Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
BIL536 |
ÖRÜNTÜ TANIMA VE BİLGİSAYARDA GÖRME |
1 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Sayısal imge tanımını vererek, sayısallaştırılmış görüntüler üzerinde filtre, iyileştirme, süzgeçler gibi işlemler ile morfolojik yaklaşımlar ve frekans uzayı işlemleri, örüntü tanıma tekniklerinin gösterilmesi. |
İçerik: |
Sayısal imge tanımını vererek, sayısallaştırılmış görüntüler üzerinde filtre, iyileştirme, süzgeçler gibi işlemler ile morfolojik yaklaşımlar ve frekans uzayı işlemleri, örüntü tanıma tekniklerinin gösterilmesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Sayısal imgeyi oluşturur. |
sayısal imge üzerinde temel işlemleri yapar. |
imge pekiştirme ve iyileştirme işlemlerini yapar. |
frekans uzayında imge işlemeyi anlar. |
morfolojik işlemleri yapar. |
imge sıkıştırma yöntemlerini ve adımlarını anlar. |
yapay sinir ağları ile karakter tanımayı anlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
kitaptan çalışma |
Sayısal imgeyi oluşturur. |
yüz yüze anlatım |
2 |
kitaptan çalışma |
Sayısal imge üzerinde temel işlemleri yapar,
imge pekiştirme ve iyileştirme işlemlerini yapar. |
yüz yüze anlatım |
3 |
kitaptan çalışma |
Sayısal imge üzerinde temel işlemleri yapar,
imge pekiştirme ve iyileştirme işlemlerini yapar. |
yüz yüze anlatım |
4 |
kitaptan çalışma |
Sayısal imge üzerinde temel işlemleri yapar,
imge pekiştirme ve iyileştirme işlemlerini yapar. |
yüz yüze anlatım |
5 |
kitaptan çalışma |
Sayısal imge üzerinde temel işlemleri yapar,
imge pekiştirme ve iyileştirme işlemlerini yapar. |
yüz yüze anlatım |
6 |
kitaptan çalışma |
frekans uzayında imge işlemeyi anlar. |
yüz yüze anlatım |
7 |
kitaptan çalışma |
frekans uzayında imge işlemeyi anlar. |
yüz yüze anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
kitaptan çalışma |
frekans uzayında imge işlemeyi anlar. |
yüz yüze anlatım |
10 |
kitaptan çalışma |
morfolojik işlemleri yapar. |
yüz yüze anlatım |
11 |
kitaptan çalışma |
morfolojik işlemleri yapar. |
yüz yüze anlatım |
12 |
kitaptan çalışma |
morfolojik işlemleri yapar. |
yüz yüze anlatım |
13 |
kitaptan çalışma |
imge sıkıştırma yöntemlerini ve adımlarını anlar. |
yüz yüze anlatım |
14 |
kitaptan çalışma |
imge sıkıştırma yöntemlerini ve adımlarını anlar. |
yüz yüze anlatım |
15 |
kitaptan çalışma |
yapay sinir ağları ile karakter tanımayı anlar. |
yüz yüze anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Digital Image Processing, Rafael C. Gonzalez,Richard E.Woods,Steven L.Eddins |
Sayısal Görüntü İşleme, Ziya Telatar, Hakan Tora,Fikret Arı,Aykut Kalaycıoğlu |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
50 |
|
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
|
TOPLAM |
2 |
100 |
|
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik, bilim ve matematik temellerine dayanarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, analiz etme, tasarlama, modelleme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Halk sağlığı, güvenliği ve refahının yanı sıra global, kültürel, sosyal, çevre ve ekonomik faktörleri dikkate alarak belirli ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
|
|
1 |
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çeşitli paydaşlarla etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
|
0 |
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislikte etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin global, ekonomik, çevre ve toplum ile ilgili bağlamlarındaki etkisini dikkate alarak bilinçli kararlar verme yeteneği
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislikte etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin global, ekonomik, çevre ve toplum ile ilgili bağlamlarındaki etkisini dikkate alarak bilinçli kararlar verme yeteneği
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uygun öğrenme stratejilerini kullanarak gerektiğinde yeni bilgi edinme ve uygulama yollarını bulma becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Üyelerinin birlikte liderlik sağladığı, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yarattığı, hedefler belirlediği, görevleri planladığı ve hedefleri karşıladığı bir ekipte etkili bir şekilde çalışabilme becerisi
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uygun deney tasarlama ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuca varmak için mühendislik esaslarını uygulama becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
8 |
112 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
30 |
0 |
156 |
|
Genel Toplam |
156 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|