Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM301 |
ELEKTRİK MAKİNALARI |
5 |
5 |
4 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi HALİT YAHYA |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Doğru Akım Makinelerinin ve Transformatörlerin yapılarının ve çalışma prensiplerinin
öğrenilmesini sağlamak |
İçerik: |
Enerji Dönüşümü ile İlgili Genel İlkeler ve Tanımlar / Bir ve İki Uyarmalı Sistemlerde
Enerji Dönüşümü / Bir ve İki Uyarmalı Sistemlerde Enerji Dönüşümü / Doğru Akım
Makinelerinin Yapısı ve Uyarma Şekilleri / Doğru Akım Makinelerinin Elektriksel Eşdeğer
Devreleri ve Endüi Reaksiyonu / Doğru Akım Makinelerinin Geçici ve Sürekli Çalışma
Gerilim Denklemleri / Doğru Akım Makinelerinde Ani Moment İfadelerinin Çıkartılması /
Doğru Akım Makinelerinde Kayıplar ve Verim / Doğru Akım Makinelerinde Hız Kontrol
Yöntemlerine Genel Bakış / Transformatörlerin Genel Yapıları, Çeşitleri ve Çalışma
Prensiplerinin İncelenmesi / Bir Fazlı Transformatörün Boşta Çalışmasının Açıklanması ve
Yüklü Çalışan Bir Transformatörde Sekonder Büyüklüklerin Primer Büyüklüklere
İndirgenmesi / Bir Fazlı Transformatörlerin Eşdeğer Devrelerinin Çıkartılması ve Fazör
Diyagramlarının Çizimi / Bir Fazlı Transformatörlerde Kısa Devre Çalışmanın İncelenmesi
ile Kayıp ve Verim İfadelerinin Çıkartılması / Bir Fazlı Transformatörlerin Kapp
Diyagramını Çizerek Değişik Çalışma Koşullarının Açıklanması / Bir Fazlı İki
Transformatörün Paralel Çalışması ve Ototransformatörler |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
1. Temel Matematik, Fen ve Elektrik Mühendisliği Hakkında Bilgi ve Uygulamaya
Aktarabilme
2. İstenen bir Elektrik Mühendisliği Deneyini, Tasarlama, Yapma, Sonuçlarını Analiz
Etme ve Yorumlayabilme
3. Karşılaştığı bir Elektrik Mühendisliği Problemini, Saptama, Tanımlama ve
Çözebilme
4. Doğru Akım Makinaların eşdeğer devresi ve fazör diyagramlarının çizimi
hakkında genel bilgi sahibi olmak
5. Transformatörlerin eşdeğer devresi ve fazör diyagramlarının çizimi hakkında
genel bilgi sahibi olmak |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Enerji Dönüşümü ile İlgili Genel İlkeler ve Tanımlar |
- |
2 |
- |
Bir ve İki Uyarmalı Sistemlerde Enerji Dönüşümü |
- |
3 |
- |
Elektromekanik Enerji Dönüşümü ve Makine Modellerine Göre Özendüktansların
İncelenmesi |
- |
4 |
- |
Doğru Akım Makinalarının Yapısı ve Uyarma Şekilleri |
- |
5 |
- |
Doğru Akım Makinalarının Elektriksel Eşdeğer Devreleri ve Endüvi Reaksiyonu |
- |
6 |
- |
Doğru Akım Makinalarının Geçici ve Sürekli Çalışma Gerilim Denklemleri |
- |
7 |
- |
Doğru Akım Makinalarında Ani Moment İfadelerinin Çıkartılması, Konuyla İlgili
Problemlerin Çözümü |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Doğru Akım Makinalarında Hız Kontrol Yöntemlerine Genel Bakış |
- |
10 |
- |
Transformatörlerin Genel İncelenmesi, Bir Fazlı Transformatörün Boşta Çalışmasının
Açıklanması |
- |
11 |
- |
Yüklü Çalışan Bir Transformatörde Sekonder Büyüklüklerin Primer Büyüklüklere
İndirgenmesi |
- |
12 |
- |
Bir Fazlı Transformatörlerin Eşdeğer Devrelerinin Çıkartılması ve Fazör Diyagramlarının
Çizimi |
- |
13 |
- |
Bir Fazlı Transformatörlerde Kısa Devre Çalışmanın İncelenmesi ile Kayıp ve Verim
İfadelerinin Çıkartılması |
- |
14 |
- |
Bir Fazlı Transformatörlerin Kapp Diyagramını Çizerek Değişik Çalışma Koşullarının
Açıklanması, Konuyla İlgili Problemlerin Çözümü |
- |
15 |
- |
Fırçasız doğru akım motorlarının çalışma ilkesi ve kontrol yöntemleri |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
1) Elektrik Makinaları-1, Güngör Bal, Seçkin Yayıncılık, 2017.
2) Elektrik Makinaları-2, Güngör Bal, Seçkin Yayıncılık, 2017. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
5 |
70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
6 |
2 |
12 |
Laboratuvar |
7 |
2 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
2 |
4 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
7 |
2 |
14 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
42 |
0 |
126 |
|
Genel Toplam |
126 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|