Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
UTI334 | BİYOMİMİKRİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ONUR ÖZDEMİR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Biyomimikri, doğadaki organizmaların yapıları, işlevleri, süreçleri ve adaptasyonlarından ilham alarak insan yapımı sistemler, ürünler ve teknolojiler geliştiren bir yaklaşımdır. Bu nedenle, biyomimikri dersinin temel amacı, öğrencilere doğadaki organizmaların çeşitli özelliklerini ve adaptasyonlarını inceleyerek, bu özelliklerin insan yapımı sistemlere nasıl uyarlanabileceğini anlamalarını sağlamak ve öğrencilerin doğadan ilham alarak yenilikçi çözümler üretme yeteneklerini kazandırmaktır. |
İçerik: | Bu ders disiplinlerarası biyomimikri alanını tanıtacaktır. Biyoloji, tasarım, işletme, mühendislik ve mimarlık alanları dahil olmak üzere çoklu bakış açılarını kullanarak biyomimikrinin temel kavramları öğrenilecektir. Biyomimikri, bu bilgiyi aktarmak ve insanlarla ilgili sorunlara yenilikçi çözümler önermek için doğa hakkında ve doğadan öğrenme sürecidir. Aynı süreç biyoloji ve diğer destekleyici alanlarda bilgi üretiminin ilerlemesine de yardımcı olmaktadır. Disiplinlerarası yaklaşımımız, biyoloji, tasarım, işletme, mühendislik ve mimarlık alanlarındaki form-fonksiyon ilişkileri, atık azaltma, yaşam döngüleri ve sürdürülebilirlik gibi yakınsak temaları vurgulayan örneklerden yararlanacaktır. Böylece, derste elde edilen bilgiler, biyomimikri alanında daha derin çalışmalar yapmak isteyen öğrenciler için bir çerçeve olarak kullanılabileceği gibi, diğer ilgi alanlarına uygulama için de bir temel oluşturacaktır. Biyoloji, tasarım, işletme, mühendislik, mimarlık ve tıp alanlarındaki temel kavramlara aşina olmak için faydalı olacaktır, ancak bu dersi tamamlamak veya bu dersten faydalanmak için herhangi bir disiplinde derin olmak gerekmemektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Biyomimikri dersini başarıyla tamamlayan öğrenciler, aşağıdaki bilgi, beceri ve/veya yetenekleri kazanacaklardır. 1. Biyomimikri hakkında bilgili ve hevesli hale geleceklerdir. 2. Yerel çevre ile ilişkileri güçlenecektir. 3. Süreç ve sistemleri daha iyi tanımayı, gözlemlemeyi ve doğa hakkında yaratıcı düşünmeyi öğreneceklerdir. 4. Doğayı sömürülecek bir şey olarak değil, bir öğretmen ve model olarak göreceklerdir. 5. Mevcut zorluklara pratik çözümler geliştirmek ve uygulamak için doğayla işbirliği yapmayı öğreneceklerdir. 6. Biyomimikrinin arkasındaki teori ve yöntemleri tanımlayacaklardır. 7. Biyomimetik uygulamalara ve bu uygulamaların nasıl çalıştıklarına dair çeşitli örnekler sunabileceklerdir. 8. Biyomimetik tasarıma yönelik kendi fikirlerini geliştirebileceklerdir. 9. Tasarım, işletme, mühendislik ve mimarlık gibi alanlarda inovatif düşünceye sahip olabileceklerdir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Biyomikriye Giriş | - |
2 | - | Biyomimikrinin Temel Kavramları ve İlkeleri | - |
3 | - | Biyomimikrinin Tarihçesi ve Örnekleri | - |
4 | - | Biyomimikriden İlhan Alma ve Tasarım Süreci | - |
5 | - | İşletmelerde Biyomimikri | - |
6 | - | Biyolojik Örneklerden İlhan Alma | - |
7 | - | Mühendislik ve Teknolojide Biyomimikri | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Mimarlık ve Tasarımda Biyomimikri | - |
10 | - | Sürdürülebilir Ürün Geliştirmede Biyomimikri | - |
11 | - | Tasarım Odaklı Düşünce | - |
12 | - | Biyomimikride Adaptasyon ve Esneklik | - |
13 | - | Biyomimikri Eğiti ve Zorluklar | - |
14 | - | Örnek Olaylar | - |
15 | - | Öğrenci Projeleri ve Sunumlar | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Janine M. Benyus (2002). Biomimicry: Innovation Inspired by Nature. Harper Perennial. Harper Perennial. Akhlesh Lakhtakia, Raúl José Marín-Palma (2013). Engineered Biomimicry. Elsevier. Michael Pawlyn (2016). Biomimicry in Architecture. RIBA Publishing. Margo Farnsworth (2020). Biomimicry and Business. Routledge. Ayşe Meriç Yazıcı (2023). The business of biomimicry and the wisdom of living organisms. Holistence Publishing. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mikroekonominin ve makroekonominin temel kuramlarını, varsayımlarından ve aksiyomlarından faydalanarak tanımlar.
|
1 | |||||
2 |
İşletmenin, muhasebe defterinde ve finansal bilançosunda yer alan kalemlerin neyi ifade ettiğini hatırlar.
|
1 | |||||
3 |
Uluslararası ticaretin temel ve alt alanlarının kavramlarını, kuramlarını ve ilkelerini teorik arka plana bağlı kalarak tanımlar.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası ticaret teorilerinin tarihsel gelişimlerini kronolojik sıraya bağlı kalarak özetler.
|
1 | |||||
2 |
Uluslararası ticaret alanında edindiği kuramsal bilgileri mesleki uygulamalarda ve günlük hayatında kullanır.
|
1 | |||||
3 |
Uluslararası ticaret pratiklerinde karşısına çıkan finansal ve hukuksal sorunları çözer.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İstatistiksel ham verileri bilgisayar programlarından faydalanarak değerlendirir ve kuramsal bilgilerin ışığında verileri birbirleriyle ilişkilendirir.
|
1 | |||||
2 |
Aldığı ortak fakülte dersleri ışığında dünyadaki gelişmeleri entelektüel bir perspektifle değerlendirir.
|
1 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası ticaretle ilgili güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak, analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla yorumlar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İktisadi küreselleşme ve uluslararasılaşma ile ilgili bilgileri, alanında mevcut bilgilerle ilişkilendirir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerilerle uygulanan mevcut iktisadi politikaları eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yabancı dil becerisini iş ve sosyal hayatında etkin biçimde kullanarak, taleplerini yazılı veya sözlü olarak açıklar.
|
1 | |||||
2 |
Uluslararası ticaretle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
3 | |||||
3 |
Sosyal yaşam becerilerini kullanarak, iş dünyasında kendisine sağlıklı bir iletişim ağı tasarlar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uluslararası ticaret ile iktisadın kuramsal ve tarihi bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları analiz eder.
|
3 | |||||
2 |
Makro düzeyde iktisadi sorunları tespit ederek, uluslararası ticaret politikaları önerileri geliştirir.
|
1 | |||||
3 |
Dış ticaretin finansmanı ve yönetimi konusunda sahip olduğu bilgiler ışığında, uluslararası pazara dâhil olarak, ticari uygulamalar yapar.
|
1 | |||||
4 |
Ticari ve finansal küreselleşme süreçlerinin, gelir dağılımına etkisini verilerden yararlanarak tartışır.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 5 | 3 | 15 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 2 | 3 | 6 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 2 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 48 | 0 | 129 |
Genel Toplam | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |