TR EN

PSİKOLOJİK TESTLER I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PSI405 PSİKOLOJİK TESTLER I 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı psikoloji bölümü öğrencilerinin 1 dönem boyunca; psikolojik test tanımı ve sınıflandırılması ve amaçlarının neler olduğunun açıklanması, alanda sıklıkla kullanılan testlerin ayrıntılı bir şekilde tanıtılması/ uygulanması ve uygulanan testin raporunun yazımı becerisinin kazandırılmasıdır.
İçerik: Bu dersin içeriği psikoloji bölümü öğrencilerine 1 dönem boyunca; psikolojik Testlerin Tanımı, İşlevleri, Kullanım Amaçları, Testlerin Sınıflandırılması, Testlerin Gelişim Tarihçesi;Testlerin Kullanılmasında ve Değerlendirilmesinde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar, Etik Kurallar, Test Ortamında Gözlem, Test Bulgularının Raporlaştırılması;Psikolojik Testlerde Bulunması Gereken Psikometrik Özellikler: Geçerlik, Güvenirlik ve Standardizasyon; Gelişim Testlerine Giriş, Gessell Gelişim Envanteri;Ankara Gelişimsel Tarama Envanteri (AGTE), Peabody Resim Kelime Testi;Zekâ Testlerine Giriş, Cattel 2A-2B Kültürden Arınmış Zeka Testi, RavenProgressiveMatrice Testi;Stanford-Binet Bireysel Zekâ Testi Tanıtımı;Weschler Çocuklar İçin Zekâ Ölçeği (WISC-R) Tanıtımı; Kişilik Testleri ve Sınıflandırılması, Yapılandırılmış ve Yapılandırılmamış (Projektif Testler); Beck Depresyon Envanteri, Olumsuz Otomatik Düşünceler Ölçeği;Durumluk- Sürekli Kaygı Envanteri, Sınav Kaygısı Envanteri; Piers-Harris Çocuklar İçin Benlik Kavramı Ölçeği, Aile Değerlendirme Envanteri, Ebeveyn Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği (PARI);Kendini Değerlendirme Envanteri (KDE), Edwards Kişisel Tercihler Envanteri; Projektif Testler, Beier Cümle Tamamlama Testi; Rorschach Mürekkep Lekesi Testi, Tematik Algı Testi (TAT) Tanıtımı konularının öğretilmesidir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kişilik, gelişim ve zeka testleri gibi başlıca psikolojik testleri kullanır.
Psikolojik testlerin sonuçlarını analiz eder bunların raporunu yazar.
Çağdaş psikolojik test geliştirme yaklaşımlarını seçer.
Psikolojik testlerde bulunması gereken nitelikleri dikkate alır.
Geçerlik ve güvenirliği değerlendirir.
Psikolojik test geliştirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Okuma Psikolojik Testlerin Tanımı, İşlevleri, Kullanım Amaçları, Testlerin Sınıflandırılması, Testlerin Gelişim Tarihçesi. Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
2 Literatür Okuma Testlerin Kullanılmasında ve Değerlendirilmesinde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar, Etik Kurallar, Test Ortamında Gözlem, Test Bulgularının Raporlaştırılması. Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
3 Literatür Okuma Psikolojik Testlerde Bulunması Gereken Psikometrik Özellikler: Geçerlik, Güvenirlik ve Standardizasyon Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
4 Literatür Okuma Gelişim Testlerine Giriş, Gessell Gelişim Envanteri. Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
5 Literatür Okuma, Rapor Yazma Ankara Gelişimsel Tarama Envanteri (AGTE), Peabody Resim Kelime Testi Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
6 Literatür Okuma, Rapor Yazma Zekâ Testlerine Giriş, Cattel 2A-2B Kültürden Arınmış Zeka Testi, RavenProgressiveMatrice Testi. Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
7 Literatür Okuma, Rapor Yazma Stanford-Binet Bireysel Zekâ Testi Tanıtımı Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Okuma, Rapor Yazma Weschler Çocuklar İçin Zekâ Ölçeği (WISC-R) Tanıtımı Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
10 Literatür Okuma, Rapor Yazma Kişilik Testleri ve Sınıflandırılması, Yapılandırılmış ve Yapılandırılmamış (Projektif Testler); Beck Depresyon Envanteri, Olumsuz Otomatik Düşünceler Ölçeği. Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
11 Literatür Okuma Durumluk- Sürekli Kaygı Envanteri, Sınav Kaygısı Envanteri. Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
12 Literatür Okuma, Rapor Yazma Piers-Harris Çocuklar İçin Benlik Kavramı Ölçeği, Aile Değerlendirme Envanteri, Ebeveyn Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği (PARI). Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
13 Literatür Okuma Kendini Değerlendirme Envanteri (KDE), Edwards Kişisel Tercihler Envanteri Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
14 Literatür Okuma,Rapor Yazma Projektif Testler, Beier Cümle Tamamlama Testi, Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
15 Literatür Okuma Rorschach Mürekkep Lekesi Testi, Tematik Algı Testi (TAT) Tanıtımı. Anlatım, Soru-Cevap, Demonstrasyon
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Özgüven, İ.E. (2014). Psikolojik Testler, Nobel Akademik Yayıncılık.
Erkuş, A. (2003). Psikometri üzerine yazılar, Ankara:Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Anastasi, A. & Urbina, S. (1997). Psychological Testing (7th. Ed.), New Jersey: PrenticeHall, Inc
Tunaboylu-İkiz, T. (2002). Rorschach testinin psikanalitik yorumu 2; erişkin psikopatolojisi. Bağlam Yayınları, İstanbul.
Tunaboylu-İkiz, T. (2012). Tematik Algı Testi(TAT) Bağlam Yayınları, İstanbul.
Journal of Applied Psychology
Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
2
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
3
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
2
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
3
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
3
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
2
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
3
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
2
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
2
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 1 7
Ödev 7 1 7
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 7 1 7
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 7 1 7
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 20 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 15 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 1 10 10
TOPLAM 60 0 130
Genel Toplam 130
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0