TR EN

OSMANLI TÜRKÇESİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE114 OSMANLI TÜRKÇESİ II 2 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi PELİN EKŞİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders Osmanlı Türkçesinde Arapça unsurlara giriş niteliğindedir. Dersin amacı, öğrencilerin Arapçanın yapısal özelliklerini ve sözcük türetme mantığını kavramasıdır. Dönem boyunca öğrencilerin Osmanlı Türkçesi metinleri okuma, anlama becerilerini geliştirmesi ve ileri okumalar yapmak için hazır bulunuşluk düzeylerini artırmaları hedeflenmektedir.
İçerik: Ders; Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arapça gramer yapıları ve 20. yüzyılın başında yazılmış matbu metinlerin okunması ve transkripsiyon alfabesiyle günümüz Türkçesine aktarılması konularını içerir. Bu derste ebced hesabı ve uygulama alanları örnekleriyle açıklanır. Öğrenciler ayrıca Farsça ve Arapça gün /ay isimlerini öğrenirler.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Fiillerin basit çekimlerinin olumlu ve olumsuz şekillerinin Osmanlı Türkçesi alfabesi ile yazılışlarını kavrar
Osmanlı Türkçesi Alfabesi ile yazılmış kısa matbu ve açık el yazısı metinleri çeviri yazı sistemiyle aktararak uygulama yapar.
Çeviri yazılı metinleri Osmanlı Türkçesi alfabesi ile yazar
Türkçe, Arapça ve Farsça sayıların yazı ve rakamlarla yazılışlarını hatırlar.
Arapça ve Farsça gün /ay isimlerini söyler
Harflerin ebced değerini bulur ve ebced hesabı yapabilir.
Arapçada sözcüklerin nasıl türetildiğini ve türemiş sözcüklerin kökünün nasıl bulunacağını bilir
Arapça sözcükleri aksam-ı seb’a’ya göre sınıflandırır

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama, Kaynak Okuma İzlencenin sunumu, önceki bilgilerin hatırlanması ve genel değerlendirme. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Metin çalışması: Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Metin çalışması: Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Arapça kelimelerde türetme ve kök bulma. Metin çalışması: Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Arapça masdarlar. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Arapça masdarlar. Kısa Sınav 1 Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kısa sınavın değerlendirilmesi. Metin çalışması. Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Ara Sınav sorularının gözden geçirilmesi. Aksam-ı Seb'a Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Metin çalışması: Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Türkçe, Arapça ve Farsça sayıların yazı ve rakamlarla yazılışları. Metin çalışması:Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Arapça ve Farsça gün /ay adları.Metin çalışması: Okuma-anlama-çeviri-dil incelemesi. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Osmanlı Türkçesinin Kaynakları. Kısa Sınav 2 Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kısa Sınavın değerlendirilmesi. Osmanlı Dönemi sözlükleri hakkında genel bilgilendirme. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Genel tekrar Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Develi, H. (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 1, İstanbul: Kesit Yayınları.
Develi, H. (2008), Osmanlı Türkçesi Kılavuzu 2, İstanbul: Kesit Yayınları.
Develi, H. (2009), Osmanlı’nın Dili, İstanbul: Kesit Yayınları.
Kanar, M. (2016), Çözümlü Osmanlı Türkçesi Metinleri, İstanbul: Say Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
5
2
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
2
3
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
0
2
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
5
3
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
1
2
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
5
3
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
3
2
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
1
3
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
0
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
0
2
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
2
2
Research and study at the academic level.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 7 2 14
Ödev 10 1 10
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 12 2 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 2 1 2
Kısa Sınav Hazırlığı 2 2 4
TOPLAM 69 0 151
Genel Toplam 151
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0