| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| PER444 |
DEONTOLOJİ |
8 |
2 |
2 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. KIVANÇ DERYA PEKER |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Etik kavramına dair kavramları, ahlaki kuralları ve değerler sistemini anlatmak ,sağlık çalışanının sahip olması gereken erdemleri, değerleri ve etik kodları tanımlamaya ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| İçerik: |
Etik kavramına dair kavramları, ahlaki kuralları ve değerler sistemi ,sağlık çalışanının sahip olması gereken erdemleri, değerleri ve etik kodları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Etik Kavramları açıklar. |
| Tıbbi etik tanımı ve ilkelerini açıklar. |
| Sağlık Alanında hukuk ve etik konularını açıklar. |
| Etik sorunları çözümleme yöntemlerini uygular. |
| Sağlık çalışanının sahip olması gereken erdemleri açıklar. |
| Ahlaki kuralları ve değerler sistemini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
Bireysel araştırma |
Genel Etik Kavramları |
Anlatım |
| 2 |
Literatür tarama |
Tıbbi etiğe Giriş |
Anlatım |
| 3 |
Literatür tarama |
Etik sorun çözümleme |
Anlatım |
| 4 |
Bireysel araştırma |
Etik Çözümleme |
Örnek Olay |
| 5 |
Bireysel araştırma |
Sağlık, Hukuk ve Etik |
Anlatım |
| 6 |
Literatür tarama |
Sağlık Politikaları, Sağlık Sistemleri ve Tıbbi Etik |
Anlatım |
| 7 |
Web tabanlı araştırma |
Uzmanlık Alanları ve Etik sorunlar |
Anlatım |
| 8 |
Web tabanlı araştırma |
Eşitsizlikler ve etik |
Anlatım |
| 9 |
Web tabanlı araştırma |
Perfüzyonistlik mesleğinin Sorumluluk ve yetkileri |
Anlatım |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
Bireysel araştırma |
Perfüzyonistlik mesleğinin etik değerleri |
Tartışma |
| 12 |
Literatür tarama |
Mesleki ilişkiler |
Örnek Olay |
| 13 |
Bireysel araştırma |
Mesleki örgütler |
Anlatım |
| 14 |
Literatür tarama |
Ameliyathane ortamı ve çalışma koşulları ve etik |
Anlatım |
| 15 |
Web tabanlı araştırma |
Güncel Etik Sorunlar |
Tartışma |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Principles of clinical ethics and their application to practice. (n.d.). Journal or online resource. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7923912/ |
| StatPearls. (n.d.). Deontology: Ethical duties in healthcare. StatPearls Publishing. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK459296/ |
| The ethical conundrums of normothermic regional perfusion. (2023). Neurocritical Care Currents. https://currents.neurocriticalcare.org/Leading-Insights/Article/the-ethical-conundrums-of-normothermic-regional-perfusion |
| Thoracoabdominal normothermic regional perfusion: Is it ethical? (2025). Bioethics Journal https://doi.org/10.1007/s40592-025-00229-2 |
| Murphy, N. B., Shemie, S. D., Capron, A. M., & Wall, S. D. (2024). Advancing the scientific basis for determining death in controlled organ donation after circulatory determination of death. Transplantation, 108, 2197–2208. https://doi.org/10.1097/TP.000000000000XXXX |
| Murphy, N. B., Slessarev, M., Basmaji, J., Blackstock, L., et al. (2024). Ethical issues in normothermic regional perfusion in controlled organ donation after determination of death by circulatory criteria: A scoping review. Transplantation, 109(Suppl 1), 597–609. https://doi.org/10.1097/TP.0000000000000516 |
| OPTN Ethics Committee. (2023). Ethical analysis of normothermic regional perfusion. Organ Procurement and Transplantation Network. https://optn.transplant.hrsa.gov/policies-bylaws/public-comment/ethical-analysis-of-normothermic-regional-perfusion/ |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Perfüzyon alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri ve görsel ve nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
Hastayı monitörize edip, gerektiğinde uygun ilaçları uzman doktor ve anestezi teknikeri gözetiminde hazırlayıp kardiyopulmoner bypass sistemine uygulayabilir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Kalp-akciğer makinesini ve diğer yardımcı ekipmanların hazırlığını ve uygulamasını yapabilir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
İlkyardım gerektiren durumlarda gerekli uygulamaları yapabilir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Ekip çalışmasının mesleğinin temelini oluşturduğunun bilincinde olarak ekip olarak hasta veya olgu ile ilgili verileri analiz eder, yorumlar ve sonuç üretir.
|
|
|
|
3 |
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Ekip içindeki bireysel sorumluluğunun bilincinde olup bu görevi eksiksiz yerine getirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinciyle temel düzeydeki bilgi ve becerilerini güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak daha ileri düzeye taşıyabilir.
|
|
|
|
|
4 |
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Hastalar, hasta yakınları ve diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı etik kurallara uygun bir biçimde iletişim kurabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Kalp Akciğer Makinesi ve benzeri destek cihazlarını hazırlayıp kullanabilme gibi Perfüzyon ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
Takımı ile uyumlu çalışarak, bireysel sorumlulukları yerine getirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
2 |
28 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
0 |
0 |
0 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
4 |
56 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
10 |
4 |
40 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
54 |
0 |
154 |
|
Genel Toplam |
154 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|