Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
PER346 | İMMÜNOLOJİ | 6 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KIVANÇ DERYA PEKER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi SEVİNÇ BABA |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencilerin, immün sistemin temel yapılarını tanıması ve perfüzyon süreçlerinde bağışıklık yanıtını yorumlayabilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Direnç mekanizmaları ve immün cevap sistemi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İmmünolojide temel kavramları açıklar. |
Mikroba karşı immün yanıtın nasıl verildiğini açıklar. |
Kanserli hastada bağışıklık ve immünoterapiyi ilişkilendirir. |
Transfüzyon ve Transplantasyon immünolojisini karşılaştırır. |
İmmun yetmezlik hastalıklarını açıklar. |
Direnç mekanizmaları ile immün cevap sistemini özetler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Bireysel araştırma | İmmunolojide temel kavramlar | Anlatım |
2 | Bireysel araştırma | Doğal immünite hücreleri ve reseptörleri | Anlatım |
3 | Literatür tarama | Adaptif immünite hücreleri ve antijen sunumu | Anlatım |
4 | Literatür tarama | Lenfoid organların anatomik ve fizyolojik özellikleri | Anlatım |
5 | Bireysel araştırma | Kompleman sistemi, humoral immün yanıt, antikorlar | Anlatım |
6 | Web tabanlı araştırma | Mikroba karşı immün yanıt (İlk beş dersin entegre tekrarı) | Tartışma |
7 | Bireysel araştırma | Mukozal immünite (MALT) ve Mikrobiyota | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Allerjik yanıt | Anlatım |
10 | Literatür tarama | Tolerans ve Otoimmünite | Örnek Olay |
11 | Bireysel araştırma | Tümör immünolojisi | Anlatım |
12 | Web tabanlı araştırma | Transfüzyon ve Transplantasyon immünolojisi | Anlatım |
13 | Literatür tarama | Aşılar | Anlatım |
14 | Bireysel araştırma | İmmün yetmezlik | Örnek Olay |
15 | Web tabanlı araştırma | Genel tekrar | Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Gravlee, G. P., Davis, R. F., Hammon, J., & Kussman, B. (2015). Cardiopulmonary bypass and mechanical support: Principles and practice (4th ed.). Lippincott Williams & Wilkins. |
Hatami, S., Panconesi, R., Knijff, L., Langford, G., Fodor, M., & editors. (2022). Immunology of machine‑perfused organs and tissues. Frontiers in Immunology. https://doi.org/10.3389/fimmu.2022.1104268 |
Hullegie‑Peelen, D. M., Tejeda‑Mora, H., Hesselink, D. A., et al. (2024). Tissue‑resident lymphocytes are released during hypothermic and normothermic machine perfusion of donor kidneys. Transplantation, 108(7), 1551–1557. https://doi.org/10.1097/TP.0000000000004936 |
Knijff, L., et al. (2022). Impact of hypothermic oxygenated machine perfusion on immune cell clearance and graft function. Journal of Clinical Medicine, 14(1), 127. https://doi.org/10.3390/jcm14010127 |
Lee, A. C. H., et al. (2022). The effect of normothermic machine perfusion on the immune profile of donor liver. Frontiers in Immunology, 13, 788935. https://doi.org/10.3389/fimmu.2022.788935 |
Stone, J. P., Critchley, W. R., Major, T., et al. (2016). Normothermic perfusion induces donor‑derived leukocyte mobilization and removal prior to renal transplantation. Kidney International Reports, 1, 230–239. https://doi.org/10.1016/j.ekir.2016.02.006 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perfüzyon alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
3 | |||||
2 |
Hastayı monitörize edip, gerektiğinde uygun ilaçları uzman doktor ve anestezi teknikeri gözetiminde hazırlayıp kardiyopulmoner bypass sistemine uygulayabilir.
|
2 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kalp-akciğer makinesini ve diğer yardımcı ekipmanların hazırlığını ve uygulamasını yapabilir.
|
3 | |||||
2 |
İlkyardım gerektiren durumlarda gerekli uygulamaları yapabilir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekip çalışmasının mesleğinin temelini oluşturduğunun bilincinde olarak ekip olarak hasta veya olgu ile ilgili verileri analiz eder, yorumlar ve sonuç üretir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ekip içindeki bireysel sorumluluğunun bilincinde olup bu görevi eksiksiz yerine getirebilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle temel düzeydeki bilgi ve becerilerini güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak daha ileri düzeye taşıyabilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etik kurallara uygun bir biçimde iletişim kurabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kalp Akciğer Makinesi ve benzeri destek cihazlarını hazırlayıp kullanabilme gibi Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir
|
2 | |||||
2 |
Takımı ile uyumlu çalışarak, bireysel sorumlulukları yerine getirebilir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 4 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 100 |
Genel Toplam | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |