TR EN

GÖÇ ETNİSİTE VE KİMLİK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS451 GÖÇ ETNİSİTE VE KİMLİK 7 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi NAZAR BAL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrencinin göç, etnisite ve kimlik kavramlarını tanımlamasını ve kavramasını, göç olgusu ile ilgili kuramları öğrenmesini ve analiz etmesini, göç olgusunu ortaya çıkaran faktörleri bilmesini ve sonuçlarını analiz etmesini, Türkiye’de ve Dünyada yaşanan göç olgusunu değerlendirmesini, göç ile etnisite, göç ile kimlik ve etnisite ile kimlik ilişkisini analiz etmesini sağlamaktır.
İçerik: Bu dersin içeriğini; Göç ile ilgili temel kavramlar, Göç olgusu ve kuramları/ Göç olgusunu ortaya çıkaran dinamikler, Göç türleri (İç ve Dış göç), Göç-kentleşme ve modernleşme ilişkisi, Türkiye’de ve Dünyada yaşanan göçler, Küresel göç hareketleri; Etnisite ve Kimlik kavramları, Kimliği belirleyen faktörler, Göç, etnisite ve kimlik ilişkisi, Etnisite ve kimlik tartışmaları oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Göç, etnisite ve kimlik kavramlarını tanımlar.
Göç olgusu ile ilgili kuramları açıklar.
Türkiye’de ve Dünyada yaşanan göç olgusunu yorumlar.
Göç ile etnisite, göç ile kimlik ve etnisite ile kimlik ilişkisini analiz eder.
Göç, etnisite ve kimlik kavramları arasındaki ilişkiyi sorgular.
Göç olgusunu ortaya çıkaran dinamikleri sonuçlarıyla birlikte değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Göç ile ilgili temel kavramlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kaynak Okuma Göç olgusu ile ilgili kuramlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak Okuma Göç türleri (iç ve dış göçler) Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak Okuma Göç, kentleşme ve modernleşme ilişkisi Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak Okuma Küresel göç hareketleri Türkiye'de yaşanan göçler Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak Okuma Dünyada yaşanan göçler:Küresel Göçler Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak Okuma Göçmenler ve yeni toplumsal yapı (Toplumsallaşma, bütünleşme, asimilasyon, uyum) Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak Okuma Ulus, etnisite ve kimlik kavramları Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak Okuma Diaspora, kültürel kimlik, Etnik Kimlik Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak Okuma Göç, etnisite ve kimlik ilişkisi Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak Okuma Türkiye’de göç, etnisite ve kimlik tartışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak Okuma Ödev sunumları Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak Okuma Ödev sunumları Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak Okuma Genel tekrar Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Adıgüzel, Yusuf. (2016) Göç Sosyolojisi. Ankara: Nobel Yayınları
Aslanoğlu, Rana. (1998) A., Kent, Kimlik ve Küreselleşme. Bursa: Asa Kitabevi
Balcıoğlu, İbrahim. (2007) Sosyal Psikolojik Açıdan Göç. İstanbul: Elit Kültür Yayınları
Bruineen, Martin Van. (2000) Kürtlük, Türklük Alevilik (Etnik ve Dinsel Kimlik Mücadeleleri). (Çev. Hakan Yurdakul) İstanbul: İletişim Yayınları
Canatan, Kadir. (1990). Göçmenlerin Kimlik Arayışı İstanbul: Endülüs Yayınları
Chanbers, Ian. M(2014) Göç, Kültür, Kimlik. (Çev. Mehmet Beşikçi-İsmail Türkmen) İstanbul:Ayrıntı Yayınları
Kurtuluş, Hatice.(2012) “Mekanda Billurlaşan Kentsel Kimlikler: İstanbul’da Yeni Sınıfsal Kimlikler ve Mekansal Ayrışmanın Bazı Boyutları”, Doğu Batı Dergisi (Kimlikler), Yıl 6, Sayı 23, 3. Baskı, Ankara: Doğu Batı Yayınları
Uzun, Turgay. (2012) “Ulus, Milliyetçilik ve Kimlik Üzerine Bir Değerlendirme”, Doğu Batı Dergisi (Kimlikler), Yıl 6, Sayı 23, 3. Baskı, Ankara: Doğu Batı Yayınları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
4
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
4
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
5
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
3
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
0
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
4
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
2
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
3
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
1
3
Students act ethically impartial in their research studies.
1
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 6 72
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 182
Genel Toplam 182
Toplam İş Yükü / 25.5 7,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0