Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY143E | INTRODUCTION TO PHYSIOTHERAPY AND REHABILITATION AND ETHICS | 1 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. PINAR AKDENİZ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Fizyoterapi ve rehabilitasyon tanımı, içeriği, tarihçesi, gelişimi, uygulama alanları, yasal düzenlemeler, ekip çalışması, iletişim, genel ve fizyoterapi alanına özgü etik ilkeler konularına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Mesleki tanım ve fizyoterapinin diğer sağlık meslekleriyle ilişkisi, ekip çalışmasının önemi ve fizyoterapistin rolü, fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında farklı branşların tanımları, temel hastalıkların sınıflandırılması, etik ve mesleki etik kavramları, araştırma etiği, hasta değerlendirme süreçlerinde SOAP ve POMR gibi kayıt yöntemlerinin kullanımı, mesleki bilgi ve becerilerin güçlendirilerek, etkili bir şekilde hasta bakımının sağlanması ve mesleki uygulamalarda etik ilkelerin doğru şekilde takip edilmesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Fizyoterapi ve rehabilitasyon, fizyoterapist, fizyoterapi eğitimi, fizyoterapistlerin çalışma alanlarını açıklar. |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında yapılan profesyonel uygulamalar konusunu açıklar. |
Rehabilitasyon ekibi içinde fizyoterapistin rolünü açıklar. |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon konusundaki güncel mevzuatını açıklar. |
Tıp etiği ve fizyoterapi ve rehabilitasyon meslek etiğini ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Giriş, Tanımlar | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun Tarihsel Gelişimi, 21. Yüzyılda Fizyoterapi, ICF Protokolünün Tanımı ve Gerekliliği | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Multidisipliner Ekip, Ekibin Görevleri ve Etik | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Fizyoterapi ve Rehabilitasyonda Etik ve Etik Dışı Konular | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Alanında Kullanılan Değerlendirme ve Tedavi Araçları | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | FTR’de Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Fizyoterapide Isı, Işık ve Hidroterapi, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Alanında Kullanılan Elektrofiziksel Modaliteler | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Masaj Terapisi, Mobilizasyon ve Manipulasyon Yöntemleri | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Proprioseptif Nöromuskuler Fasilitasyon Tekniklerine Giriş | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Fizyoterapi ve Rehabilitasyonda Egzersiz, Spor Fizyoterapisi ve Etik | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Kas-İskelet Fizyoterapisi ve Rehabilitasyonu, Ortopedik Rehabilitasyon, Romatizmal Hastalıklarda Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Pediatride Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Nörolojik Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Kardiyak Rehabilitasyon, Pulmoner Rehabilitasyon, Kronik Hastalıklarda Egzersize Dayalı Fizyoterapi ve Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Onkolojik Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Geriatrik Rehabilitasyon | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Video Analizi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Algun, Z. C. (Ed.). (2014). Fizyoterapi ve rehabilitasyon. İstanbul: Nobel Tıp. |
Erbahçeci, F. (Ed.). (2019). Temel fizyoterapi rehabilitasyon. Ankara: Hipokrat Yayıncılık. |
Harutoğlu, H. (Ed.). (2021). Güncel yaklaşımlarla fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş. Ankara: Hipokrat Yayıncılık. |
Karaduman, A. A., & Tunca Yılmaz, Ö. (Eds.). (2016). Fizyoterapi ve rehabilitasyon (3 cilt). Ankara: Hipokrat Kitabevi & Pelikan Kitabevi. |
Özdinçler, A. R. (2018). Fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş (2. baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. |
Özdinçler Razak, A. (2015). Fizyoterapi ve rehabilitasyona giriş. İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. |
Pagliarulo, M. A. (2012). Introduction to physical therapy (4th ed.). Elsevier Mosby. |
Swisher, L. L., Hiller, P., & APTA Task Force to Revise the Core Ethics Documents. (2010). The revised APTA code of ethics for the physical therapist and standards of ethical conduct for the physical therapist assistant: Theory, purpose, process, and significance. Physical Therapy, 90(5), 803–824. https://doi.org/10.2522/ptj.20090373 |
Topçu, Ş., Karlık, E., & Yiğit, Ş. (2022). 50 soruda fizyoterapi (Ş. Yiğit, Ed.). İstanbul: Altınbaş Üniversitesi Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Bilginin doğası, kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğini değerlendirme bilgisine sahiptir.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
5 | |||||
2 |
Alanına özgü sorunlara bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenmeyi benimsediğini gösterir, gelişime açıktır ve bu davranışı devam ettirir.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenme kaynaklarını belirler, kaynaklara etkin/hızlı erişir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ekip çalışması içinde ve sürecin etkin bir elemanı olarak uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
5 | |||||
2 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve bunları uygular.
|
4 | |||||
3 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
5 | |||||
2 |
Profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve topluma örnek olur.
|
5 | |||||
3 |
Etik ilkelerin ve etik kurulların eğitim-uygulama ve araştırma alanlarında birey ve toplum için önemini bilir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 2 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 59 | 0 | 102 |
Genel Toplam | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |