Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
THY105 | ELEŞTİREL MEDYA OKURYAZARLIĞI | 1 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; medya metinlerini eleştirel bir gözle değerlendirmeyi, medyadan gelen mesajlara karşı farkındalık kazandırmayı ve öğrencilerin medya karşısında pasif değil, aktif okuyucu olmasını sağlamaktır. |
İçerik: | Medya metinlerinin üretim sürecini ve bileşenlerini Türk basınından örnek medya metinleri üzerinden analiz ederek verilen mesajların ve alt metinlerin anlamını ortaya çıkarmak, medya- izleyici ilişkisini sorgulamak, medyanın toplumsal, kültürel ve ekonomik yaşam üzerindeki etkilerini irdelemek bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Medya okuryazarlığı ile ilgili tanım ve kavramları dünyada ve Türkiye’de yapılan çalışmalarla örneklendirerek açıklar. |
Medya metinlerinin okunmasına ilişkin geliştirilen iletişim kuramlarını sözel ve/veya yazılı iletişim becerilerini kullanarak ayırt eder. |
Farklı eleştirel yaklaşımları kullanarak toplumsal olayların ve aktörlerin medyada temsilini yorumlar. |
Medya metinlerinin üretim ve tüketim süreçlerini eleştirel bakış açısıyla tartışır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Medya kuruluşlarında üretim ve tüketim süreci. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma | Medya okuryazarlığı, eleştirel medya okuryazarlığı | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
3 | Kitap okuma | Eleştirel pedagoji: Kavramlar ve tarihsel gelişim. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
4 | Öğrenci Araştırma – Kitap Okuma | Medya okuryazarlığı: Kavramlar, tarihsel gelişim. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
5 | Kitap okuma | Medya okuryazarlığı kuramları. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
6 | Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma | Dünyada medya okuryazarlığı çalışmaları. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
7 | Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma | Türkiye'de medya okuryazarlığı. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma | Medyada toplumsal cinsiyet. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
10 | Kitap okuma | Medyada çocuk, gençlik ve yaşlılığın sunumu. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
11 | Kitap okuma | Medyada sınıf temsiller. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
12 | Kitap okuma | Medyada milliyetçilik ve etnik grupların temsili. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
13 | Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma | Medyada dinin temsili | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
14 | Öğrenci Ödev Hazırlama – Kitap Okuma | Medyada mekan temsilleri: İstanbul-Anadolu karşılaştırması. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
15 | Kitap okuma | Genel tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Şimşek, M. Cinman ve N. Türkoğlu, (2011). Medya Okuryazarlığı, İstanbul: Parşömen Yayınları. |
Bek, M. Gencel ve M. Binark, (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kuramsal Yaklaşımlar ve Uygulamalar, İstanbul: Kalkedon Yayıncılık |
Öncel Taşkıran, N. (2007). Medya Okuryazarlığına Giriş, İstanbul: Beta Yayınları |
Silverblatt, A. Ferry, J. and Finan, B. (1998). Critical Approaches to Media Literacy: A Handbook for Students and Teachers, Oxford: Routledge |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret basic concepts, fields of study, theories and approaches in media.
|
5 | |||||
2 |
Describe current information in the field by relating them with communication theories.
|
1 | |||||
3 |
Explain basic concepts regarding communication sciences.
|
2 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interpret current events, political, cultural and economic developments by using the theoretical knowledge gained in the field within a critical context.
|
4 | |||||
2 |
Associate knowledge and facts in the field with Law, Sociology, Advertisement, Cinema and Economy.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify new strategy and methods for the technical infrastructure and content of the types of television news and programs.
|
0 | |||||
2 |
Assemble theoretical knowledge gained in the field to the technology in present day.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create creative contents in the field.
|
0 | |||||
2 |
Interpret theoretical and applied knowledge gained in the field.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create TV Programs for several audiences by sharing the knowledge and experiences on it.
|
0 | |||||
2 |
Perform as a leader or a team member in teamwork from the news production to presentation stage by fulfilling assigned tasks.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Identify basic knowledge regarding the production stages of media and technical infrastructure and creative approaches.
|
0 | |||||
2 |
Research for developments, changes and innovations in the field by taking the lifelong learning as a principle.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Create new ideas and new products in collaboration with the stakeholders in the field of programming and journalism.
|
0 | |||||
2 |
Organize projects and activities for the social environment with the awareness of social responsibility following the national and international cases.
|
0 | |||||
3 |
Explain written, verbal and visual studies in the field by following the agenda.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply knowledge and skills gained in the field by taking legal, social and ethical responsibilities into consideration.
|
0 | |||||
2 |
Show skills as in using camera, editorial process control, team leadership and producing creative content that are features of a professional.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 7 | 49 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 7 | 35 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 180 |
Genel Toplam | 180 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |