Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
PER342 | EKSTRAKORPOREAL DOLAŞIMDA HASTA MONİTORİZASYONU | 6 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KIVANÇ DERYA PEKER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ABİDİN ÖZBEY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Ekstrakorporeal dolaşım sürecinde hastanın fizyolojik parametrelerinin doğru izlenmesi, değerlendirilmesi ve olası komplikasyonların erken tanınmasına yönelik bilgi ve tutumların kazandırılmasını amaçlamaktadır. |
İçerik: | Hemodinamik monitörizasyon ve ölçümler, kan gazı analizi hava kontrolü, ısı monitörizasyonu, elektrokardiyografi, sıvı ve elektrolit dengesi, koagülasyon monitörizasyonu perfüzyon teknikleri uygunluğu, preoperatif ekokardiyografi, kardiyak kateterizasyonun takibi, transözafageal EKO kullanımı |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ekstrakorporal dolaşımda hasta monitorizasyonunu açıklar. |
Ekstrakorporal dolaşımda hasta monitorizasyonu farklı vakalarda uygular. |
Koagülasyon monitörizasyonu perfüzyon teknikleri uygunluğunun önemini açıklar. |
Elektrokardiyografiyi açıklar. |
Hemodinamik monitörizasyon ve ölçümlerini açıklar. |
Kan gazı analizi hava kontrolü ve ısı monitörizasyonunu uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Web tabanlı araştırma | Hemodinamik Monitörizasyon | Anlatım |
2 | Bireysel araştırma | Hemodinamik Monitörizasyonda Ölçümler, Arter Monitörizasyon | Anlatım |
3 | Bireysel araştırma | Koagülasyon Monitörizasyonu Perfüzyon Teknikleri Uygunluğu | Anlatım |
4 | Bireysel araştırma | Elektrokardiyografi, Sıvı ve Elektrolit Dengesi | Anlatım |
5 | Web tabanlı araştırma | Kan Gazı Analizi Hava Kontrolü | Anlatım |
6 | Web tabanlı araştırma | Komplikasyonlar | Örnek Olay |
7 | Bireysel araştırma | Kardiyovasküler Hastalıklar | Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web tabanlı araştırma | Ekokardiyografi | Tartışma |
10 | Literatür tarama | Preoperatif Ekokardiyografi | Anlatım |
11 | Literatür tarama | Kardiyak Kateterizasyonun Takibi | Anlatım |
12 | Bireysel araştırma | Transözafageal EKO | Anlatım |
13 | Literatür tarama | Transözafageal EKO Kullanımı | Örnek Olay |
14 | Literatür tarama | Pıhtılaşma mekanizması | Örnek Olay |
15 | Bireysel araştırma | Genel Tekrar | Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Davis, R. B., Kauffman, J. N., Cobbs, T. L., & Mick, S. L. (1995). Assembling and monitoring the extracorporeal circuit. In C. T. Mora, R. A. Guyton, D. C. Finlayson, & R. L. Rigatti (Eds.), Cardiopulmonary Bypass: Principles and Techniques of Extracorporeal Circulation (pp. 238–246). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-2484-6_13 |
Li, B., Dai, Y., Cai, W., Sun, M., & Sun, J. (2025). Monitoring of perioperative tissue perfusion and impact on patient outcomes. Journal of Cardiothoracic Surgery, 20, Article 100. https://doi.org/10.1186/s13019-025-03353-6 |
Luo, Z., Tu, G.-W., et al. (2020). Hemodynamic monitoring in patients with venoarterial extracorporeal membrane oxygenation (VA‑ECMO): A review. Annals of Translational Medicine, 8(6), Article 186. https://doi.org/10.21037/atm.2020.03.186 |
Molyneux, V., & Klein, A. A. (2015). Equipment and monitoring for cardiopulmonary bypass (Chapter 1). In Cardiopulmonary Bypass (2nd ed., pp. 1–23). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139871778.002 |
Tschaut, R. J., Dreher, M., Walczak, A., & Rosenthal, T. (Eds.). (2021). Extracorporeal circulation in theory and practice. Pabst Science Publishers. |
“Our initial experience of monitoring the autoregulation of cerebral…” (2023). The Journal of ExtraCorporeal Technology, 49, 182–191. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perfüzyon alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
4 | |||||
2 |
Hastayı monitörize edip, gerektiğinde uygun ilaçları uzman doktor ve anestezi teknikeri gözetiminde hazırlayıp kardiyopulmoner bypass sistemine uygulayabilir.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kalp-akciğer makinesini ve diğer yardımcı ekipmanların hazırlığını ve uygulamasını yapabilir.
|
4 | |||||
2 |
İlkyardım gerektiren durumlarda gerekli uygulamaları yapabilir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekip çalışmasının mesleğinin temelini oluşturduğunun bilincinde olarak ekip olarak hasta veya olgu ile ilgili verileri analiz eder, yorumlar ve sonuç üretir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekip içindeki bireysel sorumluluğunun bilincinde olup bu görevi eksiksiz yerine getirebilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle temel düzeydeki bilgi ve becerilerini güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak daha ileri düzeye taşıyabilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etik kurallara uygun bir biçimde iletişim kurabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kalp Akciğer Makinesi ve benzeri destek cihazlarını hazırlayıp kullanabilme gibi Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir
|
4 | |||||
2 |
Takımı ile uyumlu çalışarak, bireysel sorumlulukları yerine getirebilir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 3 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 2 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 106 |
Genel Toplam | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |