Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SOS220 | NİTELİKSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilere nitel araştırma yöntemlerini tanıtmaktır. Böylece öğrenciler, sosyal araştırmalarda yaygın olarak kullanılan niteliksel araştırma yöntemlerini tanıyacaklar ve bu yöntemleri içeren bir araştırma hazırlayabileceklerdir. |
İçerik: | Dersin içeriğini; nitel araştırma tarihi, sosyolojideki yaklaşımlar, antropolojinin etkisi, farklı nitel araştırma teknikleri hakkında ders anlatımı oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Niteliksel Araştırma Yöntemlerini bilir. |
Sosyolojik olguları kuramsal karşılaştırmalar üzerinden açıklar. |
Araştırma yöntemlerini sahada yönteme uygun konularla ilişkilendirir. |
Kuramsal yapılarla toplumsal gerçeklik arasında bağlantı kurar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin Tanımı. Nitel araştırmaya giriş | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Kaynak okuma | Sosyal bilimlerde farklı yaklaşımlar (Pozitivizm-Yorumsamacı-Eleştirel Teori) ve Nitel ve Nicel araştırma arasındaki farklar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Kaynak okuma | Nitel araştırma süreci ve aşamaları -1- (sorunsal belirleme ve etik davranışlar) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Kaynak okuma | Nitel araştırma süreci ve aşamaları -2- (örneklem ve soru formu oluşturma) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kaynak okuma | Nitel araştırma desenleri ve veri toplama teknikleri (Anlatı analizi ve görüşme) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Kaynak okuma | Nitel araştırma desenleri ve veri toplama teknikleri (Etnografi ve gözlem) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kaynak okuma | Nitel araştırma desenleri ve veri toplama teknikleri (Temellendirilmiş kuram ve odak grup görüşmesi, doküman incelemesi) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Nitel araştırma desenleri ve veri toplama teknikleri (Fenomenonolji ve durum çalışması) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kaynak okuma | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kaynak okuma | Nitel veri analizi ve kodlanması | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Kaynak okuma | Nitel veri analizi bilgisayar programları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Kaynak okuma | Araştırma raporlarının sunumu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kaynak okuma | Araştırma raporlarının sunumu | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Kaynak okuma | Genel değerlendirme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kümbetoğlu, B. (2005). Sosyoloji ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. İstanbul: Bağlam. |
Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması Ana Rapor. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı |
Keyder C., Fikret Adaman. (2005). Türkiye’de Büyük Kentlerin Gecekondu ve Çöküntü Mahallerinde Yaşanan Yoksulluk ve Dışlama Raporu. Avrupa Komisyonu ve Türkiye Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı |
Bal, H. (2016). Nitel Araştırma Yöntem ve Teknikleri (uygulamalı-örnekli). Bursa: Sentez Yayıncılık. |
Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. Siyasal Kitabevi. |
Creswell, J. W. (2017). Araştırma deseni: Nitel, nicel ve karma yöntem yaklaşımları. Eğiten Kitap. |
Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi (11.bas.). Ankara: Nobel Yayınları |
Kümbetoğlu, B. (2008). Sosyolojide ve antropolojide niteliksel yöntem ve araştırma. Bağlam Yayıncılık. |
Neuman, W. L. (2007) Toplumsal Araştırma Yöntemleri: Nitel ve Nicel Yaklaşımlar. Cilt I ve Cilt II., İstanbul: Yayın Odası. |
Punch, K.F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar, Ankara: Siyasal Kitabevi. |
Kümbetoğlu, B. (2020). Niteliksel Araştırmalarda Analİz. İstanbul:Bağlam Yayıncılık. |
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bİlİmlerde Ntel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkİn Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
3 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
4 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
4 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
1 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
1 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
5 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
3 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
5 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
1 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
4 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
2 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |