Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE313 | ESKİ TÜRK EDEBİYATI I | 5 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ELİFE ATEŞ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste öncelikle öğrencilerin 13. Yüzyıl itibariyle Anadolu’da gelişen Türk edebiyatını şekillendiren siyasal, sosyal ve kültürel süreçleri kavraması ve Eski Türk Edebiyatının Türk edebiyatı tarihi içindeki yerini görmesi amaçlanmaktadır. Öğrencilerin Eski Türk Edebiyatının XIII., XIV. ve XV. yüzyıllarına ait önemli şair ve yazarlarının edebî kişiliklerini ve eserlerini tanıması, örnek metinlerden yola çıkarak dönemin edebi özelliklerini görmesi ve dönem metinlerini anlama ve değerlendirme becerisi kazanması hedeflenmektedir. |
İçerik: | Bu derste Divan Edebiyatının oluşumu anlatılmaktadır. XIII., XIV. ve XV. Asırlarda yaşamış başlıca yazar ve şairler tanıtılmakta, onların edebiyat anlayışları, eserleri hakkında bilgi verilmektedir. Örnek metinler çerçevesinde anılan dönemin edebiyatı incelenmektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Eski Türk edebiyatının XIII. asırda aldığı şekilden başlayarak XV. asra kadarki şahsiyetlerini listeler. |
XIII., XIV. ve XV. asırlardaki edebiyat anlayışını kendi cümleleriyle ifade eder. |
XIII., XIV. ve XV. asırlarda Eski Türk Edebiyatının gelişimini, gösterdiği değişiklikleri sorgular. |
XIII, XIV. ve XV. asırlarda yaşamış şahsiyetlerin edebiyat anlayışlarını karşılaştırır. |
XIII. asırdan XV. asra kadarki Eski Türk Edebiyatı metinlerini analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | XIII. yüzyıl Anadolusuna genel bakış. Siyasal, sosyal, kültürel atmosfer. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür tarama | XIII. yüzyıl eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı şahsiyetlerinin tanıtılması. Hacı Bektaş-ı Veli, Mevlânâ, Sultan Veled, Yunus Emre hayatı, edebî şahsiyeti ve eserleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür tarama | XIV. yüzyıl eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı şahsiyetlerinin tanıtılması; Ahmed Fakîh, Hoca Dehhanî hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri; metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür tarama | Seyyid Nesîmî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür tarama | Ahmedî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür tarama | Kadı Burhaneddîn: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür tarama | XIV. yüzyıl Osmanlı sahası mesnevi yazarları ve eserleri: Şeyyad Hamza, Ahmed Fakih, Gülşehri, Âşık Paşa, Hoca Mesud, Eflâkî, Yusuf Meddah, Şeyhoğlu Mustafa, Yazıcıoğlu Muhammed | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | XIV. yüzyıl Osmanlı sahası mensur eserleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür tarama | XV. yüzyıl eski Türk edebiyatına genel bakış ve yüzyılın belli başlı edebî şahsiyetleri: Ahmed-i Dâ’î, Şeyhî, Ahmed Paşa, Necâtî Bey, Avnî, Adlî, Murâdî, Cem Sultan, Şehzade Korkud, Adnî, Mesihî, Cemâlî, Kemâl-i Ümmî, Zeynep ve Mihri Hatun | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür tarama | Ahmed-i Dâ’î: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür tarama | Şeyhî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelenmeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür tarama | Ahmed Paşa: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür tarama | Necâtî: Hayatı, edebî şahsiyeti, eserleri ve metin incelemeleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür tarama | XV. yüzyıl Osmanlı sahası mesnevi yazarları ve eserleri: Süleyman Çeebi, Yazıoğlu Mehmed, Elvân-ı Şîrâzî, Dede Ömer Rûşenî, Hamdullah Hamdi, Hatipoğlu | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
İpekten, H. (1994), Eski Türk Edebiyatı Nazım Şekilleri ve Aruz, Ankara: Dergah Yayınları. |
İsen, M. vd. (2002), Eski Türk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. |
Levend, A. S. (1984), Divan Edebiyatı Kelimeler, Remizler, Mazmunlar ve Mefhumlar, İstanbul: Enderun Kitabevi |
Saraç, M. A. Y. (2007) Klasik Edebiyat Bilgisi (Biçim-Ölçü-Kafiye), İstanbul: 3F Yayınları |
Mengi, Mine. (2019), Eski Türk Edebiyatı Tarihi, Ankara: Akçağ Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
|
3 | |||||
2 |
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
|
2 | |||||
3 |
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
|
0 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
|
0 | |||||
2 |
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
|
1 | |||||
2 |
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
|
2 | |||||
3 |
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
|
3 | |||||
2 |
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
|
4 | |||||
3 |
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
|
1 | |||||
2 |
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
|
0 | |||||
2 |
Research and study at the academic level.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 9 | 117 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 181 |
Genel Toplam | 181 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |