TR EN

ÇOCUK HASTALIKLARINDA BESLENME TEDAVİSİ VE UYGULAMALARI I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY343 ÇOCUK HASTALIKLARINDA BESLENME TEDAVİSİ VE UYGULAMALARI I 5 4 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi HANDE NUR ONUR ÖZTÜRK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bebek ve çocuklarda görülen akut ve kronik hastalıkların etiyolojisi, klinik belirtileri ve komplikasyonları ile bireysel, kültürel ve sosyoekonomik farklılıkları dikkate alarak, hastalıklara özgü tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama ve izlemeye ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Tıbbi terminoloji, hastalıkların etiyolojisi, tanı ve tedavi yöntemleri, büyümenin izlenmesi, klinikte vaka izlemi, çocuklarda enteral ve parenteral beslenme, prematüre bebeklerde tıbbi beslenme tedavisi, gastroenteritler, protein-enerji malnütrisyonu, enfeksiyon hastalıkları, karbonhidrat, protein ve yağ emilim ve metabolizma bozuklukları ve onkolojik hastalıklarda beslenme tedavisi.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bebeklerin ve çocukların büyüme-gelişme ve beslenme durumlarını değerlendirerek hastalıkların tıbbi beslenme tedavisini düzenler.
Bebek ve çocukluk çağında görülen hastalıkların tedavisinde kullanılan güncel diyet tedavilerini önerir.
Bebek ve çocukluk çağında görülen akut ve kronik hastalıkları tanımlayarak enerji ve besin ögesi gereksinimlerini hesaplar.
Besinlerin ve besin ögelerinin hastalıklardan korunmada, tanıda ve tedavide nasıl kullanılacağına dair çıkarım yapar.
Çocuk ve bebeklerde enteral ve parenteral beslenme ilkelerini takip eder.
Prematüre bebeklerin beslenme programını oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Akut ve kronik gastroenterit tedavisine yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Protein-Enerji Malnütrisyonu ve enfeksiyon hastalıklarına yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Emilim bozukluklarının ve doğuştan metabolizma hastalıklarına yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Onkolojik hastalıklara yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Diyet tedavisinde kullanılan özel ürünleri inceler ve karşılaştırır.
Besin alımının saptanmasında kullanılan klinik ve biyokimyasal teknikleri izleyerek sonuçları analiz eder.
Tıbbi beslenme tedavisini farklı beslenme alışkanlıklarına, kültürel altyapılara ve sosyoekonomik duruma göre farklılaştırır ve çoğaltır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Büyümenin İzlenmesi ve Klinikte Olgu İzlemi Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
2 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Çocuklarda Enteral Beslenme Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
3 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Çocuklarda Parenteral Beslenme Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
4 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Prematüre Bebeklerde Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
5 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Gastroenteritler ve Beslenme Tedavisi Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
6 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Protein-Enerji Malnütrisyonu (PEM) ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
7 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Enfeksiyon Hastalıkları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Karbonhidrat Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
10 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Protein Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
11 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Yağ Emilim Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
12 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Karbonhidrat Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
13 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Protein Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
14 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Yağ Metabolizması Bozuklukları ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
15 Literatür tarama Web tabanlı araştırma Onkolojik Hastalıklar ve Tıbbi Beslenme Tedavisi Sunum/anlatım Örnek olay Probleme dayalı öğrenme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Karaağaoğlu N, Şanlıer N. (2019). Anne – Çocuk Beslenmesi. 1. Baskı:Ankara, Hedef Yayıncılık.
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-1. 1. Baskı: Ankara, Hedef Yayıncılık.
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-2. 1. Baskı: Ankara, Hedef Yayıncılık.
Şanlıer N. (2019). Vakalarla Öğreniyorum: Çocuk Hastalıklarında Tıbbi Beslenme Tedavisi-3. 1. Baskı: Ankara, Hedef Yayıncılık.
Köksal G., Gökmen H. (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi. Hatiboğlu Yayınevi.
Suskind D, Lenssen Polly. (2014). Pediyatrik Beslenme El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi.
Arlı M, Şanlıer N, Küçükkömürler S, Yaman M. (2017). Anne ve Çocuk Beslenmesi. Ankara, Pegem Akademi.
Gökçay, G, Garipağaoğlu, M. (2002). Çocukluk ve Ergenlik Döneminde Beslenme. İstanbul, Saga yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Assess the knowledge of all disciplines that examine the relationship between humans, the environment and food and form the basis of Nutrition and Dietetic practice.
5
2
Define current knowledge and practices in Nutrition and Dietetics.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use up-to-date technological resources in the process of obtaining and providing information in the field of Nutrition and Dietetics.
3
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Asses general health problems related to nutrition.
3
2
Explain the Nutrition and Dietetic practices by using knowledge in this field.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply legal and ethical principles in the use of knowledge in the field of Nutrition and Dietetics.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills in the field of Nutrition and Dietetics.
2
2
Follow the plans, policies, laws, regulations and legislations that affect the dietitian profession.
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the information about Nutrition and Dietetics with a critical perspective.
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Follow new developments in the field of Nutrition and Dietetics with sufficient foreign language knowledge.
3
2
Communicate effective verbal and written interaction between individuals.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the factors affecting the food quality of the individual and society in the production-consumption chain.
0
2
Respond to clients' health, social and environmental problems.
5
3
Evaluate the nutritional status of the patients.
5
4
Interpret the clinical findings of the patients in terms of nutrition.
5
5
Plan client-specific nutritional treatments.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 2 2 4
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 69 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0