TR EN

YENİ TÜRK EDEBİYATI II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE220 YENİ TÜRK EDEBİYATI II 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HACER GÜLŞEN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilerin Servet-i Fünûn dönemi Türk edebiyatının oluşumuna zemin hazırlayan sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi gelişmeleri kavraması ve Servet-i Fünûn döneminden itibaren yenileşme dönemi Türk edebiyatının önde gelen temsilcilerini ve eserlerini tanımasıdır. Bunlara ek olarak öğrencilerin Servet-i Fünûn döneminde Türk edebiyatına intikal eden farklı edebi türlerin gelişim süreçlerini, Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatının hareket ve ekollerini, ve ayrıca yazınsal metin çözümlemesinde metot konularını da öğrenmesi dersin hedeflerindendir.
İçerik: Ders, a) Servet-i Fünûn dönemi Türk edebiyatının önde gelen temsilcileri ve eserleri, b) Servet-i Fünûn döneminde Türk edebiyatına etki eden batı kökenli edebi akımlar ve bu akımların gelişim süreçleri c) Yazınsal metin çözümlemeleri konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Servet-i Fünun dönemi Türk edebiyatının oluşumuna zemin hazırlayan sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi gelişmeleri tanır.
Servet-i Fünun döneminden başlayarak yenileşme dönemi Türk edebiyatının önde gelen temsilcilerinin ve eserlerinin Türk edebiyatı tarihindeki yerine karar verir.
Servet-i Fünun döneminde Türk edebiyatına intikal eden farklı edebi türlerin gelişim süreçlerini örnek metinlere dayalı olarak karşılaştırır.
Karşılaştığı nesir veya nazım türündeki eserlerin yenileşme dönemi Türk edebiyatının hangi hareket ya da ekolüne ait olduğunu tartışır.
Yazınsal metinlerin çözümlenmesinde benimsenmesi gereken yöntemleri analizde uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Servet-i Fünun Dönemi Türk Edebiyatının Mahiyeti Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Servet-i Fünûn Dönemi Türk Edebiyatının Oluşumuna Zemin Oluşturan Sosyal, Kültürel, Siyasi ve İktisadi Gelişmeler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Servet-i Fünûn Dönemi Türk Edebiyatının Oluşumuna Zemin Oluşturan Sosyal, Kültürel, Siyasi ve İktisadi Gelişmeler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Servet-i Fünûn Dönemi Türk şiirinin Oluşumuna Etki Eden Batı Edebiyatı Kaynaklı Şiir Akımları ve Bu Akımların Şairleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Servet-i Fünûn dönemi Türk edebiyatının şiir alanında önde gelen temsilcileri ve eserleri : Tevfik Fikret Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Servet-i Fünûn dönemi Türk edebiyatının önde gelen temsilcileri ve eserleri: Tevfik Fikret Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Servet-i Fünûn dönemi Türk edebiyatının şiir alanında önde gelen temsilcileri ve eserleri: Cenap Şahabettin Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Servet-i Fünûn dönemi Türk şiirinde önemli yeri olan diğer şairler ve eserleri ile tüm Servet—i Fünûn şairlerinin Türk şiirinde gerçekleştirmek istedikleri değişimler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Bir edebi tür olarak romanın edebiyatımıza girişi, gelişim sürecinin anlatılması ve Servet-i Fünûn dönemi Türk romanının genel özellikleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, İnteraktif Sunum
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Servet-i Fünûn dönemi Türk hikâyesinde Halit Ziya Uşaklıgil’in yeri ve önemi. (Ferhunde Kalfa ile Mai Yalı adlı eserlerin incelenmesi, metin çözümleme çalışmaları) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Servet-i Fünûn Dönemi Türk Edebiyatında roman ve Halit Ziya Uşaklıgil’in Mai ve Siyah adlı romanının incelenmesi, metin çözümleme çalışmaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Servet-i Fünûn Dönemi romancılığında Mehmet Rauf’un yeri ve sanatçının Eylül adlı romanının incelenmesi, metin çözümleme çalışmaları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Metin Çözümleme
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Servet-i Fünûn Dönemi Türk Edebiyatında verilen diğer edebi ürünler ile Servet-i Fünûn edebi topluluğunun Türk edebiyatında gerçekleştirmek istedikleri şeyler. (Ahmet Şuayip ve edebi tenkit vb.) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma, Final Hazırlığı Servet-i Fünûn döneminin, Türk edebiyatındaki diğer edebi topluluklar ve bağımsız şairler üzerindeki etkileri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Aktaş, Ş. (2013), Yenileşme Dönemi Türk Şiiri ve Antolojisi, İstanbul: Kurgan Edebiyat.
Akyüz, K. (1999), Modern Türk Edebiyatının Ana Çizgileri, İstanbul: İnkılap Kitabevi.
Tanpınar, A. H. (2012), On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul: Dergah Yayınları.
Kaplan, M. (2016), Şiir Tahlilleri 1 - Tanzimattan Cumhuriyet’e, İstanbul: Dergah Yayınları.
McKee, A. (2003), Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage Publications.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the alphabets used by Turks in the historical process, especially Ottoman Turkish alphabet.
3
2
Recognize the distinguished examples of World Literature in the forms of verse and prose.
3
3
Defend the idea that Turkish literature has national and genuine cultural identity
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Use professional English to be able to benefit from international academic publications.
0
2
Act according to social, scientific, cultural and ethical values in all kinds of studies related to the field.
5
3
Examine the bibliography of the studies on Turkish Language and Literature according to countries and schools in written, printed and electronic media.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Examine Turkish grammar in historical-comparative terms in terms of sound, form, syntax, semantics and vocabulary by using general linguistics methods and theories
1
2
Examine the course materials, research methods, information and theories used in Turkish Language and Literature Program.
5
3
Discuss the historical development of Contemporary Turkish Literature and the texts on the historical period and the cultural atmosphere.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and skills acquired in the field of Turkish language and literature with a critical approach and with the help of interdisciplinary information.
5
2
Use philosophy, sociology, law, economics, etc. and makes interdisciplinary interpretations.
1
3
Evaluate the new trends in World Literature especially in Contemporary Turkish Literature.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Solve problems encountered in the field as individual and as member of a team.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the knowledge and theories of Contemporary Literature in terms of literature and linguistics within the framework of certain theories.
4
2
Evaluate the extent to which Turkish Language and Literature is influenced by the civilization circles in which it is a part of.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluates the fields of application of sustainability in the field of Turkish Language and Literature.
3
2
Research and study at the academic level.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate all subjects related to Turkish Language and Literature in the context of “The Integrity of Turkish Language and Literature".
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 155
Genel Toplam 155
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0