TR EN

ELEŞTİREL MEDYA OKURYAZARLIĞI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
THY105 ELEŞTİREL MEDYA OKURYAZARLIĞI 1 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; medya metinlerini eleştirel bir gözle değerlendirmeyi, medyadan gelen mesajlara karşı farkındalık kazandırmayı ve öğrencilerin medya karşısında pasif değil, aktif okuyucu olmasını sağlamaktır.
İçerik: Medya metinlerinin üretim sürecini ve bileşenlerini Türk basınından örnek medya metinleri üzerinden analiz ederek verilen mesajların ve alt metinlerin anlamını ortaya çıkarmak, medya- izleyici ilişkisini sorgulamak, medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkilerini irdelemek bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Medya okuryazarlığı ile ilgili tanım ve kavramları dünyada ve Türkiye’de yapılan çalışmalarla örneklendirerek açıklar.
Medya metinlerinin okunmasına ilişkin geliştirilen iletişim kuramlarını sözel ve/veya yazılı iletişim becerilerini kullanarak ayırt eder.
Farklı eleştirel yaklaşımları kullanarak toplumsal olayların ve aktörlerin medyada temsilini yorumlar.
Medya metinlerinin üretim ve tüketim süreçlerini eleştirel bakış açısıyla tartışır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Medya kuruluşlarında üretim ve tüketim süreci. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Medya okuryazarlığı, eleştirel medya okuryazarlığı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Eleştirel pedagoji: Kavramlar ve tarihsel gelişim. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Öğrenci Araştırma – Kitap Okuma Medya okuryazarlığı: Kavramlar, tarihsel gelişim. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Medya okuryazarlığı kuramları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma Dünyada medya okuryazarlığı çalışmaları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma Türkiye'de medya okuryazarlığı. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Medyada toplumsal cinsiyet. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Medyada çocuk, gençlik ve yaşlılığın sunumu. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Medyada sınıf temsiller. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Medyada milliyetçilik ve etnik grupların temsili. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma Medyada dinin temsili Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma Medyada mekan temsilleri: İstanbul-Anadolu karşılaştırması. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Şimşek, M. Cinman ve N. Türkoğlu, (2011). Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Parşömen Yayınları.
Bek, M. Gencel ve M. Binark, (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar, İstanbul: Kalkedon Yayıncılık
Öncel Taşkıran, N. (2007). Medya Okuryazarlığına Giriş, İstanbul: Beta Yayınları
Silverblatt, A. Ferry, J. and Finan, B. (1998). Critical Approaches to Media Literacy: A Handbook for Students and Teachers, Oxford: Routledge

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
5
2
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
1
3
Explain basic concepts regarding communication sciences.
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
4
2
Associate knowledge and facts in the field with Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
0
2
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
0
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Create creative contents in the field.
0
2
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
0
2
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
0
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
0
2
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
0
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
0
2
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
0
3
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
0
2
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 7 49
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 7 35
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 180
Genel Toplam 180
Toplam İş Yükü / 25.5 7,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0