Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
AVM210 | AVIATION RULES AND REGULATIONS | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA MUMLU KARANFİL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Havacılık alanında ulusal ve uluslararası kural koyan ve düzenleyen yetkili otoriteleri ve havacılık tarihi gelişim süresince oluşan anlaşmalar, mevzuatlar çerçevesinde havacılık yasaları hakkında bilgi sahibi olmak. |
İçerik: | Ulusal ve uluslar arası örgütler( SHGM, DHMİ, ICAO, IATA, EASE,JAR, EUROCONTROL, ECAC, FAA, ACI..), havacılık anlaşmaları( Chicago Sözleşmesi, Varşova, TOKYO, La hey...) |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Türk havacılık sistemi ICAO ve JAA hakkında açıklama yapar. |
EASA tarafından oluşturulan standartları açıklar. |
Ticari hava taşımacılığı ve havaaracı sertifikasyonunu açıklar. |
EASA hakkında detaylı açıklama yapar |
JAA'den EASA'ye geçiş sürecini açıklar. |
FAA, ECAC, ACI, EUROCONTROL gibi diğer uluslararası havacılık örgütleri hakkında açıklama yapar. |
SHGM , DHMİ gibi ulusal havacılık örgütleri görevlerini açıklar. |
Uluslararası havacılık anlaşmaları, Chicago Konvensiyonu, Varşova, Tokyo, La hey gibi anlaşmaları açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Bölüm Okuma | Uluslararası havacılık anlaşmaları | sunum, anlatım, soru-cevap |
2 | Bölüm Okuma | Uluslararası havacılık anlaşmaları | sunum, anlatım, soru-cevap |
3 | Bölüm Okuma | Uluslararası Sivil Havacılık Organizasyonu (ICAO) Tanıtımı | sunum, anlatım, soru-cevap |
4 | Bölüm Okuma | ICAO Ekleri (19 Ek) | sunum, anlatım, soru-cevap |
5 | Bölüm Okuma | ICAO Ekleri (19 Ek) | sunum, anlatım, soru-cevap |
6 | Bölüm Okuma | ICAO Ekleri (19 Ek) | sunum, anlatım, soru-cevap |
7 | Bölüm Okuma | ICAO Ekleri (19 Ek) | sunum, anlatım, soru-cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Bölüm Okuma | ICAO Ekleri (19 Ek) | sunum, anlatım, soru-cevap |
10 | Bölüm Okuma | Avrupa Havacılık Emniyet Ajansı | sunum, anlatım, soru-cevap |
11 | Bölüm Okuma | Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği | sunum, anlatım, soru-cevap |
12 | Bölüm Okuma | Avrupa Sivil Havacılık Konferansı | sunum, anlatım, soru-cevap |
13 | Bölüm Okuma | Uluslararası Havaalanları Konseyi | sunum, anlatım, soru-cevap |
14 | Bölüm Okuma | SHGM, DHMİ | sunum, anlatım, soru-cevap |
15 | Bölüm Okuma | Genel Tekrar (Uluslararası Anlaşmalar ve Organizasyonlar) | sunum, anlatım, soru-cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
KÖKSAL, T. ((2016) ULuslararası Sivil Havacılık Hukuku, Adalet Yayınevi. |
Hodgson, N., Stone, C., Sturgeon, A., & Summers, D. (Eds.). (2013). The Aircraft Book: The Definitive Visual History. DK. |
Türk Sivil Havacılık Mevzuatı http://mevzuat.shgm.gov.tr/index.php/kanunlar/ |
Blackshaw, C. (1992). AVIATION LAW & REGULATION: A FRAMEWORK FOR THE CIVIL AVIATION INDUSTRY. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the historical development process of Aviation Management.
|
4 | |||||
2 |
Use computer programs related to Aviation Transportation.
|
0 | |||||
3 |
Define basic concepts related with aviation management.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts in the field with other social sciences such as law, sociology, philosophy and history.
|
2 | |||||
2 |
Classify the relationship between the basic functions of the business and the interactions between these functions.
|
0 | |||||
3 |
Apply knowledge and skills related to his / her field by considering the legal aspect of occupational health and safety.
|
5 | |||||
4 |
Explain the concepts of entrepreneurship and innovation with the field.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage operational activities related to the airline.
|
3 | |||||
2 |
Gain lifelong learning skills and use knowledge of the field in the business life with the awareness of social responsibility.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepare written agreements with relevant institutions in accordance with the legislation.
|
5 | |||||
2 |
Perform the theoretical and practical knowledge related to the field with appropriate analytical methods and modeling techniques in business life.
|
5 | |||||
3 |
Manage all phases from planning to implementation of aviation operations as a member of a team.
|
3 | |||||
4 |
Cooperate with stakeholders related to air transport.
|
2 | |||||
5 |
Develop the modern techniques and tools necessary for applications related to the field.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Execute a study in his/her field independently.
|
4 | |||||
2 |
Decide as an individual or a team member to solve the problems encountered in applications related to the field.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Evaluate advanced knowledge and skills in his/her field with a critical approach.
|
4 | |||||
2 |
Apply activities to improve his/her performance and his / her responsibility in line with the learning objectives by determining the learning needs.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Communicate with people and institutions related to the field in writing and verbally.
|
5 | |||||
2 |
Explain his/her thoughts on the issues related to the field and suggestions for solutions to the problems by the related departments by using supporting quantitative and qualitative data.
|
4 | |||||
3 |
Organize projects and activities for the social environment with social responsibility consciousness and to be able to apply those.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Manage airports and terminal operations efficiently using aviation and business information.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 5 | 4 | 20 |
Final Sınavı Hazırlığı | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 53 | 0 | 150 |
Genel Toplam | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |