Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE415 | TÜRK HALK EDEBİYATI I | 7 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Doç.Dr. NEZİRE GAMZE ILICAK |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı; öğrenciye Türk edebiyatının bütünlüğü içinde Türk halk edebiyatının yerini kavratabilmek alanla ilgili metodolojik bir yaklaşımı ve alana yönelik terminolojiyi, halk edebiyatı ve halk bilimi arasındaki ilişkiyi, anonim ve ferdi ürünlerle ilgili şekil ve tür bilgisini kazandırmaktır. |
İçerik: | Bu ders, edebiyat kavramı, halk kavramı, halk bilimi kavramı, halk edebiyatı kavramı ve alanı, halk edebiyatının millî birliğin oluşmasındaki rolü, Türk halk edebiyatındaki biçim ve türler arasındaki bezerlikler ile farklılıklar, Türk halk edebiyatı sahasında yapılan çalışmalarla anonim ve ferdi mahsullerle ilgili şekil ve tür bilgilerini içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Türk halk edebiyatı ürünlerinden mani, türkü, ağıt, ninni, bilmece, tekerleme, atasözleri ve deyimleri hatırlar. |
Halk edebiyatının tarihsel gelişimini özetler. |
Halk edebiyatıyla ilgili sözlü, yazılı, görsel ve maddi kaynakları hakkında taslak hazırlar. |
Türk halk edebiyatında biçim ve tür sorununu sorgular. |
Türk halk edebiyatı ürünleri arasındaki bağlantıları formüle eder. |
Türk halk edebiyatı ürünlerini analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Edebiyatın Tanımı Tarih içinde Türk halk edebiyatı | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Literatür tarama | Halk edebiyatı ile ilgili kavramlar Halk biliminin diğer bilim dallarıyla ilişkisi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Literatür tarama | Halk edebiyatı ve halk biliminin kaynakları İslamiyet öncesi inanç sistemleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Literatür tarama | İslamiyet öncesi inanç sistemlerine bağlı kültler, ilk şiirin kaynağı, ilk şairlerin vazifeleri ve ilk şiirlerin söylendiği törenler | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Literatür tarama | Anonim metinlerin özellikleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Literatür tarama | Türk halk edebiyatında biçim ve tür, nazım birimi, nazım ölçüsü, kafiye çeşitleri, redif çeşitleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Literatür tarama | Mâniler, Mânilerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Türküler, Türkülerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Literatür tarama | Ağıtlar, Ağıtlarda yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Literatür tarama | Ninniler, Ninnilerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Literatür tarama | Tekerlemeler, Tekerlemelerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Literatür tarama | Bilmeceler, Bilmecelerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Literatür tarama | Atasözü ve deyim, Atasözü ve deyimlerde yapı, konu, işlev | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Literatür tarama | Türk halk edebiyatı ürünlerinin benzerlik ve farklılık açısından karşılaştırılması (mâni-türkü vb .) | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Albayrak, N. (2010). Ansiklopedik Halk Edebiyatı Sözlüğü. İstanbul: Kapı Yayınları. |
Albayrak, N. (2012). Halk Edebiyatı, Kapsam-Biçim ve Tür Özellikleri-Literatürü. İstanbul: Kapı Yayınları. |
Artun, E. (2004) Türk Halk Edebiyatına Giriş, 3. bs., İstanbul: Kitabevi Yayınları. |
Artun, E. (2021). Türk Halkbilimi. Adana: Karahan Kitabevi. |
Boratav, P. N. (2000) Halk Edebiyatı Dersleri, İstanbul: Tarih Vakfı Yayınları. |
Dilçin, C. (2016). Örneklerle Türk Şiir Bilgisi. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. |
Elçin, Ş. (1986) Halk Edebiyatına Giriş, Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları. |
Güney, E. C. (1971) Folklor ve Halk Edebiyatı, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. |
Oğuz, Ö. vd. (2008) Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, 6. bs., Ankara: Grafiker Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
|
0 | |||||
2 |
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
|
5 | |||||
3 |
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
|
0 | |||||
2 |
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
|
1 | |||||
2 |
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
|
4 | |||||
3 |
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
|
5 | |||||
2 |
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
|
4 | |||||
3 |
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
|
3 | |||||
2 |
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
|
1 | |||||
2 |
Research and study at the academic level.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 10 | 130 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 204 |
Genel Toplam | 204 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |