| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| PSY204 | CLINICAL PSYCHOLOGY | 4 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELCEN YETKİN ÖZDEN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersin amacı; klinik psikoloji alanını tarihsel gelişimi bağlamında ele almak, çeşitli ekollerin kişiliği, psikopatolojiyi ve sağaltımı nasıl ele aldığını tanıtmaktır. Bu ders; klinik değerlendirme, tanı koyma ve klinik müdahale süreçlerini anlamada kapsamlı bir giriş niteliğindedir. |
| İçerik: | Bu dersin içeriği; " klinik psikolojinin tarihsel gelişimi, uygulama alanları, psikoterapi teknikleri" konularından oluşmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Klinik psikoloji alanının akademik ve uygulama alanlarında tarihsel gelişimini ve dönüm noktalarını açıklar. (explain Bloom’s 2) |
| Akıl sağlığıyla ilgili alanda çalışan profesyonelleri ve birbirleriyle olan ilişkilerini tanımlar.( define Bloom’s 1) |
| Bir akademik ve uygulama alanı olarak klinik psikolojinin temel kuramlarını tartışır. (discuss Bloom’s 2) |
| Kuramların temel sayıtlılarını ve birbirleriyle olan ilişkilerini psikopatolojinin ve kişiliğin açıklanması çerçevesinde ayırt eder. (distinguish –Bloom’s 2) |
| Kuramların temel sayıtlılarını ve birbirleriyle olan ilişkilerini tanı ve klinik müdahale çerçevesinde tartışır. (discuss Bloom’s 2) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür okuma | Klinik Psikoloji Nedir? | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 2 | Literatür okuma | Klinik Psikolojinin Geçmişi ve Bugünü | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 3 | Literatür okuma | Klinik Değerlendirmenin Temel Özellikleri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 4 | Literatür okuma | Görüşme ve Gözlem | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 5 | Literatür okuma | DSM’e dair güncel tartışmalar | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 6 | Literatür okuma | Klinik Psikolojide Ölçme | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 7 | Literatür okuma | Klinik Müdahalelerin Temel Özellikleri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 8 | Literatür okuma | Psikoterapide etik sorumluluklar/ikilemler | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 9 | Literatür okumav | Psikodinamik Psikoterapiler | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Literatür okuma | İnsancıl Yaklaşımlar | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 12 | Literatür okuma | Davranışçı – Bilişsel Davranışçı Psikoterapiler | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 13 | Literatür okuma | Alternatif Klinik Müdahaleler | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 14 | Literatür okuma | Klinik Çocuk Psikolojisi | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 15 | Literatür okumav | Türkiye’de Klinik Psikoloji Eğitimi ve Uygulaması | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| KRAMER, G. P., BERNSTEİN, D. A., & PHARES, V. (2014). Klinik Psikolojiye Giriş. (İ. Dağ, Çev. Ed.). Ankara: Mentis Yayıncılık. |
| YALOM, I. (2015). Bağışlanan Terapi. (Z. İyidoğan). İstanbul: Kabalcı |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Psikoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç –gereçlerini, üst düzeyde kullanır. (use) (Blooms 3)
|
4 | |||||
| 2 |
Psikoloji alanında sorunları belirler ve çözüm üretir. (determine and solve) (Blooms 3)
|
3 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Normal ve anormal davranışları ayırt eder. (Blooms 2)
|
3 | |||||
| 2 |
Psikoloji araştırmalarını yorumlar ve rapor eder. (interpret- report) (Blooms 3)
|
2 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Psikoloji ile diğer sosyal bilimler arasındaki ilişlere dair bağlantılar kurar. (relate) (Blooms 4)
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Psikolojik testleri uygular. (apply) (Blooms 3)
|
3 | |||||
| 2 |
Çağdaş Psikoloji Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecine entegre eder. (intagrate) (Blooms 6)
|
3 | |||||
| 3 |
Psikoloji alanında çeşitli deneyler düzenler. (Conduct) (Blooms 6)
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanıyla ilgili çalışmalarda gerekli kurum ve bireylerle iş birliği yapar. (collabarate) (Blooms 6)
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Psikoloji alanındaki gelişmeleri var olan bilgilerine entegre eder (intagrate) (Blooms 6)
|
3 | |||||
| 2 |
İnsan davranışlarını bilimsel olarak analiz eder. (analyze) (Blooms 4)
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. (explain )(Blooms 2)
|
3 | |||||
| 2 |
Psikoloji alanıyla ilgili sorunların bireysel, ulusal ve evrensel etkilerini dikkate alır (recognize) (Blooms 2)
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Psikoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı ve istatistik bilgisini çalışmalarına entegre eder. (intragrate) 6
|
1 | |||||
| 2 |
Bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeyi takip eder. (survey) (Blooms 4)
|
0 | |||||
| 3 |
Psikoloji ile ilgili sosyal projeleri destekler. (Blooms 5)
|
0 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 30 | 30 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 31 | 0 | 151 |
| Genel Toplam | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |