TR EN

GENEL DİLBİLİM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE325 GENEL DİLBİLİM 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; dilbilim temel kavram ve kuramları, dilbilimin temel kavram ve kuramlarının metinler üzerinde incelenmesi, dilbilimin diğer sosyal bilimler açısından önemi, dilbilime katkıda bulunmuş önemli şahsiyetler ve eserleri konularını öğrenciye kavratmaktır.
İçerik: Ders; dilbilim temel kavram ve kuramları, dilbilimin temel kavram ve kuramlarının metinler üzerinde incelenmesi, dilbilimin diğer sosyal bilimler açısından önemi, dilbilime katkıda bulunmuş önemli şahsiyetler ve eserleri konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Tarihî gelişimi içerisinde dilbilime katkıda bulunmuş mühim araştırmacıları listeler.
Dilbilimin temel kavramlarını kendi cümleleriyle ifade eder.
Dilbilimin temel kavramlarını metinler üzerinde uygular.
Dilbimin diğer sosyal bilimler açısından kullanım sahalarını değerlendirir.
Dilbilimin temel kavramlarıyla metin incelemenin faydalarını tartışır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dilbilimin Mahiyeti Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Rol Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Aşamalı-X Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Aşamalı-X Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Yönetim Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Durum Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Bağlama Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Denetleme Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramlarının Metinler Üzerinde İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramlarının Metinler Üzerinde İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramlarının Metinler Üzerinde İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama Dilbilimin Diğer Sosyal Bilimler (Özellikle Türk Dili ve Edebiyatı Alanında) Açısından Önemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama Dilbilimin Diğer Sosyal Bilimler (Özellikle Türk Dili ve Edebiyatı Alanında) Açısından Önemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama Dilbilime Katkıda Bulunmuş Önemli Şahsiyetler ve Eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Uzun, N. E. (2000), Anaçizgileriyle Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe, İstanbul: Multilüngual Yay.
Aksan, D. (2004), Dilbilim ve Türkçe Yazıları, İstanbul: Multilingual Yay.
Aksan, D. (2000), Her Yönüyle Dil, Ankara: TDK.
Vardar, B. (2002), Dilbilim Yazıları, İstanbul: Multilingual Yay.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türklerin tarihî süreç içinde kullandıkları alfabeleri, özellikle Osmanlı Türkçesi alfabesini tanır.
2
2
Dünya Edebiyatının nazım ve nesirde seçkin örneklerini tanır.
2
3
Türk Dilinin ve Edebiyatının milli ve özgün bir kültür birikimi olduğu fikrini savunur
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki İngilizceyi alanıyla ilgili uluslararası akademik yayınlardan yararlanabilecek kadar kullanır.
0
2
Alanı ile ilgili her türlü çalışmada sosyal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder
5
3
Türk Dili ve Edebiyatı üzerine yapılmış çalışmaların ülkeler ve ekollere göre kaynakçasını yazılı, basılı ve elektronik ortamlarda inceler.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Genel dil bilimi yöntem ve kuramlarından yararlanarak Türk dil bilgisini ses, şekil, söz dizimi, anlam bilgisi ve söz varlığı düzeylerinde tarihsel-karşılaştırmalı olarak inceler.
5
2
Türk Dili ve Edebiyatı Programında kullanılan ve güncel bilgileri içeren ders materyallerini, araştırma metotlarını, bilgi ve teorileri inceler.
5
3
Çağdaş Türk Edebiyatının tarihsel gelişimini; metinlerin kaleme alındıkları tarihî dönemi ve kültürel atmosferi dikkate alarak, metinler üzerinden tartışır.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk dili ve edebiyatı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla ve disiplinler arası bilgilerin yardımıyla değerlendirir.
5
2
Dil ve Edebiyat eserlerinin analizinde felsefe, sosyoloji, hukuk, iktisat vs. alanlarından faydalanarak disiplinlerarası mahiyette yorumlar yapar.
3
3
Çağdaş Türk Edebiyatları başta olmak üzere Dünya Edebiyatındaki yeni yönelişleri değerlendirir.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla ve bir çalışma ekibi üyesi olarak çözümler üretir.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çağdaş Edebiyatın bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde, edebiyat ve dilbilim açısından değerlendirir.
1
2
Türk Dili ve Edebiyatının, içinde yer aldığı medeniyet dairelerinden hangi ölçüde etkilendiğini değerlendirir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatı alanında sürdürülebilirlik kavramının uygulanma sahalarını değerlendirir.
2
2
Akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapar.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili her konuya “Türk Dili ve Edebiyatının Bütünlüğü” bağlamında değer biçer.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0