TR EN

NİCELİKSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS219 NİCELİKSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi RAHEB MOHAMMADI GHANBARLOU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin sonunda öğrencilerin; nicel araştırma ile ilgili kavramları örneklendirerek tanımlayabilmeleri, paradigma-teori-yöntem-araştırma bağıntısını kurabilmeleri, nicel ve nitel yöntemi mukayese ederek avatajları ve dezevantajlarını karşılaştırmaları ve araştırma sorusu ile yöntem arasındaki bağıntıyı kurabilmeleri, araştırma çeşitleri ile araştırma yöntemi arasındaki ilişkiyi bilmeleri, araştırma raporunu yöntem açısından analiz edebilmeleri, , ilgili istatistiksel kavramları bilmeleri ve SPSS uygulaması yapabilmeleri, bir araştırma sorusu oluşturarak nicel araştırma süreci temelinde bir araştırma tasarımı yapabilmeleri ve etik ilkelerin önemini özümsemiş olmaları hedeflenmektedir.
İçerik: Bu dersin içeriğini; Paradigma, teori, yöntem ve araştırma kavramları, nicel ve nitel yöntemin paradigma temelli karşılaştırılması, nicel araştırma süreci ve aşamaları, veri toplamak için gerekli hazırlıklar kapsamında değişken çeşitleri, ölçme teknikleri, güvenirlik ve geçerlik, nicel verilerin analizinde temel istatistiksel kavramlar, mod, medyan, ortalama, frekans dağılımı, değişkenler arasındaki ilişkiler ve verilerin tablolaştırılması, varyans analizi, korelasyan, regrasyon ve diğer istatistiksel analiz teknikleri oluşturmaktadır. Nicel veri analizi için SPSS uygulamaları yapılır. Yayınlanmış araştırma raporları somut örnekler olarak ele alınır ve analiz edilir. Etik ilkelerin önemi işlenir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Paradigma-teori-yöntem-araştırma iç içeliğinin önemini bilir.
Farklı araştırma yöntemleri çerçevesinde niceliksel yöntem ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Araştırma çeşitlerini örnekler vererek açıklar.
Niceliksel yöntemle yapılmış bilimsel bir araştırma raporunu (makale, bildiri, tez vb) yorumlar.
Araştırma yaparken uyulması gereken etik kuralları uygular.
Başarılı survey araştırmaları, niceliksel yöntemin kavramlarını dikkate alarak karşılaştırır.
Alanıyla ilgili bir araştırma sorusu belirleyip nicel araştırma sürecine göre bir araştırma tasarlar.
Bilimsel araştırmanın önemi konusunda bilgi ve tecrübeye dayalı olumlu tutumlar geliştirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Giriş: Paradigma, teori, yöntem ve araştırma Anlatım , soru-cevap
2 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Nicel ve Nitel yöntemin Paradigma temelli karşılaştırılması Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
3 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Nicel ve Nitel yöntemin Paradigma temelli karşılaştırılması Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
4 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Nicel Araştırma Süreci ve Aşamaları Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
5 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Araştırma Sorusunun belirlenmesi ve sınırlandırılması, işlevleri, çeşitleri Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
6 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Yapılandırılmış gözlem, evren ve örneklem Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
7 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Örneklem çeşitleri ve örnekleme yöntemleri Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Aşama 3- Soru kağıdı hazırlama: ilkeler, soru çeşitleri, ölçekler Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
10 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Aşama 4 : Ön deneme Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
11 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Aşama 5: Veri toplama Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
12 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Aşama 6: Veri Analizi için temel istatistiksel kavramlar Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
13 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Aşama 6: Veri Analizi ve SPSS Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
14 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Aşama 6 (Devam) : Veri Analizi ve SPSS Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
15 Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri Aşama 7: Araştırma sonuçlarının raporlaştırılması Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Arslan, D. A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Paradigma Akademi Yayınları.
Balvanes, M. Caputi, P. (2001). Introduction to Quantative Research Methods- An Investigative Approach. London: Sage Publications.
Neuman, W.L. (2008). Toplumsal Araştırma Yöntemleri 2 Cilt. Çeviren Sedef Özge. İstanbul: Yayınodası Yayıncılık.
Punch, K. (2016).Sosyal Araştırmalara Giriş & Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. İkinci baskı. Çeviren Zeynep Akyüz. Ankara: Siyasal Kitabevi.
Wheelan, C. (2018). Çıplak İstatistik. Çeviren Aii Atav. İstanbul: Buzdağı Yayınları.
Vandorstoep, S.W., Johnstone, D. (). Research Methods for Everyday Life- Blending Qualitative and Quantitative Approaches. San Fransisco: Jossey-Bass -Wiley Imprint.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
5
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
4
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
1
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
4
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
5
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
3
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
4
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
4
3
Students act ethically impartial in their research studies.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0