Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
UIT408 | MALİYET YÖNETİMİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste öğrencilerin maliyet yönetim sürecini anlaması ve iş yaşamında maliyet yönetimi yapabilme yeterliliği kazanması ve bir işletmede maliyet yönetimin nasıl yapıldığını açıklayabilecek düzeyde bilgiye sahip olması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Bu dersin içeriği, Maliyet Yönetimi, Maliyet Davranışları ve Tahmin Yöntemleri, Maliyet - Hacim - Kâr Analizi, Maliyet Yönetim Aracı Olarak Bütçeler, Maliyetlerin Kontrolü ve Standart Maliyetler Yoluyla Sapma Analizi, Yatırım Merkezlerinin Başarısını Ölçme ve Transfer Fiyatlaması, Karar Alma Sürecinde Geçerli Maliyetlerin Kullanılması ve Fiyatlama Kararları, Stratejik Maliyet Yönetimi konularından oluşmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Maliyet davranışını ve maliyetleri sınıflandırır, (Classify) (Bloom’s 4) |
Maliyet tahmin yöntemlerini açıklar, (Explain) (Bloom’s 2) |
Maliyet Hacim Kâr seviyesini analiz eder, (Analyze)(Bloom’s 4) |
Bütçe hazırlama sürecini ve bütçeleri açıklar. (Explain) (Bloom’s 2) |
Maliyet kontrolü, standart maliyetleri ve sapmaları hesaplar, (Calculate) Bloom’s 3) |
Başarı ölçme ve transfer fiyatlaması yöntemlerini kullanır, (Use) (Bloom’s 3) |
Maliyetleri fiyatlama kararlarında kullanır,(Use) (Bloom’s 3) |
Stratejik maliyet yönetimini açıklar. (Explain) (Bloom’s 2). |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Öğrencide ilk izlenim oluşturma, dersin içeriği ve işleniş yöntemlerine ilişkin tanıtım hazırlığı | Maliyet Yönetimine Giriş | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
2 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Maliyet Davranışları ve Tahmin Yöntemleri | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
3 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Maliyet - Hacim - Kâr Analizi | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
4 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Maliyet - Hacim - Kâr Analizi | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
5 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Maliyet Yönetimi Aracı Olarak Bütçeler | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
6 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Maliyet Yönetimi Aracı Olarak Bütçeler | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
7 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Maliyetlerin Kontrolü ve Standart Maliyetler Yoluyla | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Sapma Analizi | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
10 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Yatırım Merkezlerinin Başarısını Ölçme ve Transfer Fiyatlaması | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
11 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Yatırım Merkezlerinin Başarısını Ölçme ve Transfer Fiyatlaması | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
12 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Karar Alma Sürecinde Geçerli Maliyetlerin Kullanılması ve Fiyatlama Kararları | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
13 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Karar Alma Sürecinde Geçerli Maliyetlerin Kullanılması ve Fiyatlama Kararları | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
14 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Stratejik Maliyet Yönetimi | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
15 | Literatür okuma, anlatım planı ve ders materyallerini hazırlama | Stratejik Maliyet Yönetimi | ANLATIM, SUNUM, ÖRNEKLEM |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Çaldağ, Y. (2015), Maliyet Yönetim Muhasebesi Uygulamaları, Ankara: Gazi Kitabevi |
Basık, F.O., Rekabet Stratejisinde Maliyet Yönetimi, Türkmen Kitabevi |
Wouters, M., Hilton, M.W., Selto, F. (2012), Cost Management: Strategies for Business Decisions, McGraw Hill Press |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
|
||||||
2 |
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
|
||||||
3 |
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
|
||||||
2 |
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
|
||||||
3 |
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
|
||||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
|
||||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
|
||||||
2 |
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
|
||||||
3 |
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
|
||||||
2 |
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
|
||||||
2 |
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |