TR EN

FELSEFEYE GİRİŞ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS118 FELSEFEYE GİRİŞ 2 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. UĞUR BALOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilerin; batı felsefesinin din, metafizik, epistemoloji ve ahlaka dair en önemli argümanlarını tanırlar ve mantıksal akıl yürütmeyle bu argümanları analiz etmesini, değerlendirmesini ve eleştirmesini sağlamaktır.
İçerik: Dersin içeriğini; felsefenin temel akımlarından, felsefe tarihinin seçili isimlerinden ve bunların düşünce tarihine temel katkılarından bir seçki oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Felsefenin farklı tanımlarından haberdar olur. Felsefenin alanlarını, amacını ve işlevini kavrar.
Aristoteles’in «Nikomahkos’a Etik» adlı eserinde yer alan etikle ilgili görüşleri kavrar.
Aristoteles’te düşünce erdemleri ile karakter erdemleri arasındaki farkı kavrar.
Platon’un İdealar Kuramı’nı öğrenir.
Skolastik felsefede tümeller üzerine sürdürülmüş tartışmaları öğrenir ve bu konuda kendi görüşlerini geliştirir.
Augustinus ile Farabi’nin felsefî görüşlerini, karşılaştırarak öğrenir.
Descartes'ın kartezyen felsefesini öğrenir ve rasyonel düşünüş hakkında kendi görüşlerini geliştirir.
Rasyonalizm ile empirizm akımlarını karşılaştırarak öğrenir ve eleştirel bir gözle her iki görüşü de tartışır.
Kant'ta Aydınlanma düşüncesini tartışır ve bu konuda kendi görüşlerini geliştirir.
Kant'ın "Pratik Aklın Eleştirisi" adındaki kitabında yer alan görüşlerini öğrenir ve Kant'ın ahlâk anlayışını tartışır.
Nietzsche'de insanın dönüşümünü öğrenir ve insanın metamorfozu hakkında kendi görüşlerini geliştirir.
Heidegger'in varlık üzerine görüşlerini öğrenir ve "Nedir bu felsefe?" adındaki metin üzerinden Heidegger'in metafizik anlayışını tartışır.
'Mitos'tan 'Logos'a geçiş evresinde mitolojik bakış açısının terk edilerek yerine rasyonel ve felsefi düşünüşün geldiği dönem özelliklerini ve Presokratik düşünürlerin görüşlerini öğrenir.
Genel tekrar ve tartışmalar ışığında 14 haftalık konularla ilgili kendi görüşlerini geliştirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Okuma Felsefenin tanımı, kapsamı ve işlevi Anlatma - tartışma
2 Okuma Aristoteles'in Etik Görüşü - I Anlatma - tartışma
3 Okuma Aristoteles'in Etik Görüşü - II Anlatma - tartışma
4 Okuma Platon'un Mağara Alegorisi Anlatma - tartışma
5 Okuma Tümeller Tartışması Anlatma - tartışma
6 Okuma Ortaçağ Batı ve İslâm Medeniyetlerinde Felsefe: Augustinus ve Farabi Anlatma - tartışma
7 - Descartes'ın Kartezyen Felsefesi & Ara Değerlendirme Anlatma - tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Okuma Rasyonalizm ve Empirizm Anlatma - tartışma
10 Okuma Kant'ta Aydınlanma Düşüncesi Anlatma - tartışma
11 Okuma Kant'ta "Pratik Aklın Eleştirisi" ve Ahlâk Anlatma - tartışma
12 Okuma Nietzsche'de İnsanın Dönüşümü Anlatma - tartışma
13 Okuma Heidegger: "Nedir Bu Felsefe?" Anlatma - tartışma
14 Okuma Mitostan Logosa Geçiş ve Presokratikler Anlatma - tartışma
15 - Genel değerlendirme Anlatma - tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Horner, C. & Westacott, E. (2018). Felsefe Aracılığıyla Düşünme. Ankara: Phoenix.
Warburton, N. (2019). Felsefeye Giriş. İstanbul: Alfa.
Gökberk, M. (2019). Felsefe Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Uygur, N. (2016). Felsefenin Çağrısı. İstanbul: YKY
Kranz, Walter. (2009). Antik Felsefe. (çev. Suad Y. Baydur). İstanbul: Sosyal Yayınları.
Platon. (2016). Sokrates’in Savunması. (çev. Ari Çokona). İstanbul: Yapı Kredi Kazım Taşkent Yayınları.
Platon. (2018). Devlet. (çev. M. Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Aristoteles. (2007). Nikomakhos’a Etik. (çev. Saffet Babür). Ankara: Bilgesu Yayıncılık.
Babür, Saffet ve Çotuksöken, Betül. (2007). Ortaçağda Metinlerle Felsefe. Ankara: Bilgesu Yayıncılık
Descartes, R. (2015). Meditasyonlar. (çev. Çiğdem Dürüşken). İstanbul: Alfa Yayıncılık

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın temel kavramlarını, çalışma alanlarını, kuramlarını ve yaklaşımlarını yorumlar.
0
2
Alanıyla ilgili güncel bilgileri iletişim kuramlarıyla ilişkilendirerek açıklar.
0
3
İletişim bilimleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak güncel olayları, siyasi, kültürel ve ekonomik gelişmeleri eleştirel bağlamda yorumlar.
0
2
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin Hukuk, Sosyoloji, Reklam, Sinema ve Ekonomi gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
1
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Televizyon haber ve program türlerinin teknik altyapısı ve içeriği için yeni strateji ve yöntemler belirler.
0
2
Alanıyla ilgili kuramsal bilgileri günümüz teknolojisine entegre eder.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kendi alanları ile ilgili yaratıcı içerik üretir.
0
2
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri yorumlar.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Farklı izleyici kitleleri için TV programları üreterek bilgi ve deneyimlerini paylaşır.
0
2
Haberin üretiminden sunum aşamasına kadar bir ekip çalışmasında lider ya da ekip üyesi olarak görev alır ve ekip içinde kendilerine verilen görevleri yerine getirir.
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyanın üretim süreçlerini ve bu süreçlerde kullanılan teknik altyapı ve yaratıcı yaklaşımlara ilişkin temel bilgiyi kazanır.
0
2
Yaşam boyu öğrenmeyi ilke olarak kabul ederek alanıyla ilgili gelişmeleri, değişimleri ve yenilikleri araştırır.
0
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Programcılık ve habercilik alanlarındaki paydaşlarıyla yeni fikirler, ürünler meydana getirmek için iş birliği yapar.
0
2
Ulusal ve uluslar arası gündemde yer alan olayları izleyerek toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
0
3
Gündeme ilişkin yazılı, sözlü ve görsel çalışmaları takip ederek yorumlar.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini, hukuki, toplumsal ve etik sorumluluklarını da göz önünde tutarak uygular.
0
2
Bir medya profesyonelinde bulunan kamera kullanımı, editöryal süreç kontrolü, ekip liderliği ve yaratıcı içerik üretimi gibi özellikler gösterir.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 102
Genel Toplam 102
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0