Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE215 | OSMANLI TÜRKÇESİ III | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi PELİN EKŞİ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencinin Osmanlı Türkçesindeki Arapça unsurları gramer özellikleri ile birlikte kavraması; Arapça yapılı tamlamaları çözümleyebilmesi ve 19. yüzyılda yazılmış kurmaca ya da bilgilendirici türlerdeki metinleri okuma anlama ve günümüz Türkçesine aktarma becerisi geliştirmesidir. |
İçerik: | Bu derste Arapça sözcük türlerinin tamamı Osmanlı Türkçesinde kullanım durumlarına göre işlenir. Arapça yapılı tamlamalar detaylı biçimde tahlil edilir. Ayrıca 19. yüzyılda yazılmış Arap harfli ve çoğunlukla matbu eserleri okuma ve günümüz Türkçesine çevirme çalışmaları yürütülür. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arapça sözcük türlerini sıralar. |
Arapçada isim yapımında kullanılan vezinleri listeler. |
Arapça sözcüklerin vezinlerini bulur. Bu vezinleri kullanarak sözcüklerin türünü, kökünü tespit eder ya da yeni sözcükler türetir. |
Arapça tamlamaları çözümler. |
Belli başlı Arapça ve Farsça ön ekleri ve son ekleri hatırlar. |
19. yüzyılda yazılmış çeşitli türlerdeki metinleri okur ve günümüz Türkçesine çevirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Genel değerlendirme. Osmanlı Türkçesi I ve II derslerinde edinilen birikimin hatırlanması. Özellikle Arapçanın yapısal özellikleri ve vezin bulma konularının tekrarı. | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: Kıyasi Masdarlar Tanzimat Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: Kıyasi Masdarlar Tanzimat Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: İsm-i Fail. İsm-i Meful. Sıfat-ı Müşebbehe Tanzimat Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: Mübalaga Sigaları Tanzimat Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: İsm-i Tafdil. İsm-i Tasgir Kısa sınav 1 | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: İsm-i Mekan. İsm-i Zaman. İsm-i Alet. Tanzimat Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcük Türleri: İsm-i Mensup. Mecul Masdarlar Servet-i Fünun Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcüklerde Keyfiyet Servet-i Fünun Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Sözcüklerde Kemiyet Servet-i Fünun Dönemi'nden seçilmiş mensur bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça İzafet (Tamlama):Temel Kavramlar ve Arapça İzafet Çeşitleri (İsim, Sıfat ve Lafzi). Servet-i Fünun Dönemi'nden seçilmiş bir metni okuma- morfolojik ve semantik açıdan inceleme-günümüz Türkçesine aktarma | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Arapça Edatlar ve Birleşik Şekiller. Kısa Sınav 2. | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Kısa Sınav 2'nin gözden geçirilmesi. Metin okuma anlama dil incelemesi. | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Dönemin genel değerlendirmesi. | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Develi, H. (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 2, İstanbul: Kesit Yayınları. |
Kanar, M. (2016), Çözümlü Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul: Say Yayınları. |
Tekin, Ş. (2022) Haz. Osmanlıca el kitabı: Osmanlıca metinlerin çeviriyazısı ve tıpkıbasımlar. 2 cilt. Yeditepe Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
|
5 | |||||
2 |
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
|
1 | |||||
3 |
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
|
2 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
|
0 | |||||
2 |
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
|
1 | |||||
2 |
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
|
5 | |||||
3 |
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
|
2 | |||||
2 |
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
|
1 | |||||
3 |
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
|
0 | |||||
2 |
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
|
3 | |||||
2 |
Research and study at the academic level.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 155 |
Genel Toplam | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |