| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| PER346 | İMMÜNOLOJİ | 6 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KIVANÇ DERYA PEKER |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Öğrencilerin, immün sistemin temel yapılarını tanıması ve perfüzyon süreçlerinde bağışıklık yanıtını yorumlayabilmesi amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Direnç mekanizmaları ve immün cevap sistemi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| İmmünolojide temel kavramları açıklar. |
| Mikroba karşı immün yanıtın nasıl verildiğini açıklar. |
| Kanserli hastada bağışıklık ve immünoterapiyi ilişkilendirir. |
| Transfüzyon ve Transplantasyon immünolojisini karşılaştırır. |
| İmmun yetmezlik hastalıklarını açıklar. |
| Direnç mekanizmaları ile immün cevap sistemini özetler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Bireysel araştırma | İmmunolojide temel kavramlar | Anlatım |
| 2 | Bireysel araştırma | Doğal immünite hücreleri ve reseptörleri | Anlatım |
| 3 | Literatür tarama | Adaptif immünite hücreleri ve antijen sunumu | Anlatım |
| 4 | Literatür tarama | Lenfoid organların anatomik ve fizyolojik özellikleri | Anlatım |
| 5 | Bireysel araştırma | Kompleman sistemi, humoral immün yanıt, antikorlar | Anlatım |
| 6 | Web tabanlı araştırma | Mikroba karşı immün yanıt (İlk beş dersin entegre tekrarı) | Tartışma |
| 7 | Bireysel araştırma | Mukozal immünite (MALT) ve Mikrobiyota | Anlatım |
| 8 | Literatür tarama | Allerjik yanıt | Anlatım |
| 9 | Literatür tarama | Tolerans ve Otoimmünite | Örnek Olay |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Bireysel araştırma | Tümör immünolojisi | Anlatım |
| 12 | Web tabanlı araştırma | Transfüzyon ve Transplantasyon immünolojisi | Anlatım |
| 13 | Literatür tarama | Aşılar | Anlatım |
| 14 | Bireysel araştırma | İmmün yetmezlik | Örnek Olay |
| 15 | Web tabanlı araştırma | Genel tekrar | Tartışma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Gravlee, G. P., Davis, R. F., Hammon, J., & Kussman, B. (2015). Cardiopulmonary bypass and mechanical support: Principles and practice (4th ed.). Lippincott Williams & Wilkins. |
| Hatami, S., Panconesi, R., Knijff, L., Langford, G., Fodor, M., & editors. (2022). Immunology of machine‑perfused organs and tissues. Frontiers in Immunology. https://doi.org/10.3389/fimmu.2022.1104268 |
| Hullegie‑Peelen, D. M., Tejeda‑Mora, H., Hesselink, D. A., et al. (2024). Tissue‑resident lymphocytes are released during hypothermic and normothermic machine perfusion of donor kidneys. Transplantation, 108(7), 1551–1557. https://doi.org/10.1097/TP.0000000000004936 |
| Knijff, L., et al. (2022). Impact of hypothermic oxygenated machine perfusion on immune cell clearance and graft function. Journal of Clinical Medicine, 14(1), 127. https://doi.org/10.3390/jcm14010127 |
| Lee, A. C. H., et al. (2022). The effect of normothermic machine perfusion on the immune profile of donor liver. Frontiers in Immunology, 13, 788935. https://doi.org/10.3389/fimmu.2022.788935 |
| Stone, J. P., Critchley, W. R., Major, T., et al. (2016). Normothermic perfusion induces donor‑derived leukocyte mobilization and removal prior to renal transplantation. Kidney International Reports, 1, 230–239. https://doi.org/10.1016/j.ekir.2016.02.006 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Perfüzyon alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
3 | |||||
| 2 |
Hastayı monitörize edip, gerektiğinde uygun ilaçları uzman doktor ve anestezi teknikeri gözetiminde hazırlayıp kardiyopulmoner bypass sistemine uygulayabilir.
|
2 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Kalp-akciğer makinesini ve diğer yardımcı ekipmanların hazırlığını ve uygulamasını yapabilir.
|
3 | |||||
| 2 |
İlkyardım gerektiren durumlarda gerekli uygulamaları yapabilir.
|
2 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Ekip çalışmasının mesleğinin temelini oluşturduğunun bilincinde olarak ekip olarak hasta veya olgu ile ilgili verileri analiz eder, yorumlar ve sonuç üretir.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Ekip içindeki bireysel sorumluluğunun bilincinde olup bu görevi eksiksiz yerine getirebilir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle temel düzeydeki bilgi ve becerilerini güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak daha ileri düzeye taşıyabilir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etik kurallara uygun bir biçimde iletişim kurabilir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Kalp Akciğer Makinesi ve benzeri destek cihazlarını hazırlayıp kullanabilme gibi Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir
|
2 | |||||
| 2 |
Takımı ile uyumlu çalışarak, bireysel sorumlulukları yerine getirebilir.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 2 | 28 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 4 | 40 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 5 | 3 | 15 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 46 | 0 | 100 |
| Genel Toplam | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |