TR EN

PSYCHOTHERAPY THEORY AND APPLICATIONS DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PSY443 PSYCHOTHERAPY THEORY AND APPLICATIONS 7 3 3 8

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi HATİCE GÜNEŞ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, ruhsal ve davranışsal tanı kategorilerine uygun psikoterapi tekniklerini belirleme becerisini kazandırmaktır. Her bir teknikle psikoterapi yapma becerisi, söz konusu tekniğin oyunlaştırılarak uygulanması yolu ile geliştirilir. Bu derste, farklı psikoterapi tekniklerinin temelinde yatan kuramların kavranması sağlanır.
İçerik: Psikoterapinin anlamı ve içeriğinin kavranması, Bireyin yaşamındaki önemi ve işlevselliğinin incelenmesi, Farklı psikoterapi yaklaşımları ve teknikleri konusunda bilgilendirme, Vaka örnekleri üzerinden psikoterapi sürecinin işlenerek mesleki bilgi ve deneyim kazandırılması, Psikoterapinin etik kuralları hakkında bilgilendirme.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Psikoterapide etik kurallarını açıklar. (explain- bloom’s 4)
Çeşitli psikoterapi teknik ve yöntemlerini karşılaştırır. (compare - bloom’s 5)
Psikoterapide danışanların ihtiyaçlarının önemini dikkate alır. (consider – bloom’s 5)
İnsan gereksinimlerinin psikoterapi ile olan ilişkisini tartışır. (discuss – bloom’s 2)
Psikoterapilerin temelini oluşturan esasları değerlendirir. (evaluate – bloom’s 5)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Psikoterapi kuramları Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
2 Literatür Okuma Psikoterapi ilkeleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
3 Literatür Okuma Psikoterapi çeşitleri Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
4 Literatür Okuma Çocuk ve ergenlerde Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
5 Literatür Okuma Psikanalitik Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
6 Literatür Okuma Davranışçı Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
7 Literatür Okuma Bilişsel Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma Bilişsel Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
10 Literatür Okuma Oyun Psikoterapisi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
11 Literatür Okuma Mentalizasyon Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
12 Literatür Okuma Aile Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
13 Literatür Okuma Aile Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
14 Literatür Okuma Aile Psikoterapi Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
15 Literatür Okuma Bireysel Psikoterapiler Anlatım, Soru-Cevap, Örnekleme,Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

GÜLEÇ,C.(2003). Psikiyatri ve Psikoterapilerin ABC'Sİ. HYB Yayıncılık, Ankara.
ÖZTÜRK,O. - ULUŞAHİN, A. (2008). Ruh sağlığı ve Bozuklukları I. Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara.
Psikolojik Danışma ve rehberlik Alanında Çalışanlar İçin Etik Kurallar (2007).Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği Yayını .
DAŞ,C.(2007).Bütünleşmek ve Büyümek Geştalt terapi Yaklaşımı.HYB Yayıncılık, Ankara
AKKOYUN,F.(2001).Geştalt Terapi.Nobel Yayın Dağıtım. Ankara
YALOM,I.(1999). Varoluşçu Psikoterapi. ( Z.İyidoğan Babayiğit, Çeviren).Kabalcı Yayınevi. İstanbul
SAVAŞIR,I. - BOYACIOĞLU,G. -KABAKÇI,E.(1996). Bilişsel - Davranışçı Terapiler. Türk Psikologlar Derneği Yayınları, Ankara.
TÜRKÇAPAR,H.(2007). Bilişsel Terapi Temel İlkeler ve Uygulama. HYB Basım Yayın. Ankara
YALOM,I.D.(1992). Grup Psikoterapisinin Teori ve Pratiği. ( A.Tangör - Ö.Karaçam, Çeviren). Nobel Tıp Kitapevi.İstanbul
NAAR,R.(1993). Grup Psikoterapisine İlk Adım. ( N.Hisli Şahin, Çeviren). İmge Kitapevi. Ankara.
DOKUR,M., PROFETA,Y.(2006). Aile ve Çift Terapisi. Morpa, İstanbul.
BABAOĞLU,A.N.(2006). Psikoterapiler : Eğitim Ve Süpervizyonlar. Morpa, İstanbul.
ARDALI,C., ERTEN,Y. (1999), Psikanalizden Psikoterapilere, Alf Yay., İstanbul. Babaoğlu,A.N.,(2006), Psikoterapiler, Morpa, Morpa Yay., İstanbul

