TR EN

AİLE SOSYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS227 AİLE SOSYOLOJİSİ 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi RAHEB MOHAMMADI GHANBARLOU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin sonunda öğrencilerin; aile olgusu ile ilgili sosyolojik kavramların olgusal karşılıklarını örneklendirerek tanımlayabilmeleri, insan-aile-toplum-ekosistem iç içeliğini sürdürebilirlik ilkesini dikkate alarak açıklayabilmeleri, modernleşme-küreselleşme bağlamında hanehalkı bileşimlerinde meydana gelen değişimleri örneklendirebilmeleri, bir kurum ve bir etkileşim ağı olarak aileyi etkileyen sosyal, psikolojik, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz edebilmeleri, ailenin yaşam döngüsü ve tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak toplumsal cinsiyet yaklaşımlarını karşılaştırabilmeleri, Türk aile yapısı ile ilgili araştırmalara ait nitel ve nicel verileri karşılaştırarak sunabilmeleri ve dünya aile politikalarını bilmeleri hedeflenmiştir.
İçerik: Bu dersin içeriğini; aile çeşitlerinin tanımları ve örneklendirmeleri; kurum ve etkileşim ağı olarak aile, insan-aile-toplum iç içeliği, ailenin kurumsal işlevleri ve modernleşme-küreselleşmenin işlevlere etkisi, sosyal etkileşim ve sosyal etkileşim ağı olarak aile ile ailenin işlevleri arasındaki bağıntılar, ailenin yaşam evreleri ve kuşaklar arası ilişkiler, toplumsal cinsiyet kavramı ve farklı yaklaşımlar, ailenin önemli işlevlerinden biri olan sosyalleştirilmesi ile toplumsal cinsiyet arasındaki bağıntılar, tarih boyunca Türk toplumunda ailenin değişim süreci, modernleşme-küreselleşme sürecinde çekirdek aile ağı örnekleri ve diğer aile çeşitleri ile mukayese edilmesi, aile hayatını büyük ölçüde etkileyen evlilik ve boşanma olguları ve bu konuda Türkiye’den ve Dünyadan örnekler, aile teorilerinin aileye yaklaşımı, her bir teorinin aile ile ilgili temel sorusu ve yaptığı açıklamalar, dünya ülkelerinde uygulanan aile politikaları oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Birey-aile-toplum-ekosistem iç içeliğinin önemini bilir.
Aile ile ilgili temel sosyolojik kavramları örnekler vererek tanımlar.
Modernleşme-küreselleşme bağlamında hanehalkı bileşimlerinde meydana gelen değişimleri örnekler vererek açıklar.
Yapısal/işlevselci, çatışmacı, sembolik etkileşimci ve değiş-tokuş ve sistemler teorisinin temel kavramlarını gündelik hayattan seçtiği somut bir duruma uygular.
Toplumsal cinsiyet teorik yaklaşımları ve fiili hayattaki uygulamaları; aile tipleri, ailenin yaşam döngüsü ve tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak karşılaştırır.
Türk aile yapısı ile ilgili araştırmaların ortaya koyduğu nitel ve nicel verileri karşılaştırır.
Bir kurum ve bir etkileşim ağı olarak aileyi etkileyen sosyal, psikolojik, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Aile çeşitleri ve tanımları Anlatım , soru-cevap
2 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri İnsan-aile-toplum ilişkisi: Doğrusal mı, karşılıklı mı? Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
3 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri Kurum olarak aile Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
4 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri Ailenin kurumsal işlevleri Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
5 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri Sosyal etkileşim ağı olarak aile Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
6 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri Ailenin bireyleri: Anne, baba, bebek, çocuk, genç ve yaşlı arasındaki ilişkiler Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
7 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri Aile ve toplumsal cinsiyet Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri Ailede yaşam evreleri ve kuşaklar Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
10 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri Tarih boyunca Türk toplumunda aile Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
11 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri Sürdürebilirlik açısından modernleşme-Küreselleşme ve çekirdek aile ağı ve diğer aile tipleri Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
12 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri Evlilik ve Boşanma Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
13 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri Türkiye’de aile araştırmalarının metodolojik ilkeler çerçevinde eleştirel incelenmesi Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
14 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri Aile teorileri Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
15 Kaynak okuma, derste işlenen temalar ile ilgili aile gözlemleri Dünyada aile politikaları Anlatım , soru-cevap, görsel veri inceleme, kavramların gündelik hayattan somut karşılıklarını bulmak, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Aydın, Mustafa. (yay.haz.). (2014). Aile sosyolojisi yazıları. İstanbul: Açılım Kitap
Canatan, K, Yıldırım, E. (2013). Aile sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap
Treas, J., Jacqueline Scott, J., Martin Richards. M. (eds). (2014). Sociology of families. Oxford: Wiley Backwell Companion
Türkiye’de Aile Yapısı Araştırması (2013) : Tespitler, Öneriler. Ankara: T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Yayınları
Türkiye’de Boşanma Nedenleri Araştırması. (2014). Ankara: T.C. Aile,Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Yayınları
Türkiye’de Evlilik Tercihleri Araştırması (2015). Ankara: T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Yayınları
Eric Widmer, E., Riitta Jallinoja, R. (eds.). (2008). Beyond the nuclear family: families in a configurational perspective. Switzerland: Peter Lang AG
Oktik, N., Reşitoğlu, HÜ. (2018). Aileyi Anlamak (Disiplinler Arası Yaklaşım). Ankara. Nobel.
Aydın, M.(2016). Sistematik Aile Sosyolojisi. Çizgi Kitapevi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
5
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
5
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
5
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
2
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
5
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
0
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
4
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
4
3
Students act ethically impartial in their research studies.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0