Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
TDE414 | YENİ TÜRK EDEBİYATI IV | 8 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HACER GÜLŞEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı öğrencilerin Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatı içinde yer alan şiir topluluklarını, bağımsız şairleri ve dönemin geç süreçlerine ait yazarları; sanatçıların metinleri üzerinden giderek tanımalarıdır. Bu sayede öğrencilerin metin çözümleme çalışmalarına hazırlanmalarını sağlamaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği içinde Garip şiir hareketi, II. Yeni şiir hareketi gibi edebi topluluklar ve bazı bağımsız şairlerimiz ile Türk romanında toplumcu gerçekçi yazarımız olarak Yaşar Kemal ve Türk edebiyatında postmodernist süreci başlatan yazarımız olarak Oğuz Atay ve yepyeni yazım teknikleri ile yazan yazarlarımızdan biri olan Bilge Karasu bulunmaktadır. Adları geçen sanatçılarımıza ait seçme metinler de bu dersin içeriği içinde yer almaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatının oluşumuna zemin hazırlayan sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi gelişmeleri açıklar. |
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı döneminin önde gelen temsilcilerine ve eserlerine örnekler verir. |
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında görülen farklı edebi türlerin gelişme süreçlerini örnek metinlere dayalı olarak ilişkilendirir. |
İlişkilendirdiği nesir veya nazım türündeki eserlerin yenileşme dönemi Türk edebiyatının hangi hareket ya da ekolüne ait olduğuna karar verir. |
Yazınsal metinlerin çözümlenmesinde benimsenmesi gereken yöntemler hakkında yargıya varır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Hem şiirde hem nesirde Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatına Batı edebiyatından etki eden akımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
2 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatında şiir hareketleri: Garip şiiri ve bu şiir hareketinin temsilcileri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum |
3 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Garip şiirine dair metin çözümlemeleri: “Anlatamıyorum, Kitabe-i Seng-i Mezar, İstanbul’u Dinliyorum, Bir Garip Orhan Veli”. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
4 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türk şiirinde II. Yeni şiir hareketinin oluşumu. Pazar Postası dergisi etrafında toplanma ve hareketin temsilcilerinin kimler olduğu hakkında bilgi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türk şiirinde Beş Hececiler, Yedi Meşale, Maviciler gibi şiir hareketlerinin neler olduğu, nasıl oluştuğu hakkında bilgi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türk şiirinin bağımsız şairleri kimlerdir? Bağımsız şairlerimiz üzerinde etkileri olan akımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Özdemir Asaf ve Türk şiirindeki yeri ile eserlerinden örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Cumhuriyet Dönemi Türk Hikâyeciliği içinde Sait Faik Abasıyanık ve eserlerinden örnekler ile metin çözümlemeleri. “Son Kuşlar, Dülger Balığının Ölümü”. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
10 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Türk edebiyatında toplumcu gerçekçilik akımı ve eserlerinden örnekler vasıtasıyla Yaşar Kemal. “Üç Anadolu Efsanesi”. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
11 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | “Sarı Sıcak” adlı eseri vasıtasıyla Yaşar Kemal ve sanatçının dil özellikleri, beslendiği kaynaklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
12 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Oğuz Atay’ın Korkuyu Beklerken adlı eseri vasıtasıyla yazarın Türk edebiyatındaki yeri. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
13 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Oğuz Atay örneği üzerinden giderek sanatçının beslendiği kaynaklar ve Çağdaş Türk Edebiyatı üzerinde etkisi olan sanatçılar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
14 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | “Geceden Geceye Arabayı Kaçıran Adam” adlı anlatısı vasıtasıyla Bilge Karasu. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
15 | Literatür Tarama, Kaynak Okuma | Cumhuriyet Dönemi Türk edebiyatında şiir ve roman konusu hakkında dönem boyunca öğrenilenlerin tartışılması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Aktaş, Ş. (2013), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, İstanbul: Kurgan Edebiyat. |
Akyüz, K. (1999), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İstanbul: İnkılap Kitabevi. |
Tanpınar, A. H. (2012), On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergah Yayınları. |
Kaplan, M. (2016), Şiir Tahlilleri 1 - Tanzimattan Cumhuriyet’e, İstanbul: Dergah Yayınları. |
McKee, A. (2003), Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage Publications. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
|
1 | |||||
2 |
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
|
1 | |||||
3 |
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
|
0 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
|
0 | |||||
2 |
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
|
5 | |||||
3 |
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
|
1 | |||||
2 |
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
|
5 | |||||
3 |
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
|
2 | |||||
2 |
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
|
2 | |||||
3 |
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
|
4 | |||||
2 |
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
|
3 | |||||
2 |
Research and study at the academic level.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 9 | 117 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 13 | 13 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 175 |
Genel Toplam | 175 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |