TR EN

PSİKOSOSYAL REHABİLİTASYON DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
FTY108 PSİKOSOSYAL REHABİLİTASYON 2 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Fiziksel, duyusal yada kognitif yönden herhangi bir nedenle engel, özür yada bozukluk durumunda bireyin psikososyal tablosunun anlaşılabilmesini sağlamak, psikososyal sürece etki eden durumların kavranılması ve klinik uygulamalarda karşılaşılabilecek psikososyal problemleri göz önüne alarak rehabilitasyon programını yönlendirebilmeye ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Psikososyal rehabilitasyona giriş, kaza sonrası psikososyal rehabilitasyon, stres ve post travmatik stres sendromu, depresyon ve başa çıkma yolları, görme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, işitme engellilerde psikososyal rehabilitasyon, fiziksel engellilerde psikososyal rehabilitasyon, özürlü çocuklarda ve ailelerinde psikososyal rehabilitasyon, kronik hastalıklarda psikososyal rehabilitasyon.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Psikososyal rehabilitasyonla ilgili temel kavramları açıklar.
Kaza sonrası yaşanan psikososyal süreç ve uyum aşamaları, stres ve posttravmatik stres bozukluğu, travmatik yaralanmalardan sonra görülen problemleri sıralar.
Nörolojik hastalıklarda, çocuklarda özüre neden olan problemlerde, ilerleyici kronik hastalıklarda, geriatrik kişilerde psikososyal rehabilitasyon problemlerini değerlendirebilir.
Fiziksel engelliler, engelli çocuğa sahip aileler, görme engelliler ve işitme-konuşma engellilerde psiko-sosyal süreçleri sıralar.
Stres ve posttravmatik stres bozukluğunu açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Giriş ve Psikososyal Rehabilitasyon Alanında Kavramlar Anlatım, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Kaza Sonrası Yaşanan Psikososyal Süreç ve Uyum Aşamaları Anlatım, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Stres ve Posttravmatik Stres Bozukluğu Anlatım, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Travmatik Yaralanmalardan Sonra Görülen Problemlerde (Amputeler, Omurilik Yaralanmaları, Yanık) Psikososyal Rehabilitasyon Anlatım, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Nörolojik Hastalıklarda Psikososyal Rehabilitasyon(Hemipleji,Parkinson,MS) Anlatım, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Çocuklarda Özüre Neden Olan Problemlerde Psikososyal Rehabilitasyon (Serebral Palsi,Kas Hastalıkları,Otistik Çocuklar,Down Sendromu) Anlatım, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İlerleyici Kronik Hastalıklarda(Kanser,AIDS),Geriatrik Kişilerde Psikososyal Rehabilitasyon Anlatım, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Fiziksel Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelli Çocuğa Sahip Ailelerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Görme Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma İşitme-Konuşma Engellilerde Psikososyal Süreç Üzerine İnteraktif Katılımlı Tartışma Anlatım, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Depresyon ve Başa Çıkma Yolları Anlatım, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Engelli Bireylerin İstihdam Edilmesi ile İlgili Kanun ve Yönetmelikler Anlatım, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma Final Sınavına Hazırlık Anlatım, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Baynur F. (2004). Psikolojiye Giriş. Ankara.
Atkinson, Rita L. & diğerleri. (1995). Psikolojiye Giriş. İstanbul.
Morgan, C. T., Karakaş, S., & Eski, R. (2009). Psikolojiye giriş. Eğitim Kitabevi yayınları.
Varış F. (1992). Psiko-Sosyal Gelişim. Ankara.
King R, Lyloyd C, Meehan T. (2007). Handbook of Psychosocial Rehabilitation. Blacwell Publishing Ltd.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
4
2
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
4
2
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
4
3
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
5
2
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
5
3
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 2 24
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 4 2 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 2 12
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 1 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 80
Genel Toplam 80
Toplam İş Yükü / 25.5 3,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0