TR EN

SPORDA YETENEK SEÇİMİ VE YÖNLENDİRME DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EGY106 SPORDA YETENEK SEÇİMİ VE YÖNLENDİRME 2 3 3 7

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, yetenek seçimini belirlemek için kullanılan testleri uygulama, testlerden elde edilen verilerin sonuçlarını değerlendirme ve bireyleri uygun spor branşlarına yönlendirmek için yetenek seçimi yapabilme bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; Yetenek seçimi genel kavramları, yetenek seçimi ilkeleri, yetenek tipleri, yetenekli sporcuların özellikleri, yetenek seçimi için ön şartlar, sportif oyunlarda yetenek seçimi ve ilkeleri, yetenek seçimi metotları ve yetenek seçiminde kullanılan testler konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sporda yetenek seçimi ile ilgili ilkeleri açıklar . Yetenekli sporcuların özelliklerini açıklar . Bireysel ve takım sporlarında yetenek seçimini belirlemek için kullanılan testleri uygular . Bireysel ve takım sporlarında yetenek seçiminde kullanılan testlerden elde edilen verileri inceler (examine) ve sonuçlarını değerlendirir . Yapısal ve psiko-sosyal özelliklerini göz önünde bulundurarak, çocukları ve gençleri uygun spor branşlarına yönlendirmek için yetenek seçimi yapar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Sporsal yetenek kavramı, Yetenek arama ve seçme kavramlarının tanımı, farklılıkları Anlatım,soru- cevap,tartışma
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Yetenek seçimi ilkeleri Anlatım,soru- cevap,tartışma
3 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Yetenek türleri (kondisyonel ve koordinatif) ve özellikleri Anlatım,soru- cevap,tartışma
4 Konu ile ilgili dergi okuma Yetenek seçimi modelleri (farklı ülkelerinin ve araştırmacılarının modelleri) Anlatım,soru- cevap,tartışma
5 Konu ile ilgili makale okuma Yetenek eğitiminde birey ve kurumlara düşen görevler Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
6 Konu ile ilgili köşe yazısı okuma ve özeti Yetenekli sporcunun özellikleri (yetenek seçiminde dikkat edilmesi gerekenler) Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
7 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Yetenek seçiminde test seçme kriterleri ve veri elde etme yöntemleri Anlatım ve soru-cevap ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Yetenek seçiminde kullanılan testlerin verilerinin hesaplanması ve raporlandırılması Anlatım,soru- cevap,tartışma
10 Köşe yazısı okuma ve özeti Eurofit test bataryası ve normları; esneklik, sürat dayanıklılık ve kuvvet özellikleri Anlatım,soru- cevap,tartışma
11 İlgili internet sitelerini inceleme Motor (güç, kuvvet, dayanıklılık vb.) becerilerinin testleri ve normları Anlatım,soru- cevap,tartışma
12 Ppt sunum hazırlama Koordinatif becerilerinin (koordinasyon, çeviklik, hareketlilik, denge vb.) becerilerinin testleri ve normları Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
13 Ppt sunum hazırlama Bireysel ve takım sporlarında yetenek seçim ilkeleri ve özgü testler Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
14 Ppt sunum hazırlama Bireysel ve takım sporlarında yetenek seçimi ve yönlendirme Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
15 Proje hazırlama Çocuklara ve gençlere yönelik yetenek seçimi ve spor branşlarına yönlendirme; proje hazırlama Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışmaları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Oral, O., Savucu, Y. ve Bakan, K. (2006). Fiziksel Uygunluk ve Yetenek Seçimi, Ergun Yayınevi, İstanbul.
Kamar, A. (2008). Sporda Yetenek Seçimi ve Performans Testleri. Nobel Yayınevi, İstanbul.
Müniroğlu, R.S. ve Özen, G. (2017). Sporda Yetenek Seçimi ve Yönlendirme. Akademisyen Yayınevi, Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 3 9
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 6 3 18
Ödev 4 4 16
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 3 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 3 21
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 59 0 177
Genel Toplam 177
Toplam İş Yükü / 25.5 6,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 7,0