TR EN

İLETİŞİM KURAMLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
HIT266 İLETİŞİM KURAMLARI 4 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TAYLAN MARAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu derste, kuram, bilim ve araştırma ilişkisini kurabilen, gerçek dünya olayları/olguları ile kuramlar arasındaki ilişkiyi analiz edebilen, mesleki çalışmalarında ilgili kuramları uygulama becerisine sahip bireyler yetiştirmektir.
İçerik: Birinci Hafta: İletişim Kuramları (kuramın ne olduğu, nasıl geliştirildiği ve ne işe yaradığı) İkinci Hafta: Temel iletişim modelleri Üçüncü Hafta: Kişisel etki, yayılma ve bireyler üzerinde kitle iletişiminin kısa dönem etkileri Dördüncü Hafta: Kitle iletişiminin kültür ve topluma etkileri Beşinci Hafta: İzleyiciyi Merkez alan modeller Altıncı Hafta: Kitle iletişim araçlarının örgütlenişi, seçimi ve üretimi Yedinci Hafta: Kitle iletişim araçlarının örgütlenişi, seçimi ve üretimi Sekizinci ve Dokuzuncu Hafta: Planlı iletişim Onuncu Hafta: : Yeni Kitle iletişim araçları ve enformasyon toplumu Onbirinci Hafta Uluslararası iletişim ve yeni yaklaşımlar Onikinci Hafta: Değişim Kuramı Onüçüncü Hafta: Çatışma ve değişim kuramları Birinci Hafta: İletişim Kuramları (kuramın ne olduğu, nasıl geliştirildiği ve ne işe yaradığı) İkinci Hafta: Temel iletişim modelleri Üçüncü Hafta: Kişisel etki, yayılma ve bireyler üzerinde kitle iletişiminin kısa dönem etkileri Dördüncü Hafta: Kitle iletişiminin kültür ve topluma etkileri Beşinci Hafta: İzleyiciyi Merkez alan modeller Altıncı Hafta: Kitle iletişim araçlarının örgütlenişi, seçimi ve üretimi Yedinci Hafta: Kitle iletişim araçlarının örgütlenişi, seçimi ve üretimi Sekizinci ve Dokuzuncu Hafta: Planlı iletişim Onuncu Hafta: : Yeni Kitle iletişim araçları ve enformasyon toplumu Onbirinci Hafta Uluslararası iletişim ve yeni yaklaşımlar Onikinci Hafta: Değişim Kuramı Onüçüncü Hafta: Çatışma ve değişim kuramları Birinci Hafta: İletişim Kuramları (kuramın ne olduğu, nasıl geliştirildiği ve ne işe yaradığı) İkinci Hafta: Temel iletişim modelleri Üçüncü Hafta: Kişisel etki, yayılma ve bireyler üzerinde kitle iletişiminin kısa dönem etkileri Dördüncü Hafta: Kitle iletişiminin kültür ve topluma etkileri Beşinci Hafta: İzleyiciyi Merkez alan modeller Altıncı Hafta: Kitle iletişim araçlarının örgütlenişi, seçimi ve üretimi Yedinci Hafta: Kitle iletişim araçlarının örgütlenişi, seçimi ve üretimi Sekizinci ve Dokuzuncu Hafta: Planlı iletişim Onuncu Hafta: : Yeni Kitle iletişim araçları ve enformasyon toplumu Onbirinci Hafta Uluslararası iletişim ve yeni yaklaşımlar Onikinci Hafta: Değişim Kuramı Onüçüncü Hafta: Çatışma ve değişim kuramları Birinci Hafta: İletişim Kuramları (kuramın ne olduğu, nasıl geliştirildiği ve ne işe yaradığı) İkinci Hafta: Temel iletişim modelleri Üçüncü Hafta: Kişisel etki, yayılma ve bireyler üzerinde kitle iletişiminin kısa dönem etkileri Dördüncü Hafta: Kitle iletişiminin kültür ve topluma etkileri Beşinci Hafta: İzleyiciyi Merkez alan modeller Altıncı Hafta: Kitle iletişim araçlarının örgütlenişi, seçimi ve üretimi Yedinci Hafta: Kitle iletişim araçlarının örgütlenişi, seçimi ve üretimi Sekizinci ve Dokuzuncu Hafta: Planlı iletişim Onuncu Hafta: : Yeni Kitle iletişim araçları ve enformasyon toplumu Onbirinci Hafta Uluslararası iletişim ve yeni yaklaşımlar Onikinci Hafta: Değişim Kuramı Onüçüncü Hafta: Çatışma ve değişim kuramları

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kuram, araştırma ve bilim ilişkisini açıklayabilir
Kuramları gerçek yaşam deneyimlerinde ve mesleki çalışmalarında uygulama becerisine sahip olur.
Her kuramın belli sınırlılıklara sahip olduğunu değerlendirebilir ve her kuramın her araştırmada uygulanamayacağı bilinciyle yaptığı araştırmalarda uygun kuramı test etme becerisine sahip olur.
İletişim ve medya arasında bağlantı kurarak medyanın etkileme gücünü ortaya koyan kuramlardan en az 3’ünü medya mecraları ile ilgili yapılacak bir araştırmada kullanabilme

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Birinci Hafta: İletişim Kuramları (kuramın ne olduğu, nasıl geliştirildiği ve ne işe yaradığı) Anlatım Soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma İkinci Hafta: Temel iletişim modelleri Anlatım Soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Üçüncü Hafta: Kişisel etki, yayılma ve bireyler üzerinde kitle iletişiminin kısa dönem etkileri Anlatım Soru-cevap yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dördüncü Hafta: Kitle iletişiminin kültür ve topluma etkileri Anlatım Soru-cevap yöntemi
5 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Beşinci Hafta: İzleyiciyi Merkez alan modeller Anlatım Soru-cevap yöntemi
6 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Altıncı Hafta: Kitle iletişim araçlarının örgütlenişi, seçimi ve üretimi Anlatım Soru-cevap yöntemi
7 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Yedinci Hafta: Kitle iletişim araçlarının örgütlenişi, seçimi ve üretimi Anlatım Soru-cevap yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Sekizinci Hafta: Planlı iletişim Anlatım Soru-cevap yöntemi
10 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Dokuzuncu Hafta: Planlı iletişim Anlatım Soru-cevap yöntemi
11 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Onuncu Hafta: : Yeni Kitle iletişim araçları ve enformasyon toplumu Anlatım Soru-cevap yöntemi
12 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Onbirinci Hafta Uluslararası iletişim ve yeni yaklaşıml Anlatım Soru-cevap yöntemi
13 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Onikinci Hafta: Değişim Kuramı Anlatım Soru-cevap yöntemi
14 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Onüçüncü Hafta: Çatışma ve değişim kuramları Anlatım Soru-cevap yöntemi
15 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Konular hakkında değerlendirme Anlatım Soru-cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Denis McQuail ve Sven Windahl (2005), İletişim Modelleri, Çeviren: Konca Yumlu, 2. Baskı, İmge Yayınevi, Ankara.
Don Stacks, Mark Hickson, III ve Sidney R. Hill, Jr. (1991), Introduction to Communication Theory, Harcourt Brace Jovanovich, Inc. Saunders College Publishers, USA.
Severn, Werner J. , James W. Tankard, Wr.(1994), İletişim Kuramları: Kökenleri, Yöntemleri ve Kitle İletişim Araçlarında Kullanımları, Çev: Ali Atıf Bir, Serdar Sever, Anadolu Üniversitesi Yay. Eskişehir.
Gerbner, G. (2014). Kargaşa ve Terör Günlerinde Televizyon Şiddeti. İsmail Kovacı ve Veysel Batmaz (Ed.) Medyaya Karşı içinde 436-457. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Thussu, Daya Kishan(2000). International Communication: Continuity and Change,London: Arnold.
Chomsky, N. ve Edward S. H. (2006). Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği. İstanbul: Aram Yayıncılık
Özçetin, B. (2018). Kitle İletişim Kuramları. İletişim Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
List the history of communication, mass media, communication theories and leading theorists.
2
List the historical, social and cultural types of communication and explain the related concepts.
3
Define the important points of the history and theories of communication through daily life practices and social life.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Compare the traditional media and new media economic policies.
2
Interpret digital culture with constantly updated and self-renewing topics.
3
Interpret the technical, socio-political and legal aspects of cyber security issues in the field of new media.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Define the basic concepts of communication history, communication theories, traditional and new media channels.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Prepare web pages with CSS codes.
2
Produce creative content in new media environments, create an image and sound and practical studies about programming.
3
Analyze the sub-texts and their semantics of the studies presented to the society by mass media.
4
Use qualitative and quantitative elements to construct arguments on studies in the field of communication.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Manage social media accounts of brands, corporate firms and public institutions thanks to its advanced knowledge in content production and user experience.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Review local and foreign studies in the field of New Media. Creates innovative works in his/her field.
2
Criticize the effects of social media activities on socio-political field.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Plan scientific studies in any area that can be encountered in different disciplines and transfer them to people from different disciplines.
2
Determine how much of the content produced by the media is right and wrong.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Follows the developments that have begun to guide the present and the future such as "Software". Produce various software products for different sectors.
2
Design using new architectures of big data processing systems.
3
Determine the logic of operation of artificial intelligence algorithms and determines the possible effects on media and indirectly society.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 4 52
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 158
Genel Toplam 158
Toplam İş Yükü / 25.5 6,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0