TR EN

PROTEZ, ORTEZ VE REHABİLİTASYONU DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
FTY306 PROTEZ, ORTEZ VE REHABİLİTASYONU 6 4 3 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Ortezler, kullanılan materyalin seçimi, ortez tipleri ve özellikleri, engel durumlarına uygun ortez seçimi ve kullanımı, günlük yaşam aktiviteleri (GYA) kapsamında ortez kullanımı ve mobilitenin artırılması, protezlerin temel prensipleri ve amputasyonun fizyolojik ve psikolojik etkileri ve rehabilitasyon işlemlerini anlamaya ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Üst, alt ekstremite ve gövde ortezleri, Farklı deformitelere ve patolojik problemlere göre uygun ortezin seçimi, Ortezlerin indikasyonları günlük yaşamda (GYA) kullanım alanları, Ortez rehabilitasyonu, Alt ve üst ekstremite protezleri, Farklı protez tiplerine ve ampütasyon seviyesine göre uygun protez parçalarının seçimi, Ampute rehabilitasyonu ve günlük yaşam aktiviteleri (GYA).

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Protezi oluşturan parçaları ve üretim süreçlerini açıklar.
Ampute veya konjenital ekstremite noksanlığı olan hasta için uygun protezi seçer.
Amputelerde uygun tedavi programını uygular.
Protez endikasyonu olan hastalarda rehabilitasyon evrelerine göre gerekli değerlendirmeleri uygular.
Protez kullanan hastalarda protezin uyumunu, gerekli biyomekaniksel ayarlamaları ve sonuçlarını karşılaştırır.
Ortez endikasyonu olan hastalarda uygulama öncesi ve sonrası gerekli değerlendirmeleri uygular.
Ortez kullanan hastalarda ortezin uyumunu ve modifikasyon gerekliliğini açıklar.
Ortezin etkinliğini artıracak tedavi programını uygular.
Ortez ve protez alanındaki güncel teknolojik gelişmelerin takip edilmesinin önemini açıklar.
Ortez ve protez uygulamaları ile olası komplikasyonları ilişkilendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Amputasyon ve Protez Alanı ile İlgili Temel Kavramlar - Amputasyon Seviyeleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Protez Ayaklar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Parsiyal Ayak ve Syme Amputasyonları ve Protez Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Transtibial ve Diz Dezartikülasyon Amputasyonları ve Protez Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Transfemoral Amputasyonlar, Kalça Dezartikülasyon, Hemipelvektomi Amputasyonu ve Protez Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Konjenital Ekstremite Anomalileri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Üst Ekstremite Amputasyon Seviyeleri ve Protez Uygulamaları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Alt Ekstremite Ampute Rehabilitasyonu, Evreleri, Uygun Fizyoterapi Yaklaşımları ve Protez ile Eğitim Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Üst Ekstremite Ampute Rehabilitasyonu, Evreleri, Uygun Fizyoterapi Yaklaşımları ve Protez ile Eğitim Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Orteze Giriş, Ortez Kullanım Amaçları, Temel Kullanım Alanlarına Yönelik Örnekler Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Ayağın Patomekaniği, Sık Görülen Deformiteler, Ayağın ve Ayakbileğinin Ortezlenmesinde Temel Prensipler, Dizin Mekanik ve Travmatik Patolojilerinde Ortotoik Yaklaşım Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Uzun Yürüme Ortezlerinin Endikasyonları, Yaygın Ortez Uygulamaları, Sorunların Giderilmesi, Özel Mobilite Ortezleri, Doğuştan Kalça Çıkığının Klinik Özellikleri, Belirtiler ve Ortezleme Tedavisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Spinal Bölge Patolojileri, Sınıflandırılması, Klinik Özellikleri, Spinal Ortezleme Prensipleri Boyunda Sık Görülen Patolojiler ve Ortotik Yaklaşımlar, Spinal Deformite ve Patoloji Ortezleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme, Web Tabanlı Araştırma Üst Ekstremite Patolojileri ve Ortezleri Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Şener G, Erbahçeci F. (2001). Protez ve Rehabilitasyonu. Ankara: Pelikan Yayıncılık.
Browker JH, Michael JW. (1992). Atlas of Limb Prosthetics. London: Mosby Year Book, St. Louis.
May BJ. (1996). Amputations and Prosthetics: a case study approach? Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Lusardi M.M., Nielsen C.C. (2007). Orthotics and Prosthetics in Rehabilitation. St. Louis : Saunders.
Uygur F.S. (1992). Ayak Deformite ve Ortezleri. Ankara: H.Ü. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Yüksekokulu Yayınları.
Hunter J.M., Schneider L.H., Mackin E.J. (2011). Rehabilitation of the Hand, Surgery and Therapy. Toronto: Mosby Company.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
4
2
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
3
2
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
5
3
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
3
2
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
3
3
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 1 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 1 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 80
Genel Toplam 80
Toplam İş Yükü / 25.5 3,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0