TR EN

HABER TOPLAMA VE YAZMA TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
THY215 HABER TOPLAMA VE YAZMA TEKNİKLERİ 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi HANDE ULUSOY
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrencilere haber toplama sürecinin temel kurallarını ve haber yazma sürecinin temel tekniklerini uygulayabilecek beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriğini; gazeteci kimliği, çalışma koşulları, haberin tanımları, türleri, haber fikri bulma ve haber yazımı başta olmak üzere haber üretiminin çeşitli aşamaları oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Gazeteciliğe ve haber üretimine ilişkin mesleki terminolojiyi tanımlar.
Farklı mecralarda farklı haber türlerini ayırt eder.
Çevresindeki olayların haber değerini hesaplar.
Basit düzeyde haber yazar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Haber kavramı ne demektir? Haberin tarihsel gelişimi Anlatma, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Haber Toplama Aşamaları Anlatma, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Haber Dilinin Tanımlanması ve Üretim Aşamaları Anlatma, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Haberin Bileşenleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Haberin Kaynakları (Birincil, İkincil Kaynaklar ve Diğer Kaynaklar) Anlatma, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama 5N1K Kuralı ve Haber Yazma Teknikleri (Ters Piramit Tekniği, Düz Piramit Tekniği) Anlatma, Tartışma Yöntemi Gösterip Yaptırma Yöntemi
7 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama 5N1K Kuralı ve Haber Yazma Teknikleri (Dörtgen ya da Kare Kutu Tekniği, Ters Piramit Tekniğiyle Kare Tekniğinin Birleştirilmesi) Anlatma, Tartışma Yöntemi Gösterip Yaptırma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Haberin türleri (Özel Haber ve Özel Haberi Araştırma Yöntemleri) Anlatma, Tartışma Yöntemi Gösterip Yaptırma Yöntemi
10 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Haber Dilinde Kullanımı ve Haberde Aktarma Türleri (Dolaylı ve doğrudan Aktarma) Anlatma, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Haber yazımında etki yaratma (Cümle Kuruluşu, Yüklemler ve Tutarlılığın Sınanması) Anlatma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Röportaj ve Söyleşi Teknikleri Bireysel Çalışma Yöntemi
13 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Haberlerde fotoğraf kullanımı-Haber örnekleri Anlatma, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Radyo ve Televizyon Haberciliği (Haber Bülteni ve Hazırlanışı Bireysel Çalışma Yöntemi
15 Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama Farklı medya araçları için haber yazımı (İnternet, Dergi, Toplantı, Ekonomi, Kültür ve Sanat, Sağlık, Emniyet ve Adliye, Magazin Haberciliği) Anlatma, Gösterip Yaptırma Yöntemi Tartışma Yöntemi Bireysel Çalışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Girgin, A. (2005). Haber Yazmak, İstanbul: Der Yayınları.
Tokgöz, O. (2010). Temel Gazetecilik, Ankara: İmge Yayınları.
Arslan, K. (2002).Haberim Var-Örneklerle Haberin ABC’si, İstanbul: Anahtar Yayınları.
Çankaya, Ö. ve Aykanat, A. (2005). Köşesiz Gazeteciler Yazıyor, Bağımsız Yayınlar.
McIntyre, T.B (1996). English News Writing: A Guide for Journalists Who Use English as a Second Language, Hong Kong: The Chinese University Press.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
3
2
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
2
3
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
1
2
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
1
2
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
4
2
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
4
2
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
5
2
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
4
2
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
0
3
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
3
2
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 6 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 158
Genel Toplam 158
Toplam İş Yükü / 25.5 6,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0