Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOS112 | AKADEMİK OKUMA VE YAZMA BECERİLERİ | 2 | 3 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı öğrencilere; ödev, araştırma raporu, makale, tez hazırlama, yazma ve sunma teknikleri konusunda beceri kazandırmaktır. Dersin kapsamı, öğrencilerin birer robot olmadığı bilinci ile akademik yazım konusunda çalışma ve üretme sürecinde yaşanan insani haller de dikkate alarak işlenecektir. Akademik yazım ile ilgili kitaplar çoğunlukla ne yapılması gerektiği konusunda direktifler verir. Oysa bu çalışmaları yapan insandır ve neyin nasıl yapılacağı, hangi sorunun nasıl üstesinden gelineceği kuru tekniklerin ötesinde, bilişsel süreç ile ilgilidir. Bilgi; düşünce-duygu-davranış iç içeliği ile öğrenilir, özümsenir ve uygulanır. Bu yüzden dersin sonunda öğrencilerin etik kuraların önemini özümsemiş olmaları ve sadece yazım ve sunum tekniklerinde mekanik kullanma becerisini sahip olmaları değil, bu teknikleri uygularken yaşadıkları dışsal ve içsel zorluklar aşma becerisini de kazanmış olmaları hedeflenmiştir. |
İçerik: | Bu dersin içeriğinde; beceri-yetenek, akıl-zeka, istek-karar, atalet-gayret gibi konu ile ilgili çeşitli kavram çiftleri aralarındaki bağıntılar işlenerek ders için bir temel oluşturulur. Akademik yazım çeşitleri, işlevleri temelinde karşılaştırmalı olarak ele alınır ve örnekler ile somutlaştırılır. kitap okuma, not alma ve yazı yazma tekniklerini öğrenmiş olmaları; akademik yazım sürecini (Literatür taraması, okuma ve not alma, araştırma sorusunun /ana temanın belirlenmesi ve sınırlandırılması, alt araştırma sorularının/alt temaların) analiz yöntemlerinin belirlenmesi, verilerin düzenlenmesi, bulguların yorumlanması ve raporlaştırılması) tüm aşamaları ile uygulamaları, İMRAD formatı ve diğer rapor formatlarını bilmeleri; akademik aşırmacılık (intihal/plagiarism) çeşitlerini ve doğru kaynak gösterme şekillerini öğrenmeleri, ilgili teknolojileri kullanarak sunum hazırlama ve yapmaları sağlanır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Her insani üretimde olduğu gibi akademik yazı hazırlama ve sunma sürecinde de düşünce-duygu-davranış iç içeliğinin önemini bilir. |
Akademik yazım çeşitleri, yazım süreci ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Akademik yazım çeşitlerini örnekler vererek açıklar. |
Araştırma sorusu tanımlar ve araştırmayı sınırlandırma becerisini kullanır. |
Ne-Niçin-Nasıl formülüne göre kısa özet yazmayı öğrenerek uygular. |
Akademik aşırmacılık (intihal/plagiarism) çeşitlerini ve doğru kaynak gösterme şekillerini uygular. |
Akademik yazımda uyulması gereken etik kurallara dikkat ederek rapor hazırlar |
Teknolojik imkanları kullanarak sunum hazırlayarak sunar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynak okuma | Bilimsel Araştırma Nedir? | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış çeşitli araştırma raporlarının incelenmesi, tartışma |
2 | Kaynak okuma | Araştırma Yöntemleri | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış çeşitli araştırma raporlarının incelenmesi, tartışma |
3 | Kaynak okuma | Araştırmanın Planlaması | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış çeşitli araştırma raporlarının incelenmesi, tartışma |
4 | Kaynak okuma | Bir raporun unsurları: Kapak sayfası, öz (abstract), giriş, yöntem, bulgular, tartışma, kaynakça,ekler. | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış çeşitli araştırma raporlarının incelenmesi, tartışma |
5 | Kaynak okuma | Bir raporun unsurları: Kapak sayfası, öz (abstract), giriş, yöntem, bulgular, tartışma, kaynakça,ekler. | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış çeşitli araştırma raporlarının incelenmesi, tartışma |
6 | Kaynak okuma | Uygulamalı literatür taraması | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış çeşitli araştırma raporlarının incelenmesi, tartışma |
7 | Kaynak okuma | Alıntılama ve kaynak gösterme | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış çeşitli araştırma raporlarının incelenmesi, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Akademik aşırmacılık (intihal/plagiarism) ve intihal programları | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış çeşitli araştırma raporlarının incelenmesi, tartışma |
10 | Kaynak okuma | Sunum çeşitleri: Yazılı, sözlü ve görsel sunum | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış çeşitli araştırma raporlarının incelenmesi, tartışma |
11 | Kaynak okuma | Uygulamalı Powerpoint kullanımı | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış çeşitli araştırma raporlarının incelenmesi, tartışma |
12 | Öğrencilerin seçtikleri bir konuda powerponit sunum hazırlaması ve sunumu | Powerpoint sunum hazırlama teknikleri ve örnekleri | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış çeşitli araştırma raporlarının incelenmesi, tartışma |
13 | Öğrencilerin seçtikleri bir konuda powerponit sunum hazırlaması ve sunumu | Powerpoint sunum hazırlama teknikleri ve örnekleri | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kaynak okuma | Genel Tekrar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | - | Final | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
AILES, Roger ve KRAUSHAR, John. (1996). Mesaj sizsiniz – güçlü bir iletişimci olmanın yolları. 3. Basım. İstanbul: Sistem Yayıncılık. |
BALTAŞ, Zuhal. (2008). Akılda ve yürekte iz bırakan sunuş – etki yaratan konuşmacının el kitabı. 3. baskı. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
BECKER, Howard. (2013) Sosyal bilimcilerin yazma çilesi –yazımın sosyal organizasyon kuramı. 3. baskı. Çev. Şerife Geniş. Ankara: Heretik Yayınları. |
DAY, A. Robert. (1996) Bilimsel bir makale nasıl yazılır ve yayımlanır?. çev. Gülay Aşkar Altay. Ankara: TÜBİTAK yayınları. |
HAUCK, Paul. (2001). Hedeflere ulaşmanın yolları – “Özdisiplini Oluşturmak ve Geliştirmek Bireyin Kendi İnisiyatifindedir”. 3. Basım. Çev. Mert Büyükkarabacak. İstanbul: Rota Yayınları. |
HEPÇİLİNGİRLER, Feyza. (2017). Türkçe “Off”. 47. Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi. |
KAVCAR, C., OĞUZKAN, F., AKSOY, Ö., (2015).Yazılı ve sözlü anlatım. 10. baskı. Ankara:Anı Yayıncılık. |
MAURER, R., (2016). Kaizen yolu – küçük bir adım hayatınızı değiştirebilir. Üçüncü Baskı. Çeviren Güneş Tokcan. İstanbul: Klan Yayınları. |
PECORARI, D. (2008). Academic writing and plagiarism: linguistic analysis. USA: Continiuum. |
LEKI, I. (2009). Academic writing: exploring processes and strategies. Second Edition. Edinburg: Cambridge University Press. |
SEYİDOĞLU, Halil. (2016). Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı. 11. Baskı, İstanbul: Kurtiş Matbaası. |
TANSEL, Fevziye Abdullah. (1978). İyi ve doğru yazma usulleri – edebiyat, kompozisyon, ilmi araştırma ve metodları. İstanbul: Kubbealtı Neşriyatı. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
5 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
4 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
0 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
4 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
0 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
5 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
5 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
5 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
5 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 6 | 72 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 182 |
Genel Toplam | 182 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 7,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 7,0 |