Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SBU353 | ULUSLARARASI HUKUK | 5 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NEZİHA MUSAOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi MOUHAMED BACHIR DIOP |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, uluslararası ilişkiler öğrencilerini dünya devletleri arasındaki ilişkilerin sürdürülmesi bakımından uluslararası alanda bulunan prensip, norm ve kuralların oluşması ve uygulanması konusunda bilgilendirmek; uluslararası hukuk kurallarının kaynakları, bağlanacak hukuki kişileri belirlemek ve bu normların uygulanması açısından meydana gelebilecek muhtemel sonuçlar ve yaptırım yollarını öğrencilere aktarmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, uluslararası hukukun niteliği ve tanımını, uluslararası hukukun iç hukuktan ve AB hukukundan farkı ve iç hukukla ilişkileri ve uluslararası hukukun kaynaklarını (andlaşmalar, örf ve adet, hukukun genel ilkeleri, içtihat ve doktrin) kapsamakta; bunlara ilaveten uluslararası hukukun kişileri (devletler, devlet niteliği kazanmamış insan toplulukları, uluslararası örgütler ve özel kişiler), yargı bağışıklığı, kodifikasyon, devletlerin ardıllığı ilkesi, uluslararası örgütler, diplomatik ilişkiler usul ve yöntemleri, özel hukuk kişileri, insan haklarının korunmasına ilişkin kurumsal yapı ve devletlerin sorumluluğu gibi konular da dahildir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Uluslararası hukukun temel ilkelerini, temellerini ve uluslararası toplumu açıklar |
Uluslararası hukuk kavramları olan, devlet, ülke, yetki, milletlerarası antlaşmalar ve milletlerarası hukuktan doğan hak ve mükellefiyetleri inceler |
Uluslararası alanda tanınma, haklar ve ödevler ile ilişkili temel terminolojiyi örnek olaylara uyarlar |
Uluslararası hukukun milletler arasındaki ilişkileri düzenlemedeki rolünü yorumlar |
Uluslararası hukukun asli ve türemiş kişileri olan devletler ve uluslararası örgütlerin hukuksal statüleri, birbirleriyle olan ilişkileri ve bu ilişkilerin yürütülmesinde izlenen yol, yöntem ve süreçleri ayırt eder |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak 1: 3-14; kaynak 2:1-34 | Uluslararsı hukukun özellikleri, tanımı ve varlığı sorunu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak 2:18-26 | Uluslararası hukuk ve iç hukuk | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak1:17-43; kaynak 2:36-77 | Uluslararası Hukukun kaynakları, antlaşmalar (antlaşmaların yapılması, bağlayıcılık kazanması, hüküm doğurması ve taraf devletlerin sorumluluğu | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak 1: 44-61; kaynak 2: 77-82 | Andlaşmaların geçersizlik nedenleri ve geçersizliğin koşulları, etkileri ve hukuki sonuçları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak 1: 62-71; kaynak 2: 83-103 | Andlaşmaların çatışması ve yorumu, tadili ve sona ermesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak 1: 72-82; kaynak 2: 104-120 | Uluslararası örf ve adet unsurları ve hukukun genel ilkeleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
7 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak 1 :83-93 ; kaynak 2: 124-135 | Uluslararası hukukun yardımcı ve dolaylı kaynakları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Ara Değerlendirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak 1:98-132; kaynak 2: 137-179; kaynak 22: 341-354 | Uluslararası hukukun kişileri (devlet, tanınma, yetki ilkesi ve egemenlik kavramı) | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak 1:133-147: kaynak 2: 356-371 | Yargı bağışıklığı, kodifikasyon, ardıllık İlkesi, kapsam ve sınırları | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak 1: 149-214; kaynak 2:181-203 | Uluslararası örgütler | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
13 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak 1:214-261; kaynak 2:371-402 | Diplomatik ilişkiler usul ve yöntemleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak 2: 203-234 | Özel hukuk kişileri (bireyler): insan haklarının korunmasına ilişkin kurumsal yapı ve yargı denetimi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
15 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma kaynak 1: 247-261; kaynak 2: 407-450 | Devletlerin sorumluluğu ve genel değerlendirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Sur, M. (2004), Uluslararası Hukukun Esasları, DEÜHF Yayınları, İzmir. |
Pazarcı, H. (2002), Uluslararası Hukuk Dersleri, Turhan Kitabevi, Ankara. |
Polat, N. (1999), Ahlak, Siyaset, Şiddet: Bir Kuram Olarak Uluslararası Hukuk, İstanbul: Kızılelma Yayınları. |
Ünal, Ş. (2005), Uluslararası Hukuk, Ankara: Yetkin Yayınları. |
Gündüz, A. (2003), Milletlerarası Hukuk Temel Belgeler Örnek Kararlar, Beta Yayınları, Istanbul. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the basic theoretical, political, economic and administrative theories used in the field of Political Science and International Relations.
|
4 | |||||
2 |
Explain the political history, political ideas, intellectual accumulation of understanding international relations and the way that the history of diplomacy has passed from past to present.
|
3 | |||||
3 |
List the norms of universal law and human rights, the principles of the modern legal system, the names of modern bureaucratic and administrative structures.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the Turkish state tradition, the influence of Islam, the accumulation of political thought and its historical background, and compare this accumulation with the current approaches.
|
1 | |||||
2 |
Evaluate the chronological development of relations between political and diplomatic developments and political / diplomatic facts / events / ideas / actors from past to present.
|
2 | |||||
3 |
Analyze the structure and functioning of actors, organizations and organizations that determine international relations.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In the light of current theoretical debates, apply relevant concepts to current political and international developments.
|
3 | |||||
2 |
Evaluate the Turkish political tradition, developments with the Turkic community.
|
1 | |||||
3 |
Use information on the field when comparing the administrative structures of different countries and their diplomatic traditions.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Formulate the current political developments, developments and arrangements in international relations in the historical and theoretical accumulation.
|
3 | |||||
2 |
Analyze the functioning of modern political regimes in the light of political and public bureaucratic structures, regulations and developments.
|
4 | |||||
3 |
Examine and analyze current political developments in the Balkans, the Middle East, Central Asia, North Africa and the Caucasus in terms of both Turkish political history and international relations discipline.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To conduct a field-specific study individually and to complete it with discipline and responsibility.
|
2 | |||||
2 |
To assume duties and responsibilities in a team work as leader or team member and to fulfil them flawlessly.
|
2 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the political and administrative developments in the international political system and the bureaucratic organizations operating in this system.
|
5 | |||||
2 |
Examine the international problems and conflicts, and the problems in the field of administration and politics in detail.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Follow the current developments in the field of Political Science and International Relations and collaborate with leading names in the field.
|
3 | |||||
2 |
Examine and analyze academic resources and the written and oral studies on the political developments in the region and the world, especially in the Middle East.
|
1 | |||||
3 |
Debate in the field of political science and public administration with different target groups in multicultural environments.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With the current historical and theoretical knowledge of the field, suggest sustainable, organizational and administrative arrangements aimed at meeting specific goals and solving certain problems.
|
4 | |||||
2 |
Using the theoretical, economic, political and managerial knowledge, and produce reports on current developments, conflicts and agreements in geography related to world politics and especially in the Middle East.
|
3 | |||||
3 |
Construct arguments on the current developments in Turkish politics in the light of the laws, regulations, and the important changes in the constitution and administrative law that determine Turkish political life and foreign relations.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 8 | 104 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 24 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 184 |
Genel Toplam | 184 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |