Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOS219 | NİCELİKSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi RAHEB MOHAMMADI GHANBARLOU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin sonunda öğrencilerin; nicel araştırma ile ilgili kavramları örneklendirerek tanımlayabilmeleri, paradigma-teori-yöntem-araştırma bağıntısını kurabilmeleri, nicel ve nitel yöntemi mukayese ederek avatajları ve dezevantajlarını karşılaştırmaları ve araştırma sorusu ile yöntem arasındaki bağıntıyı kurabilmeleri, araştırma çeşitleri ile araştırma yöntemi arasındaki ilişkiyi bilmeleri, araştırma raporunu yöntem açısından analiz edebilmeleri, , ilgili istatistiksel kavramları bilmeleri ve SPSS uygulaması yapabilmeleri, bir araştırma sorusu oluşturarak nicel araştırma süreci temelinde bir araştırma tasarımı yapabilmeleri ve etik ilkelerin önemini özümsemiş olmaları hedeflenmektedir. |
İçerik: | Bu dersin içeriğini; Paradigma, teori, yöntem ve araştırma kavramları, nicel ve nitel yöntemin paradigma temelli karşılaştırılması, nicel araştırma süreci ve aşamaları, veri toplamak için gerekli hazırlıklar kapsamında değişken çeşitleri, ölçme teknikleri, güvenirlik ve geçerlik, nicel verilerin analizinde temel istatistiksel kavramlar, mod, medyan, ortalama, frekans dağılımı, değişkenler arasındaki ilişkiler ve verilerin tablolaştırılması, varyans analizi, korelasyan, regrasyon ve diğer istatistiksel analiz teknikleri oluşturmaktadır. Nicel veri analizi için SPSS uygulamaları yapılır. Yayınlanmış araştırma raporları somut örnekler olarak ele alınır ve analiz edilir. Etik ilkelerin önemi işlenir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Paradigma-teori-yöntem-araştırma iç içeliğinin önemini bilir. |
Farklı araştırma yöntemleri çerçevesinde niceliksel yöntem ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Araştırma çeşitlerini örnekler vererek açıklar. |
Niceliksel yöntemle yapılmış bilimsel bir araştırma raporunu (makale, bildiri, tez vb) yorumlar. |
Araştırma yaparken uyulması gereken etik kuralları uygular. |
Başarılı survey araştırmaları, niceliksel yöntemin kavramlarını dikkate alarak karşılaştırır. |
Alanıyla ilgili bir araştırma sorusu belirleyip nicel araştırma sürecine göre bir araştırma tasarlar. |
Bilimsel araştırmanın önemi konusunda bilgi ve tecrübeye dayalı olumlu tutumlar geliştirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Giriş: Paradigma, teori, yöntem ve araştırma | Anlatım , soru-cevap |
2 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Nicel ve Nitel yöntemin Paradigma temelli karşılaştırılması | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
3 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Nicel ve Nitel yöntemin Paradigma temelli karşılaştırılması | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
4 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Nicel Araştırma Süreci ve Aşamaları | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
5 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Araştırma Sorusunun belirlenmesi ve sınırlandırılması, işlevleri, çeşitleri | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
6 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Yapılandırılmış gözlem, evren ve örneklem | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
7 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Örneklem çeşitleri ve örnekleme yöntemleri | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Aşama 3- Soru kağıdı hazırlama: ilkeler, soru çeşitleri, ölçekler | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
10 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Aşama 4 : Ön deneme | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
11 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Aşama 5: Veri toplama | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
12 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Aşama 6: Veri Analizi için temel istatistiksel kavramlar | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
13 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Aşama 6: Veri Analizi ve SPSS | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
14 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Aşama 6 (Devam) : Veri Analizi ve SPSS | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
15 | Kaynak okuma, Niceliksel araştırmalardan seçilen örneklerin derste işlenen temalara göre analizleri | Aşama 7: Araştırma sonuçlarının raporlaştırılması | Anlatım , soru-cevap, yayınlanmış araştırma raporlarının ve gazetelerde yayınlanan kamu oyu araştırmaları verilerinin incelenmesi, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Arslan, D. A. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntem ve Teknikleri. İstanbul: Paradigma Akademi Yayınları. |
Balvanes, M. Caputi, P. (2001). Introduction to Quantative Research Methods- An Investigative Approach. London: Sage Publications. |
Neuman, W.L. (2008). Toplumsal Araştırma Yöntemleri 2 Cilt. Çeviren Sedef Özge. İstanbul: Yayınodası Yayıncılık. |
Punch, K. (2016).Sosyal Araştırmalara Giriş & Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. İkinci baskı. Çeviren Zeynep Akyüz. Ankara: Siyasal Kitabevi. |
Wheelan, C. (2018). Çıplak İstatistik. Çeviren Aii Atav. İstanbul: Buzdağı Yayınları. |
Vandorstoep, S.W., Johnstone, D. (). Research Methods for Everyday Life- Blending Qualitative and Quantitative Approaches. San Fransisco: Jossey-Bass -Wiley Imprint. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
5 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
4 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
1 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
4 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
5 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
3 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
4 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
5 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
4 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |