Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
CGY417 |
HASTA ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ |
7 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. BEDRİYE ÇELİK KANCA |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Hasta çocuk gelişimi ve eğitimi ile ilgili bilgi, edindikleri teorik bilgilerin pratiğe aktarabilmelerine ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Hasta Çocukla İlgili Tanımlar, Hasta Çocuğa Yaklaşım, Hasta Çocukla İletişim, Hastaneye Hazırlayıcı Programlar, Hasta Çocuğun Tıbbi Girişimlere Hazırlanması, Hasta Çocuğa Yönelik Eğitim Uygulamaları, Hastanede Oyun, Hasta Çocuğun Hastalık ve Hastaneye Karşı Tepkileri, Gelişimsel Dönemlere Göre Hasta Çocukların İhtiyaçları ve Hastane Ortamının Düzenlenmesi, Hasta Çocuk Hakları, Hasta Dosyası Okuma, Hastanede Yatan Çocukların Gelişimsel Değerlendirmesi, Hasta Çocukların Gelişimsel Özelliklerine ve Hastalıklarına Göre Eğitim Materyali, Program Hazırlama, Uygulama ve Değerlendirme. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Hasta çocukla ilgili tanımları açıklar. |
Hastanede yatan çocukları gelişimsel olarak ifade eder. |
Hastanede yatan çocukların ruhsal durumlarını açıklar. |
Ailelere hasta çocuklarının gelişimleri ve eğitimlerini destekleme konusunda yardım eder. |
Hastanede çocuk-aile-sağlık personeli ilişkisinin önemini açıklar. |
Hasta çocuğa uygun yaklaşımlara bağlı kalır. |
Disiplinler arası çalışma felsefesinin önemini savunur. |
Hasta çocuklara yönelik hazırladığı eğitim programlarını uygular. |
Gerekli durumlarda diğer meslek elemanlarına yardım eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama |
Yaş gruplarına göre hastanede yatan çocuklar |
Anlatım |
2 |
Bireysel Araştırma |
Yaş gruplarına göre hastanede yatan çocuklar |
Anlatım |
3 |
Literatür Tarama |
Hastanede yatan çocukların ruh sağlığı |
Anlatım, Örnek Olay |
4 |
Bireysel Araştırma |
Hastanede yatan çocukların ruh sağlığı |
Anlatım, Örnek Olay |
5 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Çocuk, aile, personel etkileşimi |
Anlatım |
6 |
Bireysel Araştırma |
Çocukların hastane yaşantısına hazırlanması ve hastaneye hazırlayıcı eğitim |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Bireysel Araştırma |
Genel Tekrar |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Bireysel Araştırma |
Çocukların hastane yaşantısına hazırlanması ve hastaneye hazırlayıcı eğitim |
Anlatım |
10 |
Bireysel Araştırma |
Çocuk ve aileleri teşhis, tedavi ve ameliyata hazırlama |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama, Bireysel Araştırma |
Hastanede oyun |
Anlatım, Örnek Olay |
12 |
Grup Araştırması |
Ölümcül hastalığı olan çocuklar, aileleri ve personel |
Anlatım, Örnek Olay, Grup çalışması |
13 |
Grup Araştırması |
Ölümcül hastalığı olan çocuklar, aileleri ve personel |
Anlatım, Grup çalışması |
14 |
Bireysel Araştırma |
Eve dönüş, öneriler, hastanede yatan çocukların hakları |
Anlatım, Örnek Olay |
15 |
Bireysel Araştırma |
Genel Tekrar |
Anlatım, Örnek Olay |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Baykoç, N (2006). Hastanede Çocuk ve Genç. Ankara: Gazi Kitabevi |
Bolat, E. Y. (2018). Süreğen Hastalığı Olan Çocuklar ve Hastane Okulları. Milli Eğitim Dergisi, 47(218), 163-186. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk gelişimi bilim dalının mesleki kuramsal bilginin temelini çocuk, aile, gelişim,
değerlendirme, tanımlama, destek, müdahale, eğitim ve izlem kavramları oluşturur. Bu
kavramlar bütüncül bir yaklaşımla ele alınarak Çocuk Gelişimi mesleğinin bilimsel temelde öğrenilmesini sağlama.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
|
|
|
2 |
|
|
|
5 |
Çocuk Gelişimi alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çocuk Gelişimi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
3 |
1 |
3 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
2 |
15 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
36 |
0 |
106 |
|
Genel Toplam |
106 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|