Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
THY216 | TELEVİZYON SENARYO YAZARLIĞI | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; öğrencilere televizyon ve sinema sektöründe kullanılacak reklam, öykü, kısa film ve televizyon metinleri gibi farklı türlerdeki anlatısal metinlerin tekniği, estetiği, yaratıcı yazım ve anlam süreçleri hakkında temel bilgi ve beceriler kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriğini; televizyon ve sinema disiplininde metin yazma teknikleri, dramatik yapı, çatışma, karakter analizi, sinopsis, tretman, film, senaryo yazım aşamaları gibi konular oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Dramatik yapının kuralları çerçevesinde örnek bir program metni senaryo yazar. |
Sinopsis ve tretman kavramlarını ayırt eder. |
Görüntüsel dilin özelliklerini bilerek karakter, zaman ve mekân olgularını bir televizyon/sinema metni için yaratır. |
Konuşma örgüsünün kurallarını bilerek örnek bir diyalog metni oluşturur. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Tanışma ve ders hakkında bilgi verme. Televizyonla İletişim Süreci İzleyici / Etki/Tepki / Geri Besleme/ Reyting Yapım-Yaratım Program Yapım Süreci -Pre-Production -Production - Post-Production | Anlatma, Tartışma Yöntemi |
2 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Senaryo nedir? Senaryo yazım aşamaları (logline, sinopsis, tretman, çekim senaryosu vs) | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
3 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Yaratıcı Süreç: Hikâye ve Kurgu (Yazı ve söz ilişkisi. Yazı, anlam ve iletişim, Yaratıcı yazarlık, profesyonel yazma: Yazmaya başlamak. Yazarlıkta yaratıcı fikir üretimi) | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
4 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Anlatım Yapısı (Diegetik anlayım, mimetik anlatım) Anlatısal Yapı (Klasik anlatı yapısı, çağdaş anlatı yapısı, postmodern anlatı yapısı) | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
5 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Bakış Açısı (homodiegetic anlatıcı, autodiegetic anlatıcı heterodiegetic anlatıcı vs. ) Bakış açısının önemi Bakış açısının yaratıcı kullanımı Bakış açısının yaratıcı kullanımıyla dikkat çeken eserlerin tartışılması | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
6 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Anlatıda zaman, Farklı zaman kullanımları, Zamanda sıçramalar: Flashback, flash forward. Anlatıda “zaman”ın yaratıcı kullanımları | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
7 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Monomit ve kahramanın yolculuğu ((Christopher Vogler'in 12 aşaması) | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Arketip kavramı (Carl Gustav Jung; gölge, persona, animus, anima) Karakter yaratımı (Karakter analizi, karakter türleri, fiziksel, biyolojik, psikolojik özellikleri) | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
10 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Televizyonda farklı program türlerinin metinsel özellikleri Televizyon durum komedileri, Çatışma, Bölüm sonları, Mekân kullanımları, Diyaloglar: Aksan, jargon. Karakter ve diyalog ilişkisi, TV senaryosu yazmada farklı teknikler | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
11 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Senaryo formatları ve yazım kuralları Sahnenin işlevleri Senaryoda ses, diyalog ve müzik | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
12 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Reklam metinleri, Reklam formatları, Görüntü ve sesin etkili kullanımı, Sözcük/slogan seçimi, Story board hazırlama | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
13 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Kamu yararının olduğu herhangi bir konuda, kampanya ve kamu spotları hazırlama. | Anlatma, Tartışma, Gösterip Yaptırma Yöntemi, Grup Çalışması |
14 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Final projelerinin tartışılması | Anlatma, Tartışma Yöntemi ve Bireysel Çalışma |
15 | Kitap okuma & Görsel ve yazılı kaynak tarama | Final projelerinin tartışılması | Anlatma, Tartışma Yöntemi ve Bireysel Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Öktem, B. (2005). Senaryo Kitabı, İtaki. |
Kelsey, G. (1995). Televizyon Yazarlığı, İstanbul: YKY. |
Benjamin, W., (2001). Hikâye Anlatıcısı, Son Bakışta Aşk, İstanbul: Metis Yayınları. |
Vogler, C. (2009). Yazarın Yolculuğu, İstanbul: Okyanus Yayınları. |
Karadoğan, A. (2016). Senaryo ve Anlatı, Ankara: Deki Yayınları. |
Campbell J. (2019). Kahramanın Sonsuz Yolculuğu, İstanbul:İtaki. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
|
0 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
|
0 | |||||
3 |
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
|
0 | |||||
2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
|
0 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
|
0 | |||||
2 |
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
|
0 | |||||
2 |
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
|
5 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
|
0 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
0 | |||||
3 |
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
|
4 | |||||
2 |
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 153 |
Genel Toplam | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |