TR EN

ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERDE SPOR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ANY402 ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLERDE SPOR 8 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET SOYAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, özel gereksinimli bireylere yönelik fiziksel aktivite uygulamaları ile ilgili ihtiyaçları açıklayabilecek ve uyarlanmış fiziksel aktivite programı hazırlayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Engellilerde spora ilişkin temel kavramlar, engel nedenleri, engelli bireylerin özellikleri, engelli gençlerin eğitiminde sporun yeri ve önemi, motor beceri testleri, engelli bireylerin katılabildikleri yarışmalar, engelliler için fiziksel aktivite programları ve farklı engel gruplarına yönelik spor aktiviteleri konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor bilimleri alanıyla ilgili temel kavramları tanımlar.
Engellilerde Beden Eğitimi ve Sporun tarihsel gelişimini açıklar.
Engelliliğin nedenlerini ve türlerini açıklar.
Özel gereksinimli bireylere yönelik uygulanan spor organizasyonlarını tanır.
Bireyselleştirilmiş Beden eğitimi programı hazırlar.
Özel gereksinimli bireyler için uygulanan fiziksel aktivite ve spor etkinliklerinin özelliklerini inceler.
Özel gereksinimli bireylere yönelik uyarlanmış fiziksel aktivite programı hazırlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin amacı, işleyişi ve haftalık ders konuları hakkında genel bilgilendirme Anlatım ve soru cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Özel Eğitimde kavramlar, ilkeler, hizmetler ve sayısal bilgiler Anlatım ve soru cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap bölümü okuma Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Sporun Tarihsel Gelişimi Anlatım ve soru cevap yöntemi
4 Literatür taraması ve sunum hazırlama Engelliğin Nedenleri ve Türleri Anlatım ve soru cevap yöntemi
5 Literatür taraması ve sunum hazırlama Beden Eğitimi ve Sporda Ayrıştırılmış Eğitim, Kaynaştırma Eğitimi ve Bütünleşik Eğitim Anlatım ve soru cevap yöntemi
6 Literatür taraması ve sunum hazırlama Uyarlanmış Fiziksel Aktivite Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması
7 Literatür taraması ve sunum hazırlama Bireyselleştirilmiş Beden Eğitimi Programı Anlatım ve soru cevap yöntemi, grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür taraması ve sunum hazırlama, engelliler federasyonu web sayfasının incelenmesi Beden Eğitimi ve Sporun Gelişimsel Katkıları Anlatım ve soru cevap yöntemi
10 Literatür taraması ve sunum hazırlama Özel Gereksinimli Çocuklar ve Motor Gelişim Anlatım ve soru cevap yöntemi
11 Literatür taraması ve sunum hazırlama Özel Gereksinimli Çocukların Motor Becerilerinin ve Fiziksel Uygunluklarının Değerlendirilmesi Anlatım ve soru cevap yöntemi
12 Literatür taraması ve sunum hazırlama Türkiye'de Engelli Federasyonları Anlatım ve soru cevap yöntemi
13 Örnek programları inceleme Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Spor Organizasyonları: Paralimpik Oyunlar, Özel Olimpiyatlar Anlatım ve soru cevap yöntemi
14 Görsel ve yazılı kaynak tarama Farklı engel gruplarına yönelik spor aktiviteleri ve Spor Organizasyonlarında Sporcuların Seçilme Kriterleri Anlatım ve soru cevap yöntemi
15 Görsel ve yazılı kaynak tarama Genel tekrar ve Sınava hazırlık çalışması Anlatım ve soru cevap yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kafa, N. ve Atalay Güzel, N. (2016). Engellilerde Spor Ve Sınıflandırma. Gazi Kitapevi, Ankara.
Özer, S.D. (2013). Engelliler İçin Beden Eğitimi ve Spor. Nobel Akademik Yayıncılık, İstanbul.
Özdağ, S. ve Kürkçü, R. (2005). Engellilerde Beden Eğitimi ve Spor. Nadir Kitap, İstanbul.
Thomas, N. ve Smith, A. (2008). Disability, Sport and Society. Routledge, England.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 8 3 24
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 2 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 100
Genel Toplam 100
Toplam İş Yükü / 25.5 3,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0