TR EN

ESKİ TÜRK EDEBİYATINA GİRİŞ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE111 ESKİ TÜRK EDEBİYATINA GİRİŞ 1 2 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi ELİFE ATEŞ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrenciye, eski Türk edebiyatının edebiyat tarihi içinde yerini göstermek, kültür edebi verimler ilişkisini kavratmak, eski Türk edebiyatı metinlerini tanıma ve anlamada gerekli olan bilgileri ve becerileri kazandırmaktır.
İçerik: Eski Türk edebiyatının tarihi gelişimi, genel özellikleri, bu edebiyatı besleyen kaynaklar, eski Türk edebiyatı metinlerinde aruz vezni, edebî sanatlar, kafiye ve redif gibi şekil özelliklerini metinler üzerinde incelenmesi hakkında bilgi verilmektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Eski Türk Edebiyatı türlerini ve nazım şekillerini listeler.
Aruz veznini, edebî sanatları, kafiye ve redif gibi şekil özelliklerini metinler üzerinde pratik eder.
Eski Türk Edebiyatının ortaya çıkış sebeplerini inceler.
Eski Türk Edebiyatının oluşumunda etkili olmuş İslam medeniyeti ile Arap ve Fars edebiyatlarının karakteristik özelliklerini Eski Türk Edebiyatının özellikleriyle ilişkilendirir.
Eski Türk Edebiyatı metin neşir ve inceleme yöntemlerini tartışır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Türk Edebiyatı tarihinin sınıflandırılması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür tarama, Kaynak Okuma Eski Türk edebiyatının tarihi gelişimi ve kaynakları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür tarama, Kaynak Okuma İslam kültürü içerisinde Türk edebiyatı: Karahanlı Dönemi (Balasagunlu Yusuf, Kaşgarlı Mahmud, Edib Ahmed, Ahmed Yesevi...vd) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür tarama, Kaynak Okuma Eski Türk Edebiyatı nazım şekilleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür tarama, Kaynak Okuma Eski Türk Edebiyatı nazım şekilleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür tarama, Kaynak Okuma Eski Türk Edebiyatı nazım şekilleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür tarama, Kaynak Okuma Eski Türk Edebiyatında edebi türler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Kaynak Okuma Eski Türk edebiyatında edebi türler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür tarama, Kaynak Okuma Eski Türk edebiyatında edebi türler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür tarama, Kaynak Okuma Eski Türk edebiyatında âhenk, vezin, kafiye ve redif Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür tarama, Kaynak Okuma Eski Türk edebiyatında âhenk, vezin, kafiye ve redif Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür tarama, Kaynak Okuma Eski Türk edebiyatında edebi sanatlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür tarama, Kaynak Okuma Eski Türk edebiyatında edebi sanatlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür tarama, Kaynak Okuma Eski Türk edebiyatı metin incelemeleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Dilçin, C. (1997), Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Ankara: TDK Yayınları.
Saraç, M. A. Yekta (2007) Klasik Edebiyat Bilgisi (Biçim-Ölçü-Kafiye), İstanbul: 3F Yayınları.
Şentürk, A. A. & Kartal, A. (2004) Eski Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergâh Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
4
2
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
1
3
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
1
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
0
2
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
5
3
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
0
2
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
3
3
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
3
2
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
3
3
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
0
2
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
2
2
Research and study at the academic level.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 50
Genel Toplam 50
Toplam İş Yükü / 25.5 2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0