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç –gereçlerini, üst düzeyde kullanır. (use) (Blooms 3)
4
2
Psikoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç –gereçlerini, üst düzeyde kullanır. (use) (Blooms 3)
4
3
Psikoloji alanında sorunları belirler ve çözüm üretir. (determine and solve) (Blooms 3)
4
4
Psikoloji alanında sorunları belirler ve çözüm üretir. (determine and solve) (Blooms 3)
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Normal ve anormal davranışları ayırt eder. (Blooms 2)
4
2
Normal ve anormal davranışları ayırt eder. (Blooms 2)
4
3
Psikoloji araştırmalarını yorumlar ve rapor eder. (interpret- report) (Blooms 3)
3
4
Psikoloji araştırmalarını yorumlar ve rapor eder. (interpret- report) (Blooms 3)
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji ile diğer sosyal bilimler arasındaki ilişlere dair bağlantılar kurar. (relate) (Blooms 4)
0
2
Psikoloji ile diğer sosyal bilimler arasındaki ilişlere dair bağlantılar kurar. (relate) (Blooms 4)
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikolojik testleri uygular. (apply) (Blooms 3)
4
2
Psikolojik testleri uygular. (apply) (Blooms 3)
4
3
Çağdaş Psikoloji Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecine entegre eder. (intagrate) (Blooms 6)
1
4
Çağdaş Psikoloji Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecine entegre eder. (intagrate) (Blooms 6)
1
5
Psikoloji alanında çeşitli deneyler düzenler. (Conduct) (Blooms 6)
1
6
Psikoloji alanında çeşitli deneyler düzenler. (Conduct) (Blooms 6)
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda gerekli kurum ve bireylerle iş birliği yapar. (collabarate) (Blooms 6)
4
2
Alanıyla ilgili çalışmalarda gerekli kurum ve bireylerle iş birliği yapar. (collabarate) (Blooms 6)
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji alanındaki gelişmeleri var olan bilgilerine entegre eder (intagrate) (Blooms 6)
3
2
Psikoloji alanındaki gelişmeleri var olan bilgilerine entegre eder (intagrate) (Blooms 6)
3
3
İnsan davranışlarını bilimsel olarak analiz eder. (analyze) (Blooms 4)
4
4
İnsan davranışlarını bilimsel olarak analiz eder. (analyze) (Blooms 4)
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. (explain )(Blooms 2)
4
2
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. (explain )(Blooms 2)
4
3
Psikoloji alanıyla ilgili sorunların bireysel, ulusal ve evrensel etkilerini dikkate alır (recognize) (Blooms 2)
4
4
Psikoloji alanıyla ilgili sorunların bireysel, ulusal ve evrensel etkilerini dikkate alır (recognize) (Blooms 2)
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Psikoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı ve istatistik bilgisini çalışmalarına entegre eder. (intragrate) 6
0
2
Psikoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı ve istatistik bilgisini çalışmalarına entegre eder. (intragrate) 6
0
3
Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeyi takip eder. (survey) (Blooms 4)
1
4
Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeyi takip eder. (survey) (Blooms 4)
1
5
Psikoloji ile ilgili sosyal projeleri destekler. (Blooms 5)
4
6
Psikoloji ile ilgili sosyal projeleri destekler. (Blooms 5)
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 35 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 35 35
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 205
Genel Toplam 205
Toplam İş Yükü / 25.5 8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 8,0