluslararası örgütler |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Uluslararası Hukukta Uyuşmazlık: Kuvvet kullanımı ve barışçıl çözüm yolları |
- |
10 |
- |
AB Uyum Yasalarının İç Hukuka Etki ve Katkısı: Türkiye örneği |
- |
11 |
- |
Uyuşmazlıkların Barışçıl Çözüm Yolları ve diplomasi : BM ve Kıbrıs sorunun çözümü |
- |
12 |
- |
İnsan haklarının korunmasına ilişkin kurumsal yapı ve yargı denetim: AIHSnin ihlali kapsamında AİHM karaları ve iç hukuka etkisi: Türkiye örneği |
- |
13 |
- |
Uluslararası Mülteci Hukuku ve Türkiye'de Suriyelilerin konumu |
- |
14 |
- |
Soykırım Suçu ve Devletin Sorumluluğu: Uluslararası Adalet Divanı’nın Bosna-Hersek v. Sırbistan-Karadağ Kararı |
- |
15 |
- |
Genel değerlendirme |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Ayse Nur Tütüncü ve Elif Uzun, Uluslararası İlişkiler I-II, Anadolu Üniversitesi Yayınları,2013 |
Kamuran Reçber, Uluslararası Hukuk,Dora Yayınları, İstanbul, 2014 |
Hüseyin Pazarcı, Uluslararası Hukuk, Ankara: Turhan Kitabevi Yayınları, 2013, 12. baskı. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin kavram ve kuramları tarihsel çerçeve içerisinde ve karşılaştırmalı olarak açıklar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki kavram ve olguları, Sosyal Bilimlerin diğer alanları ile ilişkilendirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Alanındaki olgular hakkında bilimsel ve disiplinler arası araştırma yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanında ilgi duyduğu kavram, kuram ve olgular hakkında uzmanlaşır ve geleceğe yönelik öngörüler geliştirir.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin olguları incelemek için kaynak taraması yapabilir ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Güncel teknolojiyi kullanarak alanındaki olgular hakkında betimsel ve keşifsel araştırmalar yapar ve edindiği bilgileri çalışmalarında kullanır.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alanıyla ilgili bir çalışmayı disiplin ve sorumluluk çerçevesinde kendi başına üstlenir ve sonuçlandırır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Alanıyla ilgili bir ekip çalışmasında lider veya ekip üyesi olarak çeşitli görevler üstlenebilir ve bunları eksiksiz yerine getirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgi ve bulguları sebep-sonuç ilişkisi ve eleştirel yaklaşım çerçevesinde analiz eder.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair kuramsal veya uygulamadaki boşlukları tanımlar ve çözüm önerileri getirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri hedeflediği meslekte nasıl kullanacağı hakkında fikirler üretir.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına dair bilgileri etkili sunum ve iletişim teknikleri kullanarak aktarır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanına ilişkin bilgileri proje, etkinlik ve sosyal sorumluluk faaliyetlerine yöneltir.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Yabancı dilde kaynak taraması yapar, gündemi takip eder ve yazılı-sözlü çalışmalar üretir.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kaynaklardan edindiği bilginin işlenmesi ve aktarılmasında toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere saygılı hareket eder.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Yaşamboyu öğrenme ilkesi çerçevesinde alanla ilgili güncel gelişmeleri takip eder ve çalışmalarını yönlendirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
1 |
14 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
4 |
10 |
40 |
Ödev |
1 |
20 |
20 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
24 |
0 |
148 |
|
Genel Toplam |
148 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|