| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| AVM301 | AVIATION SAFETY AND SECURITY | 5 | 3 | 3 | 8 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi FATİH KILIÇ |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu ders ile havacılık emniyeti programının yürütülebilmesi için engel oluşturacak psikolojik problemlerin ortadan kaldırılabilmesine ilişkin genel bir bakış sunmak ve havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramların açıklanabilmesi amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | havacılık emniyeti ve güvenliği ile ilgili temel kavramlar, adil kültür, Emniyet bilinci, sivil havacılıkta emniyet yönetim sistemi yönetmeliği, emniyet risk yönetimi ve teşviki, gibi konular dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Havacılık emniyet sistemlerini tanır. |
| Havacılık emniyeti ile ilgili problemlere çözüm üretir. |
| Havacılık güvenliği ile ilgili uluslararası mevzuatları açıklar. |
| Havacılık güvenliği ile ilgili uluslararası kuruluşların mevzuatlarını açıklar. |
| Havayolu işletmeciliği açısından mevzuatların analiz eder. |
| Emniyet Risk Yönetimi ve Teşvikini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Kitap Okuma | Sivil havacılık ve emniyet konularına genel giriş. | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 2 | Kitap Okuma | Havacılık işletmelerinde emniyet yönetimi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 3 | Kitap Okuma | El Kitapları Prosedür ve Talimatlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 4 | Kitap Okuma | Sivil Havacılıkta Emniyet Yönetim Sistemi Yönetmeliği (SHY-SMS) | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 5 | Kitap Okuma | Emniyet Risk Yönetimi ve Teşviki | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 6 | Kitap Okuma | Emniyet Risk Yönetimi ve Teşviki | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 7 | Kitap Okuma | Havacılık güvenliğinin tarihçesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 8 | Kitap Okuma | Havacılık güvenliğinin tarihçesi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 9 | Kitap Okuma | Havacılık güvenliği ile ilgili genel terminoloji | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Kitap Okuma | Uluslar arası kurallar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 12 | Kitap Okuma | ICAO Annex 19 annex 17 | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 13 | Kitap Okuma | Ulusal kurallar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 14 | Kitap Okuma | Havaalanı güvenliği ile ilgili plan ve programlar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 15 | Kitap Okuma | Havaalanı acil durum planlaması | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma, İnceleme, Grup Çalışması Yöntemi |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| GEREDE, E. (2018). HAVACILIKTA EMNİYET YÖNETİMİ, TEORİDEN UYGULAMAYA GELENEKSEL VE YENİ NESİL YAKLAŞIMLAR, PEGEM AKADEMİ YAYINCILIK ANKARA |
| Rodrigues, C. Cusick S.K. (2011). Commercial Aviation Safety, McGraw-Hill. OH, US: Columbus. |
| HAVACILIK GÜVENLİĞi DERS NOTLARI |
| SHGM (SİVİL HAVACILIK GENEL MÜD.) MEVZUATI |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
| Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 3 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
|
2 | |||||
| 2 |
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
|
2 | |||||
| 3 |
Havacılık Yönetiminin tarihsel gelişim sürecini açıklar.
|
2 | |||||
| 4 |
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
|
1 | |||||
| 5 |
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
|
1 | |||||
| 6 |
Havayolu Taşımacılığı ile ilgili bilgisayar programlarını kullanır.
|
1 | |||||
| 7 |
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
1 | |||||
| 8 |
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
1 | |||||
| 9 |
Havacılık yönetimi ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
1 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
4 | |||||
| 3 |
Alanındaki bilgi ve olguları sosyal bilimlerin hukuk, sosyoloji, felsefe ve tarih gibi alanlarıyla ilişkilendirir.
|
4 | |||||
| 4 |
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
|
1 | |||||
| 5 |
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
|
1 | |||||
| 6 |
İşletmenin temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri ve bu fonksiyonlar arasındaki etkileşimleri sınıflandırır.
|
1 | |||||
| 7 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
|
5 | |||||
| 8 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
|
5 | |||||
| 9 |
Alanıyla ilgili bilgi ve becerilerini iş sağlığı ve güvenliğinin hukuki boyutunu göz önünde tutarak uygular.
|
5 | |||||
| 10 |
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
|
0 | |||||
| 11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
|
0 | |||||
| 12 |
Girişimcilik ve yenilikçilik kavramlarını alanıyla ilişkilendirir.
|
0 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
|
3 | |||||
| 2 |
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
|
3 | |||||
| 3 |
Havayoluyla ilgili operasyonel faaliyetleri yönetir.
|
3 | |||||
| 4 |
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
|
4 | |||||
| 5 |
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
|
4 | |||||
| 6 |
Yaşam boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle iş yaşamında kullanır.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
|
4 | |||||
| 3 |
Alanında, ilgili kurumlarla mevzuata uygun yazılı anlaşmaları hazırlar.
|
4 | |||||
| 4 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
|
4 | |||||
| 5 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
|
4 | |||||
| 6 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçerek iş yaşamında sergiler.
|
4 | |||||
| 7 |
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir.
|
4 | |||||
| 8 |
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir.
|
4 | |||||
| 9 |
Ekip üyesi olarak havacılık faaliyetlerinin planlanmasından uygulanmasına kadar tüm aşamaları yönetir.
|
4 | |||||
| 10 |
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
|
2 | |||||
| 11 |
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
|
2 | |||||
| 12 |
Hava taşımacılığı ile ilgili paydaşları ile işbirliği yapar.
|
2 | |||||
| 13 |
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
|
5 | |||||
| 14 |
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
|
5 | |||||
| 15 |
Alanıyla ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
3 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
3 | |||||
| 3 |
Alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür
|
3 | |||||
| 4 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
|
3 | |||||
| 5 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
|
3 | |||||
| 6 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan sorunların çözümü için bireysel ya da ekip üyesi olarak karar verir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
| 3 |
Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4 | |||||
| 4 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
|
1 | |||||
| 5 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
|
1 | |||||
| 6 |
Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenme hedefleri doğrultusunda kendisinin ve sorumluluğu altındaki kişilerin performanslarının geliştirilmesine yönelik faaliyetleri uygular.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
|
4 | |||||
| 3 |
Alanı ile ilgili kişi ve kurumlarla yazılı ve sözlü olarak iletişim kurar.
|
4 | |||||
| 4 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
|
4 | |||||
| 5 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
|
4 | |||||
| 6 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili birimlere açıklar.
|
4 | |||||
| 7 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
4 | |||||
| 8 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
4 | |||||
| 9 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenler.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
|
4 | |||||
| 2 |
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
|
4 | |||||
| 3 |
Havacılık ve işletme bilgilerini kullanarak havayolu operasyonlarını etkin bir biçimde yönetir.
|
4 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 14 | 4 | 56 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 6 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 55 | 0 | 201 |
| Genel Toplam | 201 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 8,0 |