Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ISF205 |
İSTATİSTİK |
3 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
İstatistiki verileri derleme, bu verileri kullanma, problem çözme ve değerlendirmeyi sağlamaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Temel İstatistik Kavramlarının Tanıtılması, Merkezi Eğilim Ölçüleri, Değişkenlik Ölçüleri, Olasılık ve Olasılık Hesaplama, Kesikli ve Sürekli Dağılımlar, Binom ve Poisson Dağılımları Normal Dağılım ve Sürekli Normal Dağılım Yöntem ve Uygulamaları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
İstatistiğin temel kavramlarını açıklar. |
Regresyon analizinde bağımlı ve bağımsız değişkeni açıklar. |
Normal, simetrik ve asimetrik dağılımları açıklar. |
Tek popülasyona ilişkin hipotez testlerini uygular. |
Araştırmaya konu olan hipotezleri açıklar. |
Popülasyon oranı için hipotez testini uygular. |
Parametreler için güven aralıklarını inceler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
İstatistiğe Giriş : İstatistiğin Tanımı ve Temel Kavramlar, İstatistiğin Konusu, İstatistiğin Amacı |
Anlatım |
2 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Verilerin Toplanması ve Derlenmesi : Verilerin Özetlenmesi Verilerin Grafik Yöntemlerle Özetlenmesi |
Anlatım |
3 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Kitle ve Örneklem |
Anlatım |
4 |
Literatür taraması |
İstatistiksel Verilerin Sunulması ve Özetleme Yolları |
Anlatım |
5 |
Literatür taraması |
Frekans Dağılımı ve Tabloları |
Anlatım |
6 |
Literatür taraması |
Veri Görüntüleme Yöntemleri |
Anlatım |
7 |
Literatür taraması |
Merkezi Eğilim Ölçüleri |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Örnekleme Dağılımları |
Anlatım |
10 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Standart Sapma ve Özellikleri |
Anlatım |
11 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Bağımsız Olaylar |
Anlatım |
12 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Olasılık Aksiyonları |
Anlatım |
13 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Koşullu Olasılık |
Anlatım |
14 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Rastgele Değişkenler (Kesikli, Sürekli) |
Anlatım |
15 |
Literatür taraması, Bireysel Araştırma |
Bayes Teoremi ve İstatistiksel Dağılımlar |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Spiegel, M. R., & Stephens, L. J. (2013). İstatistik. (Çev: ÇELEBİOĞLU, S.), Nobel Akademik Yayıncılık. |
Newbold, P. (2013). İşletme ve İktisat İçin İstatistik. (Çev Şenesen Ü.). 8. Basım, Literatür Ya. |
Turanlı, M. (2005). Temel İstatistik. Der Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
3 |
3 |
9 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
15 |
3 |
45 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
10 |
1 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
58 |
0 |
150 |
|
Genel Toplam |
150 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|