Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BIL544 | BİLGİ YÖNETİMİ VE GÜVENLİK POLİTİKALARI | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | YÜKSEK LİSANS, TYY: + 7.Düzey, EQF-LLL: 7.Düzey, QF-EHEA: 2.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OĞUZHAN ÖZTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilere bilginin yönetilmesi ve güvenliğinin sağlanmasına yönelik farkındalık yaratmak, anlayış geliştirmek ve uygulamaların kavranmasını sağlamak, bu kapsamda; bilgi yönetimi ve güvenlik politikaları temel kavramlarını açıklayarak bilgi yönetiminin ve güvenliğinin önemine, süreç ve uygulamaları ile strateji ve politikalarına dikkatlerini çekmek, teknoloji ve sistemleri, e-imza uygulamaları, bilgi güvenliği / siber güvenlik olay yönetimi ve siber olaylara müdahale, kamuda bilgi yönetimi ve güvenlik politikaları / stratejileri çalışmaları ve bilişim yasaları, bilgi yönetimi ve güvenliği standartları, kontrol ve denetim faaliyetleri konularında bilgilenmelerini sağlayarak farkındalıklarını artırmak ve bakış açılarını geliştirmektir. |
İçerik: | Bilgi Yönetimi ve Güvenlik Politikaları Temel Kavramları, Bilgi Yönetiminin Önemi, Süreç ve Uygulamaları, Bilgi Yönetimi Stratejileri ve Stratejik Bilgi Yönetimi, Bilgi Yönetim Teknolojileri ve Sistemleri, Elektronik İmza uygulamaları, Bilgi Güvenliği, Bilgi Güvenliği Olay Yönetimi ve Siber Olaylara Müdahale, Kamuda Bilgi Yönetimi ve Güvenlik stratejileri / Politikaları Çalışmaları, Bilişim Hukuku, Bilgi Yönetimi ve Güvenliği Standartları, Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi ve Politikası, Bilgi Yönetimi ve Güvenliği Kontrol ve Denetimi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bilgi yönetimine ve güvenlik politikalarına ilişkin terim ve kavramlarını öğrenir. |
Bilgi yönetimi ve güvenliği sistem ve teknolojilerini tanır ve kurumlara nasıl etki edeceğini anlar. |
Kurum stratejisi ile bilgi yönetimi ve güvenliği strateji ve politikalarının uyumlaştırılmasını kavrar. |
Bilgi yönetimi ve güvenliği, siber güvenlik ve savunma konularını kurum kültürü bakış açısından değerlendirir. |
Kamuda Bilgi yönetimi ve güvenliği stratejileri, politikaları ve yasaları hakkında bilgi sahibi olur. |
Bilgi yönetimi ve güvenliği konularında kontrol ve denetim faaliyetlerinin önemi ve uygulanması hakkında bakış açısı gelişir ve farkındalığı artar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Okuma ve Araştırma | Dersin Kapsamı, Bilgi Yönetimi ve Güvenlik Politikalarına Giriş | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
2 | Okuma ve Araştırma | Bilgi Yönetimi ve Güvenlik Politikaları Temel Kavramları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
3 | Okuma ve Araştırma | Bilgi Yönetiminin Önemi, Süreç ve Uygulamaları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
4 | Okuma ve Araştırma | Bilgi Yönetim Stratejileri ve Stratejik Bilgi Yönetimi | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
5 | Okuma ve Araştırma | Bilgi Yönetimi Teknolojileri ve Sistemleri | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
6 | Okuma ve Araştırma | Elektronik İmza (E-İmza) uygulamaları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
7 | Okuma ve Araştırma | Bilgi Güvenliği, Siber Güvenlik ve Savunma | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma ve Araştırma | Bilgi Güvenliği Olay Yönetimi, Bilgi Güvenliği Olaylarına / Siber Olaylara Müdahale | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
10 | Okuma ve Araştırma | Kamuda Bilgi Yönetimi ve Güvenlik Politikaları / Stratejileri Çalışmaları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
11 | Okuma ve Araştırma | Bilişim Hukuku | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
12 | Okuma ve Araştırma | Bilgi Yönetimi ve Güvenliği Standartları | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
13 | Okuma ve Araştırma | Bilgi Güvenliği Yönetim Sistemi ve Politikası | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
14 | Okuma ve Araştırma | Bilgi Yönetimi ve Güvenliği Kontrol ve Denetimi | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
15 | Okuma ve Araştırma | Genel Tekrar ve Değerlendirme | Sunum, tartışma, ödev ve araştırma görevi. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Adalı, E. (2016). Bilgisayar ve Bilgi Güvenliği ve Yönetimi. İTÜ Ulusal Yazılım Sertifikasyon Merkezi Yayını, İstanbul. |
Aktan, C.C. ve Vural, İ.Y. (2005). Bilgi Çağında Bilgi Yönetimi. Çizgi Kitabevi Yayını. Konya. |
Güçlü, N. ve Sotirofski, K. (2006). Bilgi Yönetimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi Güz 2006, 4(4), 351-371, Gazi Üniversitesi Yayını, |
Yazıcıoğlu, O. vd. (2014). Bilgi Yönetimi. Nobel Yayınları, Ankara. |
Özdemirci, F. Ve Akdoğan, Z. (2017). Bilgi Sistemleri ve Bilişim Yönetimi. Ankara Üniv. Yayını, Ankara.Yayınları. Ankara. |
Sağıroğlu, Ş. ve Koç, O. (2017). Büyük Veri ve Açık Veri Analitiği - Yöntemler ve Uygulamalar. . Grafiker Yayınları, Ankara.Buzdağı Yayınları, Ankara. |
Yalçınkaya, B. vd. (2019). Bilgi Yönetimi ve Bilgi Güvenliği. Ankara Üniv. Yayını, Ankara. Üniversitesi Yayınları, İstanbul. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mühendislik, bilim ve matematik temellerine dayanarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, analiz etme, tasarlama, modelleme ve çözme becerisi
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Halk sağlığı, güvenliği ve refahının yanı sıra global, kültürel, sosyal, çevre ve ekonomik faktörleri dikkate alarak belirli ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çeşitli paydaşlarla etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mühendislikte etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin global, ekonomik, çevre ve toplum ile ilgili bağlamlarındaki etkisini dikkate alarak bilinçli kararlar verme yeteneği
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mühendislikte etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin global, ekonomik, çevre ve toplum ile ilgili bağlamlarındaki etkisini dikkate alarak bilinçli kararlar verme yeteneği
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uygun öğrenme stratejilerini kullanarak gerektiğinde yeni bilgi edinme ve uygulama yollarını bulma becerisi
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Üyelerinin birlikte liderlik sağladığı, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yarattığı, hedefler belirlediği, görevleri planladığı ve hedefleri karşıladığı bir ekipte etkili bir şekilde çalışabilme becerisi
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uygun deney tasarlama ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuca varmak için mühendislik esaslarını uygulama becerisi
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 26 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
TOPLAM | 35 | 0 | 159 |
Genel Toplam | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |