| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| UTI430 | ENERJİ EKONOMİSİ VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ONUR ÖZDEMİR |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersle öğrencilere fosil enerji kaynaklarının hayatımızdaki öneminin, çevresel maliyetler üzerindeki etkilerinin, enerji sektöründeki gelişmelerin temellerinin, ve enerji maliyetlerini en aza indirebilmek için çözüm üretme kabiliyetinin yollarının öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Dersin içeriği, enerji ekonomisine giriş, enerji sektörü, sürdürülebilir enerji, Jeopolitika ve önemi, enerji kaynakları ve dönüşümü, enerji piyasaları: Kömür piyasası, enerji piyasaları: Ham Petrol ve Doğal Gaz, yenilenebilir enerji kaynakları: Jeotermal Enerji, Biyoyakıt ve Dalga, Güneş ve Rüzgar enerjisi, Hidroelektrik ve Nükleer, enerji maliyetleri, Fotovoltaik Dönüşüm Tekniği, ve enerji ile ilgili iktisat politikaları konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| İç hava kalitesinin nasıl olması gerektiğini değerlendirir |
| Enerji tasarrufunun nasıl yapılacağını değerlendirir |
| Enerji maliyetlerini düşürebilmek için gerekli yöntemleri inceler |
| Dünyada ve Türkiye’de genel enerji durumunu ve alternatif kaynakları listeler |
| Enerji ile sürdürülebilir büyüme arasındaki ilişkiyi inceler |
| Enerji ve rekabet gücü arasındaki ilişkiyi karşılaştırır |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Kitap okuma | Enerji Ekonomisine Giriş | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 2 | Kitap okuma | Enerji Sektörü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 3 | Kitap okuma | Sürdürülebilir Enerji | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 4 | Kitap okuma | Jeopolitika ve Önemi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 5 | Kitap okuma | Enerji Kaynakları ve Dönüşümü | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 6 | Kitap okuma | Enerji Piyasaları: Kömür Piyasası | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 7 | Kitap okuma | Enerji Piyasaları: Ham Petrol ve Doğal Gaz | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 8 | Kitap okuma | Yenilenebilir Enerji Kaynakları: Jeotermal Enerji, Biyoyakıt ve Dalga | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 9 | Kitap okuma | Güneş ve Rüzgar Enerjisi | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Kitap okuma | Hidroelektrik ve Nükleer | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 12 | Kitap okuma | Enerji Maliyetleri | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 13 | Kitap okuma | Fotovoltaik Dönüşüm Tekniği | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 14 | Kitap okuma | Enerji ile İlgili İktisat Politikaları | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 15 | Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Çelikay, F., Bayraç, N. ve Çildir, M. (2018). Küreselleşme Sürecinde Sürdürülebilir Enerji Politikaları. 1.Baskı, Bursa: Ekin Kitabevi. |
| Kılınç, B. (2016). Enerji Ekonomisi: Türkiye’nin Enerji Sektörü ve Alternatif Enerji Kaynakları. Bursa: Dora Yayıncılık. |
| Aybers, N. ve Şahin, B. (1995). Enerji Maliyeti. İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Yayınları. |
| Schwarz, P. (2017).Energy Economics. London, United Kingdom: Taylor & Francis Ltd. |
| Mucuk, M. Ve Uysal, D. (2009). Türkiye Ekonomisinde Enerji Tüketimi ve Ekonomik Büyüme, Maliye Dergisi, S, 157, ss.105-115. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mikroekonominin ve makroekonominin temel kuramlarını, varsayımlarından ve aksiyomlarından faydalanarak tanımlar.
|
3 | |||||
| 2 |
İşletmenin, muhasebe defterinde ve finansal bilançosunda yer alan kalemlerin neyi ifade ettiğini hatırlar.
|
2 | |||||
| 3 |
Uluslararası ticaretin temel ve alt alanlarının kavramlarını, kuramlarını ve ilkelerini teorik arka plana bağlı kalarak tanımlar.
|
2 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Uluslararası ticaret teorilerinin tarihsel gelişimlerini kronolojik sıraya bağlı kalarak özetler.
|
1 | |||||
| 2 |
Uluslararası ticaret alanında edindiği kuramsal bilgileri mesleki uygulamalarda ve günlük hayatında kullanır.
|
2 | |||||
| 3 |
Uluslararası ticaret pratiklerinde karşısına çıkan finansal ve hukuksal sorunları çözer.
|
1 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İstatistiksel ham verileri bilgisayar programlarından faydalanarak değerlendirir ve kuramsal bilgilerin ışığında verileri birbirleriyle ilişkilendirir.
|
1 | |||||
| 2 |
Aldığı ortak fakülte dersleri ışığında dünyadaki gelişmeleri entelektüel bir perspektifle değerlendirir.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Uluslararası ticaretle ilgili güncel olay ve olguları, edindiği ileri düzey bilgi ve becerilere dayanarak, analitik ve sistematik olarak bütüncül bir bakış açısıyla yorumlar.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İktisadi küreselleşme ve uluslararasılaşma ile ilgili bilgileri, alanında mevcut bilgilerle ilişkilendirir.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerilerle uygulanan mevcut iktisadi politikaları eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Yabancı dil becerisini iş ve sosyal hayatında etkin biçimde kullanarak, taleplerini yazılı veya sözlü olarak açıklar.
|
1 | |||||
| 2 |
Uluslararası ticaretle ilgili konularda bilgilerini, düşüncelerini ve çözüm önerilerini ilgili paydaşlara yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
1 | |||||
| 3 |
Sosyal yaşam becerilerini kullanarak, iş dünyasında kendisine sağlıklı bir iletişim ağı tasarlar.
|
2 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Uluslararası ticaret ile iktisadın kuramsal ve tarihi bilgi birikiminden yararlanarak; güncel konu, olay ve sorunları analiz eder.
|
1 | |||||
| 2 |
Makro düzeyde iktisadi sorunları tespit ederek, uluslararası ticaret politikaları önerileri geliştirir.
|
1 | |||||
| 3 |
Dış ticaretin finansmanı ve yönetimi konusunda sahip olduğu bilgiler ışığında, uluslararası pazara dâhil olarak, ticari uygulamalar yapar.
|
1 | |||||
| 4 |
Ticari ve finansal küreselleşme süreçlerinin, gelir dağılımına etkisini verilerden yararlanarak tartışır.
|
1 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
| Genel Toplam | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |