TR EN

ESKİ TÜRKÇE I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE213 ESKİ TÜRKÇE I 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi HATİCE VELİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrenciye, Köktürkçe dönemini hazırlayan tarihsel koşullar, Köktürkçe döneminin temel teserleri, Türk runik yazısı, Türk dili tarihinde Köktürkçenin yeri, Köktürkçenin fonetik ve morfolojik özelliklerini ve üç önemli anıttan örnek metinlerin okunması, incelenmesi ve günümüz Türkçesiyle ifade edilmesi konularını kavratmaktır. özellikleri konularını kavratmaktır.
İçerik: Ders; Köktürkçe dönemini hazırlayan tarihsel koşullar, Köktürkçe döneminin temel teserleri, Türk runik yazısı, Türk dili tarihinde Köktürkçenin yeri, Köktürkçenin fonetik ve morfolojik özellikleri ve üç önemli anıttan örnek metinlerin okunması ve incelenmesi konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Köktürkçe dönemini hazırlayan tarihsel koşulları ve Köktürkçe döneminin temel eserlerini hatırlar.
Türk runik yazısını tanır.
Türk dili tarihi içinde Köktürkçe döneminin yerini kendi cümleleriyle ifade eder.
Köktürkçenin fonetik ve morfolojik özelliklerini metinlerin orijinal harfleriyle (işaretleriyle) incelerler.
Köktürkçenin fonetik ve morfolojik özelliklerini Türkiye Türkçesinin fonetik ve morfolojik özellikleriyle karşılaştırır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Altay Dilleri Teorisi. Dünyada ve Türkiye’de ilk Altayistler. Türkçenin evreleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Ana hatlarıyla I. ve II. Köktürk Devletleri. Köktürk ve Uygur Döneminden kalma dil malzemeleri hakkında genel bilgi. Bu alanda çalışan araştırmacılar ve yapılmış yayımlar hakkında genel bilgi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Eski Türkçe Dönemi'nden kalma yazıtlar. Öğrenci sunumları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Köktürk İşaretleri (Harfleri). Köktürkçedeki bazı imla kuralları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Köktürk Alfabesi ile yazma alıştırmaları. Köktürkçedeki bazı imla kuralları. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Şekil bilgisi (morfoloji): Köktürkçede hal ekleri, iyelik ekleri, isim çekim ekleri. Köktürkçed zarf-fiiller ve sıfat-fiiller. Köktürkçede fiil çekimi. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Köktürkçede zarflar, bağlama edatları, sayılar. Köktürkçede kökdeş fiiller. Köktürkçede kelime yapımı. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Köktürkçede isimden isim yapma, isimden fiil yapma, fiilden isim yapma ve fiilden fiil yapma ekleri. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Köktürk Yazıtları: Kültigin Anıtı, Bilge Kağan Anıtı ve Tonyukuk Anıtı. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kültigin Anıtı’nın doğu yüzünün okunması. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kültigin Anıtı’nın doğu yüzünün okunması. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kültigin Anıtı’nın doğu yüzünün okunması. Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Eski Türkçe diğer yazıtlardan bölümler okunması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Eski Türkçe diğer yazıtlardan bölümler okunması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Tekin, T. (2000), Orhon Yazıtları, Ankara: TDK
Ergin, M. (2004), Orhun Abideleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
Clauson, G. (1971), Etymological Dictionary of Pre-thirteenth-century Turkish, Oxford: Clarendon Press.
Erdal, M. (1991), Old Turkic Word Formation, Wiesbaden: Harrassowitz.
Ölmez, M. (2019), Köktürkçe ve Eski Uygurca Dersleri, İstanbul: Kesit Yayınları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
5
2
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
1
3
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
0
2
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
5
3
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
5
2
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
3
3
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
1
2
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
1
3
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
0
2
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
2
2
Research and study at the academic level.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 155
Genel Toplam 155
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0