| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| PSY325 | COGNITIVE PSYCHOLOGY | 5 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELCEN YETKİN ÖZDEN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi AMAN SADO ELEMO |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı psikoloji bölümü öğrencilerine 1 dönem boyunca; bilişsel psikoloji kuramının tanıtılması; diğer yaklaşımlarla karşılaştırılmasıdır. |
| İçerik: | Bu dersin içeriği; "Bilişsel yaklaşımının tanıtılması, bilişsel yaklaşımın temsilcileri, insan doğasına bakış açısı, temel kavramalar, zihinsel süreçler, zihnin işeyişi, bilişsel modeller , algı, dikkat, bellek ve dil gibi kavramların işlenmesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Zihnin işleyişini açıklar. (explain) (Bloom’s 2) |
| Farklı yaklaşımları kullanarak vaka formülleştirmesi yapabilecek sınırlı düzeyde içgörü geliştirir. (develop) (Bloom’s 3) |
| Bilişsel teoriyi diğer teorilerle karşılaştırır. (compare) (Bloom’s 4) |
| Bilişsel modelleri birbirinden ayırt eder. (distinguish) (Bloom’s 4) |
| Bilişsel yaklaşımı diğerlerinden ayırt eder. (distinguish) (Bloom’s 4) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | - | BİLİŞ NEDİR? BİLİŞSEL PSİKOLOJİ NEDİR? | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 2 | Literatür Okuma | BİLİŞSEL PSİKOLOJİ YAKLAŞIMI | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 3 | Literatür Okuma | BİLİŞSEL MODELLER | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 4 | Literatür Okuma | BİLİŞSEL MODELLERİN KARŞILAŞTIRLMASI | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 5 | Literatür Okuma | KİŞİLİK VE TREYT YAKLAŞIMLAR | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 6 | Literatür Okuma | BEYNİN İŞLEYİŞİ VE ZİHİNSEL SÜREÇLER | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 7 | Literatür Okuma | ALGI | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 8 | Literatür Okuma | BELLEK | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 9 | Literatür Okuma | DİKKAT | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür Okuma | YÖNELİM | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 12 | Literatür Okuma | BİLİNÇ | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 13 | Literatür Okuma | DİL | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 14 | Literatür Okuma | PSİKOTERAPİYE UYGULANMASI | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 15 | Literatür Okuma | BİLİŞSEL YAKLAŞIMIN OLUMLU VE OLUMSUZ YÖNLERİ | Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Solso, R. L., Maclin, M. K., Maclin, O. H., & Ayçiçeği-Dinn, A. (2007). Bilişsel psikoloji. Kitabevi. |
| Smith, E., & Kosslyn, S. M. (2014). Bilişsel psikoloji. Çev. Muzaffer Şahin) Ankara: Nobel. |
| Kognitif Nörobilimler Sirel 3. Goldstein, E. B. (2013). Bilişsel psikoloji. Kaknüs Yayınları. |
| Küçükkaragöz, H. (2017). Bilişsel gelişim ve dil gelişimi. Pegem Atıf İndeksi, 83-122. |
| Corsini, R. J., & Wedding, D. (2012). Modern psikoterapiler. İstanbul: Kaknüs Yayınları. |
| Özakkaş, T. (2004). Bütüncül psikoterapi. Litera Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 30 | ||
| Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
| Uygulama-Lab | 1 | 5 | ||
| Kısa Sınav | 1 | 5 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
| TOPLAM | 5 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Psikoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç –gereçlerini, üst düzeyde kullanır. (use) (Blooms 3)
|
4 | |||||
| 2 |
Psikoloji alanında sorunları belirler ve çözüm üretir. (determine and solve) (Blooms 3)
|
4 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Normal ve anormal davranışları ayırt eder. (Blooms 2)
|
3 | |||||
| 2 |
Psikoloji araştırmalarını yorumlar ve rapor eder. (interpret- report) (Blooms 3)
|
0 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Psikoloji ile diğer sosyal bilimler arasındaki ilişlere dair bağlantılar kurar. (relate) (Blooms 4)
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Psikolojik testleri uygular. (apply) (Blooms 3)
|
3 | |||||
| 2 |
Çağdaş Psikoloji Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecine entegre eder. (intagrate) (Blooms 6)
|
2 | |||||
| 3 |
Psikoloji alanında çeşitli deneyler düzenler. (Conduct) (Blooms 6)
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda gerekli kurum ve bireylerle iş birliği yapar. (collabarate) (Blooms 6)
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Psikoloji alanındaki gelişmeleri var olan bilgilerine entegre eder (intagrate) (Blooms 6)
|
3 | |||||
| 2 |
İnsan davranışlarını bilimsel olarak analiz eder. (analyze) (Blooms 4)
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. (explain )(Blooms 2)
|
4 | |||||
| 2 |
Psikoloji alanıyla ilgili sorunların bireysel, ulusal ve evrensel etkilerini dikkate alır (recognize) (Blooms 2)
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Psikoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı ve istatistik bilgisini çalışmalarına entegre eder. (intragrate) 6
|
0 | |||||
| 2 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeyi takip eder. (survey) (Blooms 4)
|
0 | |||||
| 3 |
Psikoloji ile ilgili sosyal projeleri destekler. (Blooms 5)
|
4 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 35 | 35 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 35 | 35 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 31 | 0 | 205 |
| Genel Toplam | 205 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |