Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOS227 | AİLE SOSYOLOJİSİ | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi RAHEB MOHAMMADI GHANBARLOU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin sonunda öğrencilerin; aile olgusu ile ilgili sosyolojik kavramların olgusal karşılıklarını örneklendirerek tanımlayabilmeleri, insan-aile-toplum-ekosistem iç içeliğini sürdürebilirlik ilkesini dikkate alarak açıklayabilmeleri, modernleşme-küreselleşme bağlamında hanehalkı bileşimlerinde meydana gelen değişimleri örneklendirebilmeleri, bir kurum ve bir etkileşim ağı olarak aileyi etkileyen sosyal, psikolojik, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz edebilmeleri, ailenin yaşam döngüsü ve tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak toplumsal cinsiyet yaklaşımlarını karşılaştırabilmeleri, Türk aile yapısı ile ilgili araştırmalara ait nitel ve nicel verileri karşılaştırarak sunabilmeleri ve dünya aile politikalarını bilmeleri hedeflenmiştir. |
İçerik: | Bu dersin içeriğini; aile çeşitlerinin tanımları ve örneklendirmeleri; kurum ve etkileşim ağı olarak aile, insan-aile-toplum iç içeliği, ailenin kurumsal işlevleri ve modernleşme-küreselleşmenin işlevlere etkisi, sosyal etkileşim ve sosyal etkileşim ağı olarak aile ile ailenin işlevleri arasındaki bağıntılar, ailenin yaşam evreleri ve kuşaklar arası ilişkiler, toplumsal cinsiyet kavramı ve farklı yaklaşımlar, ailenin önemli işlevlerinden biri olan sosyalleştirilmesi ile toplumsal cinsiyet arasındaki bağıntılar, tarih boyunca Türk toplumunda ailenin değişim süreci, modernleşme-küreselleşme sürecinde çekirdek aile ağı örnekleri ve diğer aile çeşitleri ile mukayese edilmesi, aile hayatını büyük ölçüde etkileyen evlilik ve boşanma olguları ve bu konuda Türkiye’den ve Dünyadan örnekler, aile teorilerinin aileye yaklaşımı, her bir teorinin aile ile ilgili temel sorusu ve yaptığı açıklamalar, dünya ülkelerinde uygulanan aile politikaları oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Birey-aile-toplum-ekosistem iç içeliğinin önemini bilir. |
Aile ile ilgili temel sosyolojik kavramları örnekler vererek tanımlar. |
Modernleşme-küreselleşme bağlamında hanehalkı bileşimlerinde meydana gelen değişimleri örnekler vererek açıklar. |
Yapısal/işlevselci, çatışmacı, sembolik etkileşimci ve değiş-tokuş ve sistemler teorisinin temel kavramlarını gündelik hayattan seçtiği somut bir duruma uygular. |
Toplumsal cinsiyet teorik yaklaşımları ve fiili hayattaki uygulamaları; aile tipleri, ailenin yaşam döngüsü ve tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak karşılaştırır. |
Türk aile yapısı ile ilgili araştırmaların ortaya koyduğu nitel ve nicel verileri karşılaştırır. |
Bir kurum ve bir etkileşim ağı olarak aileyi etkileyen sosyal, psikolojik, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Aile çeşitleri ve tanımları | Anlatım , soru-cevap |
2 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | İnsan-aile-toplum ilişkisi: Doğrusal mı, karşılıklı mı? | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
3 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Kurum olarak aile | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
4 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Ailenin kurumsal işlevleri | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
5 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Sosyal etkileşim ağı olarak aile | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
6 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Ailenin bireyleri: Anne, baba, bebek, çocuk, genç ve yaşlı arasındaki ilişkiler | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
7 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Aile ve toplumsal cinsiyet | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Ailede yaşam evreleri ve kuşaklar | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
10 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Tarih boyunca Türk toplumunda aile | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
11 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Sürdürebilirlik açısından modernleşme-Küreselleşme ve çekirdek aile ağı ve diğer aile tipleri | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
12 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Evlilik ve Boşanma | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
13 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Türkiye’de aile araştırmalarının metodolojik ilkeler çerçevinde eleştirel incelenmesi | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
14 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Aile teorileri | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
15 | Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri | Dünyada aile politikaları | Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Aydın, Mustafa. (yay.haz.). (2014). Aile sosyolojisi yazıları. İstanbul: Açılım Kitap |
Canatan, K, Yıldırım, E. (2013). Aile sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap |
Treas, J., Jacqueline Scott, J., Martin Richards. M. (eds). (2014). Sociology of families. Oxford: Wiley Backwell Companion |
Türkiye’de Aile Yapısı Araştırması (2013) : Tespitler, Öneriler. Ankara: T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Yayınları |
Türkiye’de Boşanma Nedenleri Araştırması. (2014). Ankara: T.C. Aile,Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Yayınları |
Türkiye’de Evlilik Tercihleri Araştırması (2015). Ankara: T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Yayınları |
Eric Widmer, E., Riitta Jallinoja, R. (eds.). (2008). Beyond the nuclear family: families in a configurational perspective. Switzerland: Peter Lang AG |
Oktik, N., Reşitoğlu, HÜ. (2018). Aileyi Anlamak (Disiplinler Arası Yaklaşım). Ankara. Nobel. |
Aydın, M.(2016). Sistematik Aile Sosyolojisi. Çizgi Kitapevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
5 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
5 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
5 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
2 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
5 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
0 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
4 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
5 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
4 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |