| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| ODY104 |
NÖROFİZYOLOJİ |
2 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. ÜMİT TAŞKIN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Sinir sisteminin yapısını, nöral işlevin elektriksel ve kimyasal mekanizmalarını, sinir sisteminin temel organizasyonunu, bölümlerini açıklamak, nörofizyolojik tanı yöntemlerinin temel mekanizmalarını tanımlamaya ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: |
Nörofizyolojinin temel mekanizmaları, merkezi ve periferik sinir sisteminin temel çalışma prensipleri, işitme fizyolojisi ile ilgili olan duyu fizyolojisi, işitmenin reseptör ve sinirsel mekanizmaları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Nöronun temel yapısını açıklar. |
| Sinapsın işleyiş mekanizmasını açıklar. |
| Merkezi Sinir Sisteminin özgün bölümlerinin işleyişini açıklar. |
| İşitme sisteminin temel bileşenlerini birbirleriyle ilişkilendirir. |
| Anatomik ve fizyolojik prensipleriyle işitme mekanizmasını açıklar. |
| Farklı sistemler arasındaki ilişkileri konuşma algısı ve konuşma üretimi açısından gözden geçirir. |
| Konuşma süreçlerindeki bozuklukların temel fizyolojik mekanizmalarını tahmin eder. |
| İşitme ve denge ile ilgili sorunları fizyolojik mekanizmalarla ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
Literatür Tarama |
Nöron Yapısı, Sınıflandırılması ve İşlevleri |
Anlatım, Tartışma |
| 2 |
Literatür Tarama |
Sinapsların Temel işlevleri ve Nörotransmiterler |
Anlatım, Tartışma |
| 3 |
Literatür Tarama, Grup Araştırması |
Sinir Sisteminin Organizasyonu |
Sunum |
| 4 |
Grup Araştırması, Web Tabanlı Araştırma |
Merkezi Sinir Sistemi |
Anlatım, Tartışma |
| 5 |
Grup Araştırması |
Medulla Spinalis |
Sunum |
| 6 |
Web Tabanlı Araştırma |
Medulla Spinalis |
Sunum |
| 7 |
Literatür Tarama |
Otonom Sinir Sistemi |
Anlatım |
| 8 |
Bireysel Araştırma |
Uyku Fizyolojisi |
Tartışma, Sunum |
| 9 |
Web Tabanlı Araştırma |
Duyu Fizyolojisi- Somatik duyular |
Anlatım |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
Literatür Tarama |
Duyu Fizyolojisi- Özel duyular (görme, kimyasal duyular) |
Tartışma, Sunum |
| 12 |
Literatür Tarama, Grup Araştırması |
İşitme duyusu- Kulağın fonksiyonel anatomisi |
Anlatım |
| 13 |
Literatür Tarama, Grup Araştırması |
İşitme duyusu- Merkezi işitme yolları |
Tartışma, Sunum |
| 14 |
Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma |
Denge Fizyolojisi |
Anlatım |
| 15 |
Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma |
Nörofizyolojide Tanı Yöntemleri |
Tartışma, Sunum |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Barret, K.E.,Barmen, S.M., Boitano, S.,Brooks, H.L. (2011). Ganong Tıbbi Fizyoloji, Ankara: Nobel Tıp Kitabevi. |
| Widmaier, E.P., Raff, H., Strang, K.T. (2010). Vander İnsan Fizyolojisi, İzmir: Güven Kitabevi. |
| Hall, J.E., Guyton A. C. (2017). Guyton and Hall Tıbbi Fizyoloji, İstanbul: Güneş Tıp Kitabevleri. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Odyoloji bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Odyoloji biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle odyoloji programını planlama becerisine sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Odyoloji mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, işitme ve denge sorunu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları (işitme cihazı, implantlar, FM sistem, vs) belirleme, bunların uygun şekilde ayarlamasını yapma ve kullanılması için gerekli re/habilitasyon programlarını hazırlama ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli odyolojik/vestibüler değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 3 |
İşitme kaybı olan ve işitme cihazı endikasyonu olan hastalara işitme cihazı tespit etmek, uygulamak ve işitme cihazını hastanın işitme kaybına uygun şekilde ayarlama yapmaktan sorumludur.
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Pediatrik Odyoloji, Geriartrik Odyoloji, Endüstriel Odyoloji, Rehabilitatif Odyoloji, Elektrofizyolojik Ölçümler, Vestibuler Bozukluklar, Vestibuler Rehabilitasyon, İşitme Cihazları, İmplantlar gibi alanlarda uzmanlaşabilir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
Odyoloji ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra Odyoloji bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilirkişilik görevlerini yerine getirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
| 2 |
Gürültülü ortamlarda gürültü ölçümleri yapar ve gürültü seviyesinin azaltılması için yapılması gereken çevresel modifikasyonların düzenlenmesi için gürültü kontrol programlarının uygulanmasında ekip içinde yer alarak, bireysel koruyucuları tespit ederek uygulamasını yapar.
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Rehabilitasyonda uygun gördüğü hastalara Koklear implant, Orta Kulak İmplantı, kemiğe implante edilen işitme cihazları (BAHA) ve Beyinsapı İmplantı gibi uygulamalar konusunda önerilerde bulunarak İmplant Kurulunda yer alır.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
|
|
2 |
|
|
|
| 3 |
İşitme sağlığının korunması ve işitme kaybının önlenmesi için iş, okul, toplum çevrelerinde gerekli işitme taraması programlarına ilişkin uygulamaların geliştirilmesi, yerleştirilmesi ve koordine edilmesine yönelik çalışmalar yapar.
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
4 |
56 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
0 |
0 |
0 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
6 |
4 |
24 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
41 |
0 |
125 |
|
Genel Toplam |
125 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